Lemez: Hát ez hülye? (Fatboy Slim: Palookaville)

  • - minek -
  • 2004. november 25.

Zene

Néha a csillagok is leszállnak az égrõl - lám, Norman Cook is visszatért közénk egy újabb (immár negyedik) album erejéig. Nagyot tévedtek, akik azt hitték, hogy a (többek között) Fatboy Slim mûvésznevet használó alkotó végleg szétsakkozta az agyát a mértéktelen vodka és bogyónyeléssel (Better Living Through Chemistry - ugye?).

Néha a csillagok is leszállnak az égrõl - lám, Norman Cook is visszatért közénk egy újabb (immár negyedik) album erejéig. Nagyot tévedtek, akik azt hitték, hogy a (többek között) Fatboy Slim mûvésznevet használó alkotó végleg szétsakkozta az agyát a mértéktelen vodka és bogyónyeléssel (Better Living Through Chemistry - ugye?). A könnyûkezû mester ugyan nyilvánvalóan buggyant, de hát õ már így is született, ráadásul a népek is buzgón veszik a dolgait, ami meglehetõsen sokat elárul bolygónk jelenlegi állapotáról. N. Cook tehát már nagy és sikeres mûvész, nemrég, valamely bolondériája ürügyén, felbukkant a Fókuszban/Aktívban is, kevéssel a gömbvillámtól teherbe esett ipari tanuló esete után, továbbá jogdíjat fizet a felhasznált hangminták után, ami nagylelkû (és sajnos elengedhetetlen) gesztus egy jómódú embertõl. Módszertanilag persze nem sokat fejlõdött - lehetõleg kevéssé ismert, régi nyersanyagból dolgozik, s a jól összekutyult/tapasztott keverék kifejezetten kellemes hatást kelt -, különös tekintettel arra, hogy érezhetõen alábbhagyott a tufa house iránti olthatatlan rajongása.

A Don't Let The Man Get You Down felelõtlen infantilizmusával indul a lemez, a mester ehhez mérten választotta ki a jó harmincöt éves hangmintát egy rég elfelejtett hippizenekar repertoárjából. A már maxin is kiadott Slash Dot Dash ehhez képest kellemes, bár könnyen felejthetõ blõdli. A Jin Go La Ba egy újabb, némileg brutális, picit savas fõhajtás az afrozenék elõtt - a mûdarab amúgy Babatunde Olatunji hasonló címû dalának merész absztrakciója. A hallgató némileg meglepõdve konstatálhatja: a Long Way From Home korrekt kis gitározós, vokális popzene, némileg persze elektronikusan gyökérkezelve (a szerves adalékokról egy bizonyos Jonny Quality gondoskodott). A Put It Back Togetherben már maga Damon Albarn szolgáltatja a vokált - habár Cook ezúttal sem hazudtolja meg magát, s jól széttorzítja hangot -, mindazonáltal továbbra is kerek, egész, dalformájú izét hallunk, szép nõi háttérvokállal, kissé lehangolt gitárral - sajnáljuk, erre se nagyon lehet majd tablettázni. A Mi Bebé Masochista már a big beat aranykorát hozza vissza - de csak egy pillanatra, mert a pop bosszúszomjasan visszatér, hogy a vérünket vegye. A Push And Shove-ban például a dj/producer kolléga Justin Robertson ragad gitárt, basszusgitárt és mikrofont, hogy szavakba és hangokba öntse bánatát. A North West Three az egész lemez egyik legmeghatóbb dala - amúgy gyakorlatilag a Primrose Hill címû régi sláger (elõadó: a Martyn házaspár) ihletett feldolgozása. A The Journey címû szerzemény teljes komolytalansága után már nem meglepõ a következõ, szintúgy Lateef jellegzetes hangjára épülõ Wonderful Night, ami nemcsak szép, kerek, de remekül táncolható is - el ne felejtsük, Fatboy Slimet valaha ezért szerette felnõtt és gyerek. De hát tesz is õ erre: a Song For Chesh lassú, szavak nélküli ballada, majd jön a slusszpoén: a Steve Miller-féle Joker N. Cook-féle változata, a régi bûntárs, Bootsy Collins énekével - alkalmi effektekkel beütött, tökéletes popzene, csakis idült felhasználók részére.

- minek -

Skint, 2004

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.