Lemez: Hatvankilences (The Beatles: Let It Be... Naked)

  • Szõnyei György
  • 2004. május 13.

Zene

2003 végén az EMI kiadta a Beatles Let It Be címû lemezének átszerkesztett-áthangszerelt, újrakevert változatát, s mindezt Lennon "nélkül". George Harrison és Ringo beleegyezett a McCartney vezette produceri munkába.

2003 végén az EMI kiadta a Beatles Let It Be című lemezének átszerkesztett-áthangszerelt, újrakevert változatát, s mindezt Lennon "nélkül". George Harrison és Ringo beleegyezett a McCartney vezette produceri munkába.

Hihetetlen, hogy a Beatles folyamatosan a hírekben szerepel. Év végén a megújult Let It Be... Naked volt a szenzáció. Február 7-én ünnepeltük első amerikai turnéjuk 40. évfordulóját. Nagyot fordult az a hülye világ. Az orosz RTR PLANETA riportere New York-i beszámolóban emlékeztette a rajongókat a televíziós hoppmester, Ed Sullivan visító konferálására: "...Ladies and gentlemen, the Beatles!" Most, tavasszal az a hír, hogy McCartney apuka Beatrice nevű kislányának (aki, ha fiú, John McCartney lett volna) mesekönyvet ír, ráadásul elveszíti a leggazdagabb popzenész pozícióját, miközben Lennon fia Mick Jagger lányával jár.

Paul és John 1969-ben, a Let It Be felvételeinek idején már sokat veszekedett. John beleszeretett Yoko Onóba, egy lépést sem tett nélküle, Yoko ott ült a stúdióban is, sugdolóztak, nevetgéltek egymással, és a többiek, akik megszokták, hogy munka közben nincsenek közöttük civilek, megőrültek ettől. Különösen McCartney, aki görcsösen próbált zenei programot adni a széthulló társaságnak, de összetűzni a harapós Lenonn-nal nem kívánt, hiszen a lemezfelvételt Michael Lindsey-Hogg rendező stábja filmre vette. Egy rideg filmstúdióban voltak - ez nem használt a produkciónak. Pedig a jó hangulatra szükség lett volna, mivel rájátszások és trükkök nélkül, amolyan régi, "becsületes" módon vágytak dolgozni.

1969. január 2-án (!) kezdik a munkát, Billy Preston is besegít billentyűs hangszereken, de 30-án, a híres háztetős koncerttel már be is fejezik az egész "kínlódást". A Let It Be nagylemezt csak jóval később, 70 májusában hozzák ki. A félbehagyott anyag után, '69 nyarán elkészítették utolsó dalaikat, s az Abbey Road LP '69 őszén meg is jelent (ezért látjuk, hogy az Abbey Road-i zebrán átvonuló banda külseje január óta hogy megváltozott). Valójában tehát az utolsónak kiadott lemezen, a Let It Be-n nem az utolsóként rögzített számokat halljuk, hanem a korábbi, konfliktusoktól gyötört Beatles robotjának dokumentumát.

Az eredeti Let It Be-t Phil Spector amerikai sztárproducer rakta össze a Beatles elképzeléseinek figyelembevétele nélkül. Jól megnézhetjük őt magunknak az Easy Riderben, ő a díler "nagyvad", akinek Hopper és Fonda szállítja az anyagot. Személyiségét a Kandírozott mandarin... egyik riportjában Tom Wolfe boncolgatja. Yoko Ono mellett a Beatles felbomlásába Spector tevékenysége is belejátszott. Vonósokkal, kórussal agyonhangszerelte a szerzeményeket. McCartney az albumot 2003-ban olyanná alakította át, amilyennek '69-ben elképzelték, kihagyta Lennon rögtönzését (Dig It), és kiegészítette az egészet egy próbafelvételeket tartalmazó CD-vel.

Get Back: a záró számból nyitó lett, a felvétel elejéről származó pengetések, röhögések kimaradnak. A basszus nem annyira testes, mint azelőtt (pedig annak idején divatot teremtett vele). Lennon jellegzetes, alulról építkező, karcos szólama halkabb, kevésbé érvényesül, érthetetlen a változtatás - kár érte. Dig A Pony: az előző zenekari megszólalás kásás, kopott volt, a riff előtti éles akkordcsapás hiányzik, egyből indul a minden elemében tisztábbra kevert, így Lennon hangját még inkább "sátáninak" mutató szám. A felvétel után ismét elmarad John évődése a többiekkel. For You Blue: Harrison kedves bluesa. A dob testes, a tempó nagyon intenzív, "előkerült" egy ritmusgitár is, így tökéletes a zakatolás, kissé háttérbe szorulnak Lennon nagy élvezettel játszott, de suta slide-gitár-díszítései. The Long and Winding Road: átkerült a B oldalról az A-ra. Spector technikás, monstre hangszereléssel fedi le a demojellegű, befejezetlen zenei alapot, McCartney zongorázott, Lennon pötyögött a basszusgitáron, Ringo löttyedt, unalmas ütemet hozott. A hollywoodi vonós- és kórusszólamok azonban nem McCartney zenei ízlésének megfelelőek, ezért kihajítja az édeskés nagyzenekart, viszont visszhangosított zongorával, hosszan zengő basszussal, virtuóz módon mégis felidézi. A középrész emelkedő dallamú vonósbetétjét új melódiára cseréli. A szám végéről elmaradó jeee helyett elfutó kis díszítést produkál a zongorán. Ez már nem a régi sláger, de minőségi munka. Two of us: teltebb a hangzás, de Lennon szólama kissé halkabb lett, a szám befejezésekor a cifrázó fütyülés, ami McCartney fékezhetetlen muzikalitásának bizonyítéka, eltűnik. I 'Ve Got a Feeling: McCartney hangja előbbre került. A keresztbe éneklés Johnnal csendesebb lett, pedig pokolian érdekes, ahogyan "mondják" a magukét. Mivel a basszus hangosabban szól, Harrison staccatós pengetései kevésbé érvényesülnek, mint a régi lemezen - sok apró finomságtól elbúcsúzhatunk. One After 909: az egyetlen szám, ami az eredeti sorrendnek megfelelő helyen van. A szólógitár hangja karcosabb, az impro dögösebb lett. Örömteli, lendületes rock and roll, melyet még kamaszkorukban írtak. Dot'T Let me Down: egykor kislemezen jelent meg, Lennon remekműve. Jó döntés volt, hogy felkerült az új Let It Be-re, ott a helye. Minden az eredeti formában, kásásan szól, de Lennon tónusa fergeteges. Preston keleties dallamú zongoraszólója meglepően eklektikus megoldás '69-ből. I Me Mine: Harrison síri hangon énekelt szerzeményéből a vonósok kiszorulnak, szerepüket a Hammond orgona veszi át. A feszes 2/4 ütemű döngölős kö-zéprészben a felerősített, sétáló basszus hatásos kontrasztot teremt a "nyávogós" verzének. Ez a melankolikus szám volt az utolsó felvétel a Beatles történetében. Across The Universe: Lennon "álmatag", de varázslatos szerzemé-nyéhez maximális alázattal nyúlt McCartney. Az eredeti hangszerelést átalakítva kiemeli a dallam meditációs jellegét. A szitár zengő húrjainak szintetizátoron imitált zsongásával és a visszhang által jeleníti meg John földöntúli énekét. Egyik legsikerültebb produceri munkája. Let It Be: egy újraírt, alaposan átalakított felvételt kapunk a lemez végére. Még az énekhang sem az eredeti. Lennon szenteskedőnek tartotta McCartney számát, véleményét ezután is fenntartaná.

Szőnyei György

EMI, 2003

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.