Lemez: Irish coffee - Wiener blut (Bellcrash: Suzume Park)

  • - minek -
  • 2005. január 6.

Zene

A Bellcrash két belfasti zenebolond, Mark Bell és Paul McMahon alkotta duó. Négy éve dolgoznak együtt, s korábbi, Coalition címû EP-jüket követõ elsõ albumukat - immár nem is nagyon csodálható módon - egy osztrák kiadónál adták ki. Mark és Paul közös munkáját persze nagymértékben segíti, hogy zenei érdeklõdésük is azonos: dzsessz, funk, soul, house és latin groove-ok lüktetnek az agyukban, s a Suzume Park tizenkét zenedarabja tökéletesen tükrözi is érdeklõdésüket.

A Bellcrash két belfasti zenebolond, Mark Bell és Paul McMahon alkotta duó. Négy éve dolgoznak együtt, s korábbi, Coalition címû EP-jüket követõ elsõ albumukat - immár nem is nagyon csodálható módon - egy osztrák kiadónál adták ki. Mark és Paul közös munkáját persze nagymértékben segíti, hogy zenei érdeklõdésük is azonos: dzsessz, funk, soul, house és latin groove-ok lüktetnek az agyukban, s a Suzume Park tizenkét zenedarabja tökéletesen tükrözi is érdeklõdésüket. A nyitószám, az Open Minded tökéletes funkydarab, mintha csak a kora hetvenes évek valamely fekete gengszterfilmjének soundtrackjérõl nyúlták volna. A Losing Gamble finom négynegyedes alapon lüktet - hibátlan érzékkel összemintázott hangszerszólók, szétvokóderezett ének, precíz perkusszív betétek: ideális táncolni való darab. A Going To The Ground könnyedén feldobott latin beütésû dzsessz-funk, a Full Of Music ehhez még hozzátesz némi nõi vokálos hangmintát és ellenállhatatlan basszusalapot. A Com Pus Sui rövid dzsessz-rap intermezzója után a Des Etoiles egy könnyed és lassú easy mûdarab, sok-sok, kissé Morriconét idézõ szájharmonikával - igazi reggeli lejövõs zene, olyan, akár egy Leone-klasszikus fináléja. A White Jazz címe is tökéletesen árulkodik a tartalomról - valahol a hatvanas évek elején járunk, s véletlenül megint filmzenét hallunk -, mondjuk egy korai Polanski-filmbõl. A Flute and Mouth-ban azután jön a kötelezõ bossaritmika és persze sok-sok fuvola - ez úgyszólván elengedhetetlen ahhoz, hogy végeredményként tökéletesen táncolható mûdarabot nyerjünk. Az eddigiekbõl is sejthetõ, hogy a Suzume Park, ha nem is kizárólag, de azért zömmel és leg-inkább aktív mozgással befogad-ható album - ebbéli meggyõzõdésünket a továbbiak sem igen cáfolják. A Coalition afro/brazil ritmikába csomagolt 4/4-es dzsessz-funk tánczene, a Conman ehhez képest elsõ megközelítésre szinte visszafogott, diszkrét darab - egészen addig, míg be nem indul az igazi, lépkedõs basszussal kísért diszkógömbrepesztõ lüktetés. A Ghostwritten zsíros hiphopalapokhoz társít némi bandoneonnal és spanyol nyelvû vokállal elõidézett tangóhangulatot, a lemezt záró Man Can Never Know igazi, lusta, úszós downtempó darab, hozzá némi dzsesszpoézis a nõi nem kulcsfontosságú ontológiai pozíciójáról és a férfiak percepciójának leküzdhetetlen hiányosságairól. S persze így teljes a kép: a sok-sok táncolás után ajánlatos leülni és egy kicsit csöndben maradni, elvégre, mint tudjuk, több nap, mint kolbász, s egyszer a két északír jazz hipster tarisznyájából is kifogy a sok-sok hamuban sült tánczene.

- minek -

Sunshine Enterprises/Deep Distribution, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.