Lemez: Csodavárás (Korai Öröm: 2000. Sound and Vision)

  • - pki -
  • 2001. január 11.

Zene

Egyre nyugodtabb, egyre csöndesebb a víz a Korai Öröm tengerén, és ez egyáltalán nem baj. A legújabb lemez - már hagyományosan - címtelen számai egy befelé forduló, padláson molyolgató zenekart mutatnak be, egy letisztult, de nem egyszerű világot, ahol a harmóniák sokkal nagyobb szerepet kapnak, mint a lendület. Így volt ez már az előző cédén is, csak akkor azt hittem, hogy mellékvágány a köldökmustra, pedig fősodor. Jó - mondom magamnak -, jó, akkor nézzük ebből a szempontból a dolgot, elvégre felnőttek vagyunk, nem kell mindig az a szertelen mulatás meg ostoba és fárasztó tánc, üljünk le a sarokba, és hallgassunk Korai Örömöt, lehetőleg úgy, hogy ne foglalkozzunk közben semmivel.
Egyre nyugodtabb, egyre csöndesebb a víz a Korai Öröm tengerén, és ez egyáltalán nem baj. A legújabb lemez - már hagyományosan - címtelen számai egy befelé forduló, padláson molyolgató zenekart mutatnak be, egy letisztult, de nem egyszerű világot, ahol a harmóniák sokkal nagyobb szerepet kapnak, mint a lendület. Így volt ez már az előző cédén is, csak akkor azt hittem, hogy mellékvágány a köldökmustra, pedig fősodor. Jó - mondom magamnak -, jó, akkor nézzük ebből a szempontból a dolgot, elvégre felnőttek vagyunk, nem kell mindig az a szertelen mulatás meg ostoba és fárasztó tánc, üljünk le a sarokba, és hallgassunk Korai Örömöt, lehetőleg úgy, hogy ne foglalkozzunk közben semmivel.

Nos, először is bejön a hatvanas évek pszichedelikus rockja, csak itt már nem örülnek annyira a fiúk annak, hogy feltalálták a torzítós gitárt, inkább billentyűzgetnek meg egzotikus hangszerelnek, megtartva és megőrizve néhol az acidos lüktetést, de végig a háttérben, csak úgy emlékeztetőnek. Vannak aztán keleti motívumok, melyek inkább segítik az albumot, mint az első számban felhasznált madárcsicser, ami - hogy is mondjam - túl kézenfekvő választás. Én inkább kerestem volna valami érdekesebb állatot, például horkoló wombatot vagy duzzogó mosómedvét.

A koncepció - miszerint ez a zene megáll szöveg nélkül is a lábán - beigazolódni látszik, de hogy teljesen meg legyek győzve, nem ártana ráerősíteni, és nekimenni harmadszor is a nagyon evidens dallamnak, hátha kijöhet belőle valami kevésbé törvényszerű. Mert ha van valami gondom az anyaggal, akkor az ez: Zalatnay Sarolta szép szavaival hiányzik belőle a dög, amitől egyik szám más lesz, mint a másik, amitől egy hallgatható szám zseniális lesz, megjegyezhető és szükségszerű, amitől az ember kényszert érez, hogy újra és újra lejátssza, hogy reggel arra keljen, hogy este arra aludjon el. A Korai Öröm - szerintem harmadik - lemeze megbízható, jó munka, lehet rá számítani a nehéz időkben, meg lehet hallgatni többször, ám a csoda nem történik meg, hiába várom.

- pki -

Szerzői kiadás, 2000

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.