Lemez: Irish coffee - Wiener blut (Bellcrash: Suzume Park)

  • - minek -
  • 2005. január 6.

Zene

A Bellcrash két belfasti zenebolond, Mark Bell és Paul McMahon alkotta duó. Négy éve dolgoznak együtt, s korábbi, Coalition címû EP-jüket követõ elsõ albumukat - immár nem is nagyon csodálható módon - egy osztrák kiadónál adták ki. Mark és Paul közös munkáját persze nagymértékben segíti, hogy zenei érdeklõdésük is azonos: dzsessz, funk, soul, house és latin groove-ok lüktetnek az agyukban, s a Suzume Park tizenkét zenedarabja tökéletesen tükrözi is érdeklõdésüket.

A Bellcrash két belfasti zenebolond, Mark Bell és Paul McMahon alkotta duó. Négy éve dolgoznak együtt, s korábbi, Coalition címû EP-jüket követõ elsõ albumukat - immár nem is nagyon csodálható módon - egy osztrák kiadónál adták ki. Mark és Paul közös munkáját persze nagymértékben segíti, hogy zenei érdeklõdésük is azonos: dzsessz, funk, soul, house és latin groove-ok lüktetnek az agyukban, s a Suzume Park tizenkét zenedarabja tökéletesen tükrözi is érdeklõdésüket. A nyitószám, az Open Minded tökéletes funkydarab, mintha csak a kora hetvenes évek valamely fekete gengszterfilmjének soundtrackjérõl nyúlták volna. A Losing Gamble finom négynegyedes alapon lüktet - hibátlan érzékkel összemintázott hangszerszólók, szétvokóderezett ének, precíz perkusszív betétek: ideális táncolni való darab. A Going To The Ground könnyedén feldobott latin beütésû dzsessz-funk, a Full Of Music ehhez még hozzátesz némi nõi vokálos hangmintát és ellenállhatatlan basszusalapot. A Com Pus Sui rövid dzsessz-rap intermezzója után a Des Etoiles egy könnyed és lassú easy mûdarab, sok-sok, kissé Morriconét idézõ szájharmonikával - igazi reggeli lejövõs zene, olyan, akár egy Leone-klasszikus fináléja. A White Jazz címe is tökéletesen árulkodik a tartalomról - valahol a hatvanas évek elején járunk, s véletlenül megint filmzenét hallunk -, mondjuk egy korai Polanski-filmbõl. A Flute and Mouth-ban azután jön a kötelezõ bossaritmika és persze sok-sok fuvola - ez úgyszólván elengedhetetlen ahhoz, hogy végeredményként tökéletesen táncolható mûdarabot nyerjünk. Az eddigiekbõl is sejthetõ, hogy a Suzume Park, ha nem is kizárólag, de azért zömmel és leg-inkább aktív mozgással befogad-ható album - ebbéli meggyõzõdésünket a továbbiak sem igen cáfolják. A Coalition afro/brazil ritmikába csomagolt 4/4-es dzsessz-funk tánczene, a Conman ehhez képest elsõ megközelítésre szinte visszafogott, diszkrét darab - egészen addig, míg be nem indul az igazi, lépkedõs basszussal kísért diszkógömbrepesztõ lüktetés. A Ghostwritten zsíros hiphopalapokhoz társít némi bandoneonnal és spanyol nyelvû vokállal elõidézett tangóhangulatot, a lemezt záró Man Can Never Know igazi, lusta, úszós downtempó darab, hozzá némi dzsesszpoézis a nõi nem kulcsfontosságú ontológiai pozíciójáról és a férfiak percepciójának leküzdhetetlen hiányosságairól. S persze így teljes a kép: a sok-sok táncolás után ajánlatos leülni és egy kicsit csöndben maradni, elvégre, mint tudjuk, több nap, mint kolbász, s egyszer a két északír jazz hipster tarisznyájából is kifogy a sok-sok hamuban sült tánczene.

- minek -

Sunshine Enterprises/Deep Distribution, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.