Lemez: Irish coffee - Wiener blut (Bellcrash: Suzume Park)

  • - minek -
  • 2005. január 6.

Zene

A Bellcrash két belfasti zenebolond, Mark Bell és Paul McMahon alkotta duó. Négy éve dolgoznak együtt, s korábbi, Coalition címû EP-jüket követõ elsõ albumukat - immár nem is nagyon csodálható módon - egy osztrák kiadónál adták ki. Mark és Paul közös munkáját persze nagymértékben segíti, hogy zenei érdeklõdésük is azonos: dzsessz, funk, soul, house és latin groove-ok lüktetnek az agyukban, s a Suzume Park tizenkét zenedarabja tökéletesen tükrözi is érdeklõdésüket.

A Bellcrash két belfasti zenebolond, Mark Bell és Paul McMahon alkotta duó. Négy éve dolgoznak együtt, s korábbi, Coalition címû EP-jüket követõ elsõ albumukat - immár nem is nagyon csodálható módon - egy osztrák kiadónál adták ki. Mark és Paul közös munkáját persze nagymértékben segíti, hogy zenei érdeklõdésük is azonos: dzsessz, funk, soul, house és latin groove-ok lüktetnek az agyukban, s a Suzume Park tizenkét zenedarabja tökéletesen tükrözi is érdeklõdésüket. A nyitószám, az Open Minded tökéletes funkydarab, mintha csak a kora hetvenes évek valamely fekete gengszterfilmjének soundtrackjérõl nyúlták volna. A Losing Gamble finom négynegyedes alapon lüktet - hibátlan érzékkel összemintázott hangszerszólók, szétvokóderezett ének, precíz perkusszív betétek: ideális táncolni való darab. A Going To The Ground könnyedén feldobott latin beütésû dzsessz-funk, a Full Of Music ehhez még hozzátesz némi nõi vokálos hangmintát és ellenállhatatlan basszusalapot. A Com Pus Sui rövid dzsessz-rap intermezzója után a Des Etoiles egy könnyed és lassú easy mûdarab, sok-sok, kissé Morriconét idézõ szájharmonikával - igazi reggeli lejövõs zene, olyan, akár egy Leone-klasszikus fináléja. A White Jazz címe is tökéletesen árulkodik a tartalomról - valahol a hatvanas évek elején járunk, s véletlenül megint filmzenét hallunk -, mondjuk egy korai Polanski-filmbõl. A Flute and Mouth-ban azután jön a kötelezõ bossaritmika és persze sok-sok fuvola - ez úgyszólván elengedhetetlen ahhoz, hogy végeredményként tökéletesen táncolható mûdarabot nyerjünk. Az eddigiekbõl is sejthetõ, hogy a Suzume Park, ha nem is kizárólag, de azért zömmel és leg-inkább aktív mozgással befogad-ható album - ebbéli meggyõzõdésünket a továbbiak sem igen cáfolják. A Coalition afro/brazil ritmikába csomagolt 4/4-es dzsessz-funk tánczene, a Conman ehhez képest elsõ megközelítésre szinte visszafogott, diszkrét darab - egészen addig, míg be nem indul az igazi, lépkedõs basszussal kísért diszkógömbrepesztõ lüktetés. A Ghostwritten zsíros hiphopalapokhoz társít némi bandoneonnal és spanyol nyelvû vokállal elõidézett tangóhangulatot, a lemezt záró Man Can Never Know igazi, lusta, úszós downtempó darab, hozzá némi dzsesszpoézis a nõi nem kulcsfontosságú ontológiai pozíciójáról és a férfiak percepciójának leküzdhetetlen hiányosságairól. S persze így teljes a kép: a sok-sok táncolás után ajánlatos leülni és egy kicsit csöndben maradni, elvégre, mint tudjuk, több nap, mint kolbász, s egyszer a két északír jazz hipster tarisznyájából is kifogy a sok-sok hamuban sült tánczene.

- minek -

Sunshine Enterprises/Deep Distribution, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.