Színház: Mégis. Mégsem (Euripidész: Médeia)

  • Csáki Judit
  • 2005. január 6.

Zene

Van, amikor a legtöbbet a legkevesebb szóval kellene leírni, valahogy így: mindenki nézze meg a Médeiát a Katona József Színházban! Legalább egyszer, de inkább kétszer.

Csupa villanás, mennydörgés, súlyos vihar az egész - csodálom, hogy bírják az épület falai a tömörré, keménnyé sûrûsödõ nézõtéri csöndet, a visszafojtott lélegzet kimerevített pillanatát, a feszültség szétrobbanását.

Minden ideális - voltaképpen ettõl olyan megveszekedetten erõs és hatásos az egész. A szöveg, Rakovszky Zsuzsa bravúros alkotása szinte észrevehetetlenül verses, mellbevágóan világos, átlátszóan hétköznapi. A kollektív mûalkotás létrehozásában valószínûleg a dramaturgok - Fodor Géza és Ungár Júlia - munkájának eredménye, hogy Euripidész tragédiája, miközben õrzi a mûegész monumentális és mitikus karakterét, megszabadult minden érthetetlen, mitizáló tartalomtól, utalástól és a gondolatot ma már leginkább béklyózó formától, és transzparens, mondhatni könnyeden hömpölygõ szerkezet és szöveg jött létre.

Zsámbéki Gábor pedig a maga eltökélt, szinte mániákusan mélyre ásó rendezõi nyelvén mindent kibontott belõle. Kíméletlen és kegyetlen elõadást rendezett, melyben belülrõl,

a zsigerekbõl

épülnek föl, törnek elõ az igaz-ságok, amelyek azonban nem adódnak össze: nincs egy-igazság. Zsámbéki rendezésének nem a módja szenvedélyes - merthogy az kifejezetten analitikus, részletekre figyelõ, gondos, pontos és higgadt -, hanem a hatása. Ráadásul hosszan tartó, beszéltetõ, gondolkodtató. Az egyrészes mû többrészes elõadás - a másodiktól kiben-kiben odabent folytatódik.

Nemhogy játszani - járni, létezni is nehéz Khell Csörsz díszletében; így lett kitalálva, mert így kell: a kavics-sivataggal borított színpad jobb oldalán autóroncs fúródik a mélybe, balra nyomorúságos, városszéli viskó, Médeia lakhelye, a kitaszítotté. Aki hazáját és családját hátrahagyva szerelmét, Iaszónt követte ide, együtt idegenek itt, Korinthoszban - micsoda szenvedélyes szerelem, amely ekkora áldozatot megérÉ Minden hatalmas, elementáris és pusztító: a szerelem, a megcsalatottság, a szenvedés, a bosszú. És bár Médeia Héliosz napisten unokája, királylány és varázsló, Iaszón pedig nagyszerû görög hõs - egy házaspár már-már mindennapi, egzisztenciálisan és érzelmileg mégis világot rengetõ tragédiája a történet. Mégis - és mégsem. Mert kerüljön bár padlóra mindenki, hulljon darabokra számos élet - gyereket nem ölünk. Vagy mégis. Mégsem.

Ebben a mégis-mégsemben csapódik Médeia; Fullajtár Andrea megszenvedett, mélyrõl fölszakadó, minden részletében - az állati bõdülésekben, a csöndes keserûségben, az okos gyûlöletben és a féktelen szenvedésben - hiteles és kidolgozott alakítása több mint berobbanó visszatérés:

a pálya egyik csúcspontja,

amikor alkat és szerep, rendezõ és színész ilyen kivételesen szerencsésen, a legjobbkor találkozik össze. Fullajtár itt és most Médeia, a legjobb. Van egy jelenet: Médeia leül, és ölébe húzza két kisfiát. Lágy, anyai arc: csupa föltétlen szeretet. Akkor, abban a pillanatban születik meg benne a végsõ döntés.

És hát a társak, a játszótársak szintén kivételes teljesítménye segít Fullajtárnak emlékezetessé tenni az iszonyatos út minden pillanatát. Szirtes Ági a Dajka szerepében - svájcisapkás, vietnami papucsos, természet közeli lény - oly tökéletesen festi alá, vetíti elõre a tragédiát, rettegi a jövõt és érez együtt Médeiával, hogy némaságában, fölvetett fejtartásában, összekuporodásában mintegy tükröt tart a hatalmas asszony szenvedésének. A három asszonyra bomló kórus idõtlenné és közelivé hozza a tragédiát. Bodnár Erika a kívülálló, arra járó kíváncsiságával és józanságával kommentálja a történetet; háromlábú, összecsukható széke, vállára akasztott kulacsa is jelzi: útközben van, mintegy véletlenül keveredett errefelé, s ha tovább megy, lesz majd mit mesélni. Pelsõczy Réka szenvedélyes és részvevõ: õ kíséri legtovább Médeiát a szenvedés és bosszú Golgotáján, hogy aztán annál nagyobb erõvel idézze rémült arca Edward Munch Sikoly címû képét: a megtorpanás iszonyú ereje ez. Tóth Anita hatalmas hasával animális lény; taszítóan, primitíven értetlen és kegyetlen kültelki szerencsétlen. Mindegyik tökéletes játék a maga nemében.

Csupán rövid intermezzo a színpadon Kreón király látogatása. Bezerédi Zoltán merev bõrkabátjában alig mozdul, csak áll egyik lábáról a másikra, mert õ fogja elkövetni a tragikus vétséget: ad még egy napot Médeiának. Bezerédi Kreónja tudja, hogy hibázik: a jelenet statikusságában is megrendítõ vágta az eltökéltségtõl, a határozottságtól a tétova szánalomig, a tragikus engedékenységig - és hát õ is, ez is Médeia ellenállhatatlanságát, sodró személyiségét hangsúlyozza.

Csak Iaszón, a férj, õ képes ellenállni. Máté Gábor alakítása mégsem a Médeiáéval szembe-feszülõ erõbõl, hanem a tehetet-lenségi nyomatékból épül fel és abból táplálkozik. A féktelen szemrehányással, megbántottsággal és elementáris szenvedéssel a gyáva és okos magyarázkodást szegezi szembe; van itt minden, amivel egy férj védekezni szokott: plafonnézés, vakarózás, sóhajtozás, kocogtatás, toporgás, de fõleg racionális gondolat- és szóhalmaz. Nagyjelenetük

teljességgel képtelen

párbaj - nemcsak a szörnyû véget vetíti elõre, hanem máig hitelesen az örök tanulságot: nincsenek szavaink, ha megbillen a világ. Máté Gábor Iaszónja elõttünk omlik öszsze. Nem a sírás - a töpörödés jelzi jobban. Iaszón összemegy.

Szacsvay László sokatmondón téblábol a Nevelõ szerepében - mit lehet itt tenni? Szakács Györgyi jelmezei nagyszerûek. Elek Ferenc óvatos esküvése külön dráma. A gyerekek meg...

Kapkodjuk a fejünket. Egészen a legvégéig. Sok a meglepetés: nem írom le, látni kell. Brutális Médeia. Brutális színház. Brutális.

Csáki Judit

Katona József Színház, 2004. december 19.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?