Lemez: Hát ez hülye? (Fatboy Slim: Palookaville)

  • - minek -
  • 2004. november 25.

Zene

Néha a csillagok is leszállnak az égrõl - lám, Norman Cook is visszatért közénk egy újabb (immár negyedik) album erejéig. Nagyot tévedtek, akik azt hitték, hogy a (többek között) Fatboy Slim mûvésznevet használó alkotó végleg szétsakkozta az agyát a mértéktelen vodka és bogyónyeléssel (Better Living Through Chemistry - ugye?).

Néha a csillagok is leszállnak az égrõl - lám, Norman Cook is visszatért közénk egy újabb (immár negyedik) album erejéig. Nagyot tévedtek, akik azt hitték, hogy a (többek között) Fatboy Slim mûvésznevet használó alkotó végleg szétsakkozta az agyát a mértéktelen vodka és bogyónyeléssel (Better Living Through Chemistry - ugye?). A könnyûkezû mester ugyan nyilvánvalóan buggyant, de hát õ már így is született, ráadásul a népek is buzgón veszik a dolgait, ami meglehetõsen sokat elárul bolygónk jelenlegi állapotáról. N. Cook tehát már nagy és sikeres mûvész, nemrég, valamely bolondériája ürügyén, felbukkant a Fókuszban/Aktívban is, kevéssel a gömbvillámtól teherbe esett ipari tanuló esete után, továbbá jogdíjat fizet a felhasznált hangminták után, ami nagylelkû (és sajnos elengedhetetlen) gesztus egy jómódú embertõl. Módszertanilag persze nem sokat fejlõdött - lehetõleg kevéssé ismert, régi nyersanyagból dolgozik, s a jól összekutyult/tapasztott keverék kifejezetten kellemes hatást kelt -, különös tekintettel arra, hogy érezhetõen alábbhagyott a tufa house iránti olthatatlan rajongása.

A Don't Let The Man Get You Down felelõtlen infantilizmusával indul a lemez, a mester ehhez mérten választotta ki a jó harmincöt éves hangmintát egy rég elfelejtett hippizenekar repertoárjából. A már maxin is kiadott Slash Dot Dash ehhez képest kellemes, bár könnyen felejthetõ blõdli. A Jin Go La Ba egy újabb, némileg brutális, picit savas fõhajtás az afrozenék elõtt - a mûdarab amúgy Babatunde Olatunji hasonló címû dalának merész absztrakciója. A hallgató némileg meglepõdve konstatálhatja: a Long Way From Home korrekt kis gitározós, vokális popzene, némileg persze elektronikusan gyökérkezelve (a szerves adalékokról egy bizonyos Jonny Quality gondoskodott). A Put It Back Togetherben már maga Damon Albarn szolgáltatja a vokált - habár Cook ezúttal sem hazudtolja meg magát, s jól széttorzítja hangot -, mindazonáltal továbbra is kerek, egész, dalformájú izét hallunk, szép nõi háttérvokállal, kissé lehangolt gitárral - sajnáljuk, erre se nagyon lehet majd tablettázni. A Mi Bebé Masochista már a big beat aranykorát hozza vissza - de csak egy pillanatra, mert a pop bosszúszomjasan visszatér, hogy a vérünket vegye. A Push And Shove-ban például a dj/producer kolléga Justin Robertson ragad gitárt, basszusgitárt és mikrofont, hogy szavakba és hangokba öntse bánatát. A North West Three az egész lemez egyik legmeghatóbb dala - amúgy gyakorlatilag a Primrose Hill címû régi sláger (elõadó: a Martyn házaspár) ihletett feldolgozása. A The Journey címû szerzemény teljes komolytalansága után már nem meglepõ a következõ, szintúgy Lateef jellegzetes hangjára épülõ Wonderful Night, ami nemcsak szép, kerek, de remekül táncolható is - el ne felejtsük, Fatboy Slimet valaha ezért szerette felnõtt és gyerek. De hát tesz is õ erre: a Song For Chesh lassú, szavak nélküli ballada, majd jön a slusszpoén: a Steve Miller-féle Joker N. Cook-féle változata, a régi bûntárs, Bootsy Collins énekével - alkalmi effektekkel beütött, tökéletes popzene, csakis idült felhasználók részére.

- minek -

Skint, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)