Lemez: Ha überelni (Kispál és a Borz: Én, szeretlek, téged)

Zene

Ebben az országban, ahol nem mûködnek rockklubok, ahol lakodalmasok uralják a piacot, ahol a televízióból kipusztult, a rádióban pedig lement kutyába a rockzene, és ahol beteges félreértések kulminálnak a sztárság körül, nagyon nehéz lehet egy rockzenekarnak megõriznie a tartását és a hitelét. Nem kurvulni el és nem esni szét, nem dõlni be ócska ideológiáknak és nem nevezni "kihívásnak" egy lapos kiskaput. Gondolom, máshol sem könnyû, hiszen egyre kevesebben vesznek lemezeket, és az uralkodó széljárás is más vizeket kavar, de azért tartom: nálunk most tényleg siralom van.

Ebben az országban, ahol nem mûködnek rockklubok, ahol lakodalmasok uralják a piacot, ahol a televízióból kipusztult, a rádióban pedig lement kutyába a rockzene, és ahol beteges félreértések kulminálnak a sztárság körül, nagyon nehéz lehet egy rockzenekarnak megõriznie a tartását és a hitelét. Nem kurvulni el és nem esni szét, nem dõlni be ócska ideológiáknak és nem nevezni "kihívásnak" egy lapos kiskaput. Gondolom, máshol sem könnyû, hiszen egyre kevesebben vesznek lemezeket, és az uralkodó széljárás is más vizeket kavar, de azért tartom: nálunk most tényleg siralom van.

A helyzet reménytelen, bár lennének ötleteim - de most ne rólam legyen szó, hanem a Kispál és a Borzról. Pontosabban azokról a gesztusairól, amelyekkel erre a katasztrófa sújtotta klímára reflektál. Hangoskodás és hígulás nélkül, látszólag kis távolságtartással, "mindössze" arra rendezkedve be, hogy - tekintsen elõre vagy hátra - még többet facsarjon ki magából. Hogy amire képes és ami az asztalra kerül, az lehetõleg ne essen messze egymástól.

Ilyen gesztusnak tartom azt a tavalyelõtti koncertlemez-sorozatot, amelynek hét darabja az együttes "tizenöt éves" turnéjának az állomásait dokumentálta, vagy azt a koncertsorozatot, amely az A38 hajón még nagyban dúl, és alkalomról alkalomra egy-egy Kispál-albumot tárgyal újra. És ezt gondolom az Én, szeretlek, téged album felvételérõl is, melyre immár nem egy "profi" stúdióban került sor, hanem mindenütt, ahol jobban esett éppen: klubokban, mûvházakban, a patacsi próbák során. Beruházva egy kis mobil rögzítõbe, vagyis kiiktatva azt a kényszerpályát, ami veszélyt jelentett eddig a stúdiózás korlátaival és görcseivel. Ha gáz van, innentõl könnyebben kibökhetõ, hogy ki vagy mi a hunyó.

De nincs gáz ezen az albumon. Nekem legalábbis jó. Hogyne volna. Eltelt tizenöt év, és úgy maradt, úgy maradhatott meg bennem ez a társaság, hogy minden a régi, hogy újra és újra képes három-négy-öt számmal megérinteni. Fõleg az olyan szomorkásokkal, mint most az Iszonyú lassú countryja vagy a túlvilágról kiszûrõdõ Ugyanazokat, és fõleg az olyan kesernyés elborulásokkal, mint a Minden rendben, az Egy fiú ágyában vagy a Csiga, leginkább. Sõt. Ezúttal akár ötrõl hatra is juthatok, hiszen az Ippon lite is igen szép, ha überelni kell.

Hát ezért mondom. És ezért nem bánom, hogy ami fennmaradt: egy-egy dalban Csík János és Leskovics Gábor vendégéneklését, háromban-négyben pedig a korai - kisimultabb - évek emlékét, másra kell hagynom.

A világért sem bánnám - még egy másik országban sem.

Marton László Távolodó

Universal, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.