Lemez: Ha überelni (Kispál és a Borz: Én, szeretlek, téged)

Zene

Ebben az országban, ahol nem mûködnek rockklubok, ahol lakodalmasok uralják a piacot, ahol a televízióból kipusztult, a rádióban pedig lement kutyába a rockzene, és ahol beteges félreértések kulminálnak a sztárság körül, nagyon nehéz lehet egy rockzenekarnak megõriznie a tartását és a hitelét. Nem kurvulni el és nem esni szét, nem dõlni be ócska ideológiáknak és nem nevezni "kihívásnak" egy lapos kiskaput. Gondolom, máshol sem könnyû, hiszen egyre kevesebben vesznek lemezeket, és az uralkodó széljárás is más vizeket kavar, de azért tartom: nálunk most tényleg siralom van.

Ebben az országban, ahol nem mûködnek rockklubok, ahol lakodalmasok uralják a piacot, ahol a televízióból kipusztult, a rádióban pedig lement kutyába a rockzene, és ahol beteges félreértések kulminálnak a sztárság körül, nagyon nehéz lehet egy rockzenekarnak megõriznie a tartását és a hitelét. Nem kurvulni el és nem esni szét, nem dõlni be ócska ideológiáknak és nem nevezni "kihívásnak" egy lapos kiskaput. Gondolom, máshol sem könnyû, hiszen egyre kevesebben vesznek lemezeket, és az uralkodó széljárás is más vizeket kavar, de azért tartom: nálunk most tényleg siralom van.

A helyzet reménytelen, bár lennének ötleteim - de most ne rólam legyen szó, hanem a Kispál és a Borzról. Pontosabban azokról a gesztusairól, amelyekkel erre a katasztrófa sújtotta klímára reflektál. Hangoskodás és hígulás nélkül, látszólag kis távolságtartással, "mindössze" arra rendezkedve be, hogy - tekintsen elõre vagy hátra - még többet facsarjon ki magából. Hogy amire képes és ami az asztalra kerül, az lehetõleg ne essen messze egymástól.

Ilyen gesztusnak tartom azt a tavalyelõtti koncertlemez-sorozatot, amelynek hét darabja az együttes "tizenöt éves" turnéjának az állomásait dokumentálta, vagy azt a koncertsorozatot, amely az A38 hajón még nagyban dúl, és alkalomról alkalomra egy-egy Kispál-albumot tárgyal újra. És ezt gondolom az Én, szeretlek, téged album felvételérõl is, melyre immár nem egy "profi" stúdióban került sor, hanem mindenütt, ahol jobban esett éppen: klubokban, mûvházakban, a patacsi próbák során. Beruházva egy kis mobil rögzítõbe, vagyis kiiktatva azt a kényszerpályát, ami veszélyt jelentett eddig a stúdiózás korlátaival és görcseivel. Ha gáz van, innentõl könnyebben kibökhetõ, hogy ki vagy mi a hunyó.

De nincs gáz ezen az albumon. Nekem legalábbis jó. Hogyne volna. Eltelt tizenöt év, és úgy maradt, úgy maradhatott meg bennem ez a társaság, hogy minden a régi, hogy újra és újra képes három-négy-öt számmal megérinteni. Fõleg az olyan szomorkásokkal, mint most az Iszonyú lassú countryja vagy a túlvilágról kiszûrõdõ Ugyanazokat, és fõleg az olyan kesernyés elborulásokkal, mint a Minden rendben, az Egy fiú ágyában vagy a Csiga, leginkább. Sõt. Ezúttal akár ötrõl hatra is juthatok, hiszen az Ippon lite is igen szép, ha überelni kell.

Hát ezért mondom. És ezért nem bánom, hogy ami fennmaradt: egy-egy dalban Csík János és Leskovics Gábor vendégéneklését, háromban-négyben pedig a korai - kisimultabb - évek emlékét, másra kell hagynom.

A világért sem bánnám - még egy másik országban sem.

Marton László Távolodó

Universal, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.