Lemez: Hát ez hülye? (Fatboy Slim: Palookaville)

  • - minek -
  • 2004. november 25.

Zene

Néha a csillagok is leszállnak az égrõl - lám, Norman Cook is visszatért közénk egy újabb (immár negyedik) album erejéig. Nagyot tévedtek, akik azt hitték, hogy a (többek között) Fatboy Slim mûvésznevet használó alkotó végleg szétsakkozta az agyát a mértéktelen vodka és bogyónyeléssel (Better Living Through Chemistry - ugye?).

Néha a csillagok is leszállnak az égrõl - lám, Norman Cook is visszatért közénk egy újabb (immár negyedik) album erejéig. Nagyot tévedtek, akik azt hitték, hogy a (többek között) Fatboy Slim mûvésznevet használó alkotó végleg szétsakkozta az agyát a mértéktelen vodka és bogyónyeléssel (Better Living Through Chemistry - ugye?). A könnyûkezû mester ugyan nyilvánvalóan buggyant, de hát õ már így is született, ráadásul a népek is buzgón veszik a dolgait, ami meglehetõsen sokat elárul bolygónk jelenlegi állapotáról. N. Cook tehát már nagy és sikeres mûvész, nemrég, valamely bolondériája ürügyén, felbukkant a Fókuszban/Aktívban is, kevéssel a gömbvillámtól teherbe esett ipari tanuló esete után, továbbá jogdíjat fizet a felhasznált hangminták után, ami nagylelkû (és sajnos elengedhetetlen) gesztus egy jómódú embertõl. Módszertanilag persze nem sokat fejlõdött - lehetõleg kevéssé ismert, régi nyersanyagból dolgozik, s a jól összekutyult/tapasztott keverék kifejezetten kellemes hatást kelt -, különös tekintettel arra, hogy érezhetõen alábbhagyott a tufa house iránti olthatatlan rajongása.

A Don't Let The Man Get You Down felelõtlen infantilizmusával indul a lemez, a mester ehhez mérten választotta ki a jó harmincöt éves hangmintát egy rég elfelejtett hippizenekar repertoárjából. A már maxin is kiadott Slash Dot Dash ehhez képest kellemes, bár könnyen felejthetõ blõdli. A Jin Go La Ba egy újabb, némileg brutális, picit savas fõhajtás az afrozenék elõtt - a mûdarab amúgy Babatunde Olatunji hasonló címû dalának merész absztrakciója. A hallgató némileg meglepõdve konstatálhatja: a Long Way From Home korrekt kis gitározós, vokális popzene, némileg persze elektronikusan gyökérkezelve (a szerves adalékokról egy bizonyos Jonny Quality gondoskodott). A Put It Back Togetherben már maga Damon Albarn szolgáltatja a vokált - habár Cook ezúttal sem hazudtolja meg magát, s jól széttorzítja hangot -, mindazonáltal továbbra is kerek, egész, dalformájú izét hallunk, szép nõi háttérvokállal, kissé lehangolt gitárral - sajnáljuk, erre se nagyon lehet majd tablettázni. A Mi Bebé Masochista már a big beat aranykorát hozza vissza - de csak egy pillanatra, mert a pop bosszúszomjasan visszatér, hogy a vérünket vegye. A Push And Shove-ban például a dj/producer kolléga Justin Robertson ragad gitárt, basszusgitárt és mikrofont, hogy szavakba és hangokba öntse bánatát. A North West Three az egész lemez egyik legmeghatóbb dala - amúgy gyakorlatilag a Primrose Hill címû régi sláger (elõadó: a Martyn házaspár) ihletett feldolgozása. A The Journey címû szerzemény teljes komolytalansága után már nem meglepõ a következõ, szintúgy Lateef jellegzetes hangjára épülõ Wonderful Night, ami nemcsak szép, kerek, de remekül táncolható is - el ne felejtsük, Fatboy Slimet valaha ezért szerette felnõtt és gyerek. De hát tesz is õ erre: a Song For Chesh lassú, szavak nélküli ballada, majd jön a slusszpoén: a Steve Miller-féle Joker N. Cook-féle változata, a régi bûntárs, Bootsy Collins énekével - alkalmi effektekkel beütött, tökéletes popzene, csakis idült felhasználók részére.

- minek -

Skint, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.