Lemez: Csípős (The Carbonfools: Poisoned Goulash)

  • 2004. április 22.

Zene

A Carbonfools korántsem új formáció - produkciójukat immár jó három éve követheti figyelemmel a klubokba, partikra látogató honi közönség. Az eredeti zenekart még 2000-ben alapította az underground partivilágban jól ismert (nemrég a B‘lga kapcsán is méltatott) dj Titusz és Tóth Szabolcs szitárművész - utóbbi, intenzív indiai tanulmányai miatt, idővel kimaradt a csapatból. Titusz mellett jelenleg Vígh Dávid gitáros, Zsazsa basszusgitáros, az ütőhangszeres Zsüli és Keleti Tamás dobos ügyködik, s kellően hosszú az alkalmanként közreműködő vendégelőadók listája is.

A Carbonfools korántsem új formáció - produkciójukat immár jó három éve követheti figyelemmel a klubokba, partikra látogató honi közönség. Az eredeti zenekart még 2000-ben alapította az underground partivilágban jól ismert (nemrég a B‘lga kapcsán is méltatott) dj Titusz és Tóth Szabolcs szitárművész - utóbbi, intenzív indiai tanulmányai miatt, idővel kimaradt a csapatból. Titusz mellett jelenleg Vígh Dávid gitáros, Zsazsa basszusgitáros, az ütőhangszeres Zsüli és Keleti Tamás dobos ügyködik, s kellően hosszú az alkalmanként közreműködő vendégelőadók listája is. A most megjelent Poisoned Goulash az első nagylemezük (korábban több maxijuk is megjelent egy kis angol kiadó, a Mint Source gondozásában), ennek megfelelően gyűjteményes formában tartalmazza az utóbbi három-négy év szerzeményeit: csupa ütős, jól táncolható darabot, melyek bőven merítenek minimum az utóbbi húsz év zenéiből - részben idézet, részben jól elhelyezett hangminták formájában. Már a nyitószám, az Újvári Péter vokáljától támogatott Smoker is egyszerre dolgoztatja meg az agyat és a lábat: a szám a maga ringató reggae-alapjával perfektül visszaidézi a big beat-partik korát. A következő Mada's Song diszkrét folklórbeütésű d&b a hazánkban működő egyiptomi lemezlovas, Mada hangjával, míg az Ushanka dinamikus 4/4-es tánczene. A Birthday finom idézet a popzene aranykorából, mindez kellemes elektropop körítéssel, a Poisoned Goulash ironikusan eleveníti fel a régmúlt idők dark/indusztriális tánczenéjét, ám az egészre Gáspár Kornél (Új Látásmód Fúzió) bájos akcentussal előadott vokálja teszi fel a koronát - viszonyítási pont a Sisters Of Mercy Alice-ének zseniális bootleg mixe, s reméljük, valahol a világban egy gonosz lelkű alkotó már dolgozik a Revolting Cocks-életmű kortárs tánczenébe fordításán is. Ehhez képest a Crampus vidám diszkó - a cím és a torzított szövegbetét utalás az egyik kedves kolléga lepiccselt krampuszhangokhoz fűződő, erősen ambivalens viszonyára -, a Kangooroo ringató szitárfunk műdarab némi reggae-s, sőt countrys beütéssel, a Business című brit pop/diszkó remeket pedig Szűcs Krisztián (HS7) éneke emeli jelentős magasságokba. A lemez zárószámai sem kevésbé érdemdúsak: a Tilos című szerzemény mintegy óda a nevezett rádióhoz, a médium szerepében ezúttal Palotai Zsolt, az üzenetet pedig meggyőzően támogatja a nyomában/előtte felhangzó, egyhén raggás beütésű, húzós breakbeatsláger. A Mosquito vidám drum & bass ritmikában rendezi újra a hetvenes évek honi kalapos-flitteres zenei alvilágának egyik örökbecsű remekét, míg a záró The End finom downtempodarab dj Gaulamin érzékeny vokáljával és számos vendégművész (többek között dj Mango és a csellista Márkos Berci) alkotó hozzájárulásával. A Carbonfools most már CD-n is dokumentált munkássága meggyőző példája annak, hogy az utóbbi pár évtized progresszív/destruktív tánczenéje nem csupán vinilbe zárva, de élőben, zenekari előadásban is kiválóan működik.

- minek -

Crossroads Records, 2004

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.