Lemez: Irish coffee - Wiener blut (Bellcrash: Suzume Park)

  • - minek -
  • 2005. január 6.

Zene

A Bellcrash két belfasti zenebolond, Mark Bell és Paul McMahon alkotta duó. Négy éve dolgoznak együtt, s korábbi, Coalition címû EP-jüket követõ elsõ albumukat - immár nem is nagyon csodálható módon - egy osztrák kiadónál adták ki. Mark és Paul közös munkáját persze nagymértékben segíti, hogy zenei érdeklõdésük is azonos: dzsessz, funk, soul, house és latin groove-ok lüktetnek az agyukban, s a Suzume Park tizenkét zenedarabja tökéletesen tükrözi is érdeklõdésüket.

A Bellcrash két belfasti zenebolond, Mark Bell és Paul McMahon alkotta duó. Négy éve dolgoznak együtt, s korábbi, Coalition címû EP-jüket követõ elsõ albumukat - immár nem is nagyon csodálható módon - egy osztrák kiadónál adták ki. Mark és Paul közös munkáját persze nagymértékben segíti, hogy zenei érdeklõdésük is azonos: dzsessz, funk, soul, house és latin groove-ok lüktetnek az agyukban, s a Suzume Park tizenkét zenedarabja tökéletesen tükrözi is érdeklõdésüket. A nyitószám, az Open Minded tökéletes funkydarab, mintha csak a kora hetvenes évek valamely fekete gengszterfilmjének soundtrackjérõl nyúlták volna. A Losing Gamble finom négynegyedes alapon lüktet - hibátlan érzékkel összemintázott hangszerszólók, szétvokóderezett ének, precíz perkusszív betétek: ideális táncolni való darab. A Going To The Ground könnyedén feldobott latin beütésû dzsessz-funk, a Full Of Music ehhez még hozzátesz némi nõi vokálos hangmintát és ellenállhatatlan basszusalapot. A Com Pus Sui rövid dzsessz-rap intermezzója után a Des Etoiles egy könnyed és lassú easy mûdarab, sok-sok, kissé Morriconét idézõ szájharmonikával - igazi reggeli lejövõs zene, olyan, akár egy Leone-klasszikus fináléja. A White Jazz címe is tökéletesen árulkodik a tartalomról - valahol a hatvanas évek elején járunk, s véletlenül megint filmzenét hallunk -, mondjuk egy korai Polanski-filmbõl. A Flute and Mouth-ban azután jön a kötelezõ bossaritmika és persze sok-sok fuvola - ez úgyszólván elengedhetetlen ahhoz, hogy végeredményként tökéletesen táncolható mûdarabot nyerjünk. Az eddigiekbõl is sejthetõ, hogy a Suzume Park, ha nem is kizárólag, de azért zömmel és leg-inkább aktív mozgással befogad-ható album - ebbéli meggyõzõdésünket a továbbiak sem igen cáfolják. A Coalition afro/brazil ritmikába csomagolt 4/4-es dzsessz-funk tánczene, a Conman ehhez képest elsõ megközelítésre szinte visszafogott, diszkrét darab - egészen addig, míg be nem indul az igazi, lépkedõs basszussal kísért diszkógömbrepesztõ lüktetés. A Ghostwritten zsíros hiphopalapokhoz társít némi bandoneonnal és spanyol nyelvû vokállal elõidézett tangóhangulatot, a lemezt záró Man Can Never Know igazi, lusta, úszós downtempó darab, hozzá némi dzsesszpoézis a nõi nem kulcsfontosságú ontológiai pozíciójáról és a férfiak percepciójának leküzdhetetlen hiányosságairól. S persze így teljes a kép: a sok-sok táncolás után ajánlatos leülni és egy kicsit csöndben maradni, elvégre, mint tudjuk, több nap, mint kolbász, s egyszer a két északír jazz hipster tarisznyájából is kifogy a sok-sok hamuban sült tánczene.

- minek -

Sunshine Enterprises/Deep Distribution, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.