Lemez: Csípős (The Carbonfools: Poisoned Goulash)

  • 2004. április 22.

Zene

A Carbonfools korántsem új formáció - produkciójukat immár jó három éve követheti figyelemmel a klubokba, partikra látogató honi közönség. Az eredeti zenekart még 2000-ben alapította az underground partivilágban jól ismert (nemrég a B‘lga kapcsán is méltatott) dj Titusz és Tóth Szabolcs szitárművész - utóbbi, intenzív indiai tanulmányai miatt, idővel kimaradt a csapatból. Titusz mellett jelenleg Vígh Dávid gitáros, Zsazsa basszusgitáros, az ütőhangszeres Zsüli és Keleti Tamás dobos ügyködik, s kellően hosszú az alkalmanként közreműködő vendégelőadók listája is.

A Carbonfools korántsem új formáció - produkciójukat immár jó három éve követheti figyelemmel a klubokba, partikra látogató honi közönség. Az eredeti zenekart még 2000-ben alapította az underground partivilágban jól ismert (nemrég a B‘lga kapcsán is méltatott) dj Titusz és Tóth Szabolcs szitárművész - utóbbi, intenzív indiai tanulmányai miatt, idővel kimaradt a csapatból. Titusz mellett jelenleg Vígh Dávid gitáros, Zsazsa basszusgitáros, az ütőhangszeres Zsüli és Keleti Tamás dobos ügyködik, s kellően hosszú az alkalmanként közreműködő vendégelőadók listája is. A most megjelent Poisoned Goulash az első nagylemezük (korábban több maxijuk is megjelent egy kis angol kiadó, a Mint Source gondozásában), ennek megfelelően gyűjteményes formában tartalmazza az utóbbi három-négy év szerzeményeit: csupa ütős, jól táncolható darabot, melyek bőven merítenek minimum az utóbbi húsz év zenéiből - részben idézet, részben jól elhelyezett hangminták formájában. Már a nyitószám, az Újvári Péter vokáljától támogatott Smoker is egyszerre dolgoztatja meg az agyat és a lábat: a szám a maga ringató reggae-alapjával perfektül visszaidézi a big beat-partik korát. A következő Mada's Song diszkrét folklórbeütésű d&b a hazánkban működő egyiptomi lemezlovas, Mada hangjával, míg az Ushanka dinamikus 4/4-es tánczene. A Birthday finom idézet a popzene aranykorából, mindez kellemes elektropop körítéssel, a Poisoned Goulash ironikusan eleveníti fel a régmúlt idők dark/indusztriális tánczenéjét, ám az egészre Gáspár Kornél (Új Látásmód Fúzió) bájos akcentussal előadott vokálja teszi fel a koronát - viszonyítási pont a Sisters Of Mercy Alice-ének zseniális bootleg mixe, s reméljük, valahol a világban egy gonosz lelkű alkotó már dolgozik a Revolting Cocks-életmű kortárs tánczenébe fordításán is. Ehhez képest a Crampus vidám diszkó - a cím és a torzított szövegbetét utalás az egyik kedves kolléga lepiccselt krampuszhangokhoz fűződő, erősen ambivalens viszonyára -, a Kangooroo ringató szitárfunk műdarab némi reggae-s, sőt countrys beütéssel, a Business című brit pop/diszkó remeket pedig Szűcs Krisztián (HS7) éneke emeli jelentős magasságokba. A lemez zárószámai sem kevésbé érdemdúsak: a Tilos című szerzemény mintegy óda a nevezett rádióhoz, a médium szerepében ezúttal Palotai Zsolt, az üzenetet pedig meggyőzően támogatja a nyomában/előtte felhangzó, egyhén raggás beütésű, húzós breakbeatsláger. A Mosquito vidám drum & bass ritmikában rendezi újra a hetvenes évek honi kalapos-flitteres zenei alvilágának egyik örökbecsű remekét, míg a záró The End finom downtempodarab dj Gaulamin érzékeny vokáljával és számos vendégművész (többek között dj Mango és a csellista Márkos Berci) alkotó hozzájárulásával. A Carbonfools most már CD-n is dokumentált munkássága meggyőző példája annak, hogy az utóbbi pár évtized progresszív/destruktív tánczenéje nem csupán vinilbe zárva, de élőben, zenekari előadásban is kiválóan működik.

- minek -

Crossroads Records, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.