Lemez: Hacsak nem (Neil Young: Road Rock vol. 1)

  • - bogi -
  • 2001. január 11.

Zene

"Ez a kilencszázadik koncertlemeze"; "Youngtól nem lehet elég élő felvételed" - állítják pro és kontra a Road Rock kritikusai. Valóban, csak az utóbbi évtizedben három és fél Weld és Arc című mini CD (1991), MTV Unplugged (1993), Year Of The Horse (1996) hivatalos Neil Young-koncertalbum jelent meg, tehát éppenséggel nem szűkölködünk hasonló produkciókban. Másrészt viszont a rockzene színterén megszokottól ugyancsak eltérően a már elaggott Young (56) egyre derekabban adja.
"Ez a kilencszázadik koncertlemeze"; "Youngtól nem lehet elég élő felvételed" - állítják pro és kontra a Road Rock kritikusai. Valóban, csak az utóbbi évtizedben három és fél Weld és Arc című mini CD (1991), MTV Unplugged (1993), Year Of The Horse (1996) hivatalos Neil Young-koncertalbum jelent meg, tehát éppenséggel nem szűkölködünk hasonló produkciókban. Másrészt viszont a rockzene színterén megszokottól ugyancsak eltérően a már elaggott Young (56) egyre derekabban adja.

A torontói születésű gitáros, énekes, zongorista 35 éves pályafutás és legalább ugyanennyi album után immáron igazán megtehetné, hogy kissé megpihen két kiadványa között. Ehelyett a kiváló Silver & Gold után még gyorsan egy újabb 2000-es datálású lemezzel zárja az évezredet; gondolta, hogy nézne ki tőle egy halk szavú búcsúzás, azért csak odateszi már a rockos szignót is.

Úgy vélem, a bíráló hangok valójában pont ezen a rockdolgon, vagyis annak milyenségén akadtak fenn. Ugyanis ezúttal nem az egy szál gitáros trubadúrt, de nem is a sokak által áhított mániákus gitárnyűvőt, a grunge szülőatyját hallhatjuk, hanem egy családi rockalbum tárul elénk. Barátok és rokonok - hirdeti a korong alcíme, és a Crazy Horse (Young állandó kísérőzenekara) helyett egy fehér- holló-számba menő zenekari fotó látható a belső borítón. Ilyen sugárzó sápadt arcúakat, ehhez fogható összetartozást csak elvétve lehet látni: együtt férj, feleség (Astrid Young vokál), tesó (Pegi Young vokál) és a haverok (Ben Keith gitárok, Spooner Oldham - billenytűs hangszerek, Donald Duck Dunn - a basszeros Blues Brother és Sim Keltner dobos).

Szóval a pár masszívabb hangzású nóta ellenére tényleg hiányzik a heves vágtájú őrült ló, én ellenben pont ezzel a fajta ráérős poroszkálással rokonszenvezek jobban. Az itt szereplő hosszú túrákon (a nyolcból három szám kitesz negyven percet) nem a régóta bevett feedback-őrületek köszönnek vissza, most valahogy bensőségesebb Young és kompániájának pszichedéliája. A lemezt nyitó Cowgirl In The Sand úgy harminc éve született, közel húszperces mostani verziója viszont "nem igazán haladható túl, ha csak nem vagy Jimi Hendrix" - szól a netről egy közelítő vélemény. A szerintem csúcspontnak számító Words (az 1972-es Harvest-lemezről) mindössze tizenegy percére ismét csak öröm idézeteket citálni: "hihetetlen, hogy lehelnek öreg fiúk új életet a klasszikus rockba", illetve "műfajában nem nagyon találsz jobbat".

A Peace Of Mind megindító balladája mellett külön említést érdemel még a pretenderses Chrissie Hynde-duett, az All Along The Watchtower című Bob Dylan-szerzemény. További kiemelendő élmény ugyan nem ér minket az album hallgatása során, de háromnegyed órányi tökély után nem kötözködnék.

Mondják, Young a legjelentősebb rockköltő Dylan óta. Megjegyzem, pont a Words című szám gitárhangjai vágják sutba elemi erővel a lírikus szavait, így sokkalta inkább a muzsika válik igéző poézissá.

- bogi -

Reprise/Warner, 2000

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.