Lemez: Egy szuszra(B‘lga: Jön a Gólem)

  • 2004. április 1.

Zene

A második lemez sorsa gyakorta a gyanakvás: az ugye nem lehet, hogy sikerüljön megint, ami egyszer a körülmények és a bolygók szerencsés együttállása miatt véletlenül összejött. A B‘lga második lemeze például valóban nem lett olyan, hiszen nem is lehetett, mint a legendás, sokat idézett első (Majd megszokod) - meglehet, mások fogják szeretni a Jön a Gólemet és talán másért is, mint amazt. Ennyi legyen is elég a komparativisztikából: a B‘lga új albuma az előzetes félelmek és előítéletek ellenére szellemes és szórakoztató munka - minden további erőfeszítés nélkül, egy szuszra befogadható a summa hetvenvalahány perc, a nagy bólogatás közben pedig egy pillanatra sem érdemes elveszíteni a fonalat, mert minden pillanatban durranhat egy verbális patron az agyunkban.

A második lemez sorsa gyakorta a gyanakvás: az ugye nem lehet, hogy sikerüljön megint, ami egyszer a körülmények és a bolygók szerencsés együttállása miatt véletlenül összejött. A B‘lga második lemeze például valóban nem lett olyan, hiszen nem is lehetett, mint a legendás, sokat idézett első (Majd megszokod) - meglehet, mások fogják szeretni a Jön a Gólemet és talán másért is, mint amazt. Ennyi legyen is elég a komparativisztikából: a B‘lga új albuma az előzetes félelmek és előítéletek ellenére szellemes és szórakoztató munka - minden további erőfeszítés nélkül, egy szuszra befogadható a summa hetvenvalahány perc, a nagy bólogatás közben pedig egy pillanatra sem érdemes elveszíteni a fonalat, mert minden pillanatban durranhat egy verbális patron az agyunkban. Nincs mit tenni, jelenleg a B‘lga gyártja honunkban a legtökéletesebb és legigényesebb zenés kabarét: a srácok a nagy magyar Lebensraumban tallózva valósággal belebotlanak az önmagukban is morbid/szánalmas témákba, a sajátos zsurnalizmus azután rímes formába öntetik, jöhet a ritmus, és már csak nyomni kell a vakert - ez így papíron pofonegyszerű, csak éppen csinálja utánuk, aki tudja. Ne felejtsük el, a három mc (Még5lövés, Tokyo, Bauxit) mellett egyenrangú alkotótárs dj Titusz is: neki köszönhető, hogy kellemes, többnyire jól táncolható zene megy a szövegek alatt: hol diszkófunkra, hol dob & basszusra, hol meg telivér punkra mozdulhat a kéz meg a láb - és akkor nem is szóltunk a zárószámról: a Producer dala Titusz előadásában egy kis gyöngyszem, mely méltó megkoronázása az eddigi gyümölcsöző együttműködésnek. És ne kerülgessük tovább a forró kását: akadnak bőséggel slágerek is a Jön a Gólemen. A Gyere, kislány, gyere parkettet robbantó módosulatban küldi szét az egykori ős-Beatrice-slágert - Csuka Mónika és Bauxit virtuális duettje például egyenesen észbontó. Magától értetődő a Képviselő boogie sikere is (e dalt jelen cikk megírásának előestéjén milliók társaságában élvezhette végig a recenzens a közszolgálati tévé főműsoridejében), pedig ez is milyen egyszerűnek tűnik: agresszív darenbéz alapokon a honanyák és -atyák nevét kántálják az mc-k, eksztázisban, kicsit baromfiudvart idéző hangulatban. Az olyan röpke tréfa, mint a Lottó vagy a Hazakísérlek már csak porcukor a süteményen, akárcsak az Új világ punkalapú evangelizációja vagy a Gáspár Kornél legendás hangjával súlyosbított Az átalakulás vége gabonakörös sci-fi rémdrámája. Nem kell tehát megijedni a Gólemtől: a türelmes befogadó hamarosan ezt a lemezt is megszokja - mi az, hogy.

- minek -

1G Records, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.