Lemez: Kifordít, befordít (Korai Öröm: Reflected - remixes)

  • - minek -
  • 2003. június 5.

Zene

Hazai nyersanyag + magyar remixerek = ígéretes eredmény!

Örüljünk együtt, emberek: muzsikus véreink egy újabb súlyos produkciót tettek le az asztalra - ezúttal Korai-remixekből jelent meg egy csokorravaló, s nyugodtan mondhatjuk, a produktum senkinek sem okoz majd csalódást. A Korai Örömöt amúgy a teremtő is arra predesztinálta, hogy darabjait egykoron direkt elektronikus tánczenévé fordítsák: gazdag zenei textúra, sokféle hangszer, szállós-savas hangulatok, helyenként szinte már a Shadowsra hajazó gitár - van tehát mit kiszedni és újra összerakni. Kezdetként Amb a megbízható minőséget hozza: lassú, vészjósló brékek, hozzá az obligát kántálás. A Korai-billentyűs emil Czerovszky Henriett éteri énekhangjával megtámogatott remixe (7/8) szép progresszív darab, fura ütemekkel kitámasztva (egyáltalán nem érzem helyénvalónak a némelyek által nagy előszeretettel hangoztatott, ámde rosszindulatú megjegyzést, mely szerint billentyűs ne csináljon zenét, mert úgyis Solaris lesz belőle). A továbbiakban is kellően széles merítést kapunk a legkülönfélébb zsánerű elektronikus zenékből - a minimáltól egészen a vicces-táncolós brékig. S ami a legfontosabb: a számok szépen egymásba folynak, így azután végeredményként egy majdnem nyolcvanperces, jórészt összefüggő hangszőnyeget kapunk. A kohézió működését számos példán is szemléltethetjük: pl. már az elején kiválóan támasztja egymást az A tonal diktatur puttyogós elektro-popja (Power Plant) és a Carbonfools vérbeli partibombája (Country & western mix), majd ehhez jön még a Matyim-féle Peace To Me elektrofunkja (nem is csoda, elvégre e két utóbbi ugyanazon Korai-szerzemény remixe). De ugyanilyen frappánsan és találóan folyik át a Cord-féle középtempós, úszós breakbeatmix (Colourful clouds of light) a Suefo-Vono Box duó Trip To Goa című dolgozatába, mely utóbbi hál´ istennek egyáltalán nem goa, hanem, viszont jól táncolható. Ez utóbbi jellemvonás persze a Reflected szinte valamennyi darabjára jellemző - amelyekre pedig, ne adj´ isten, mégsem annyira, azokra pedig remekül lehet Wolfensteint játszani, füvet nyírni vagy macskát idomítani. Akadnak kifejezetten meglepő darabok is, mint Thomas F. Ragapanija, melyről örvendetes módon eszünkbe juthat a legendás Lucky People Center, továbbá a Franklin Deluxe fanatázianevű kollektíva újsulis robotdiszkója (Drycutter Flame) meg a Hangár fájdalmas szintihangokkal megtűzdelt Revolting Mixe. A vicces rajzfilmzenékért Tigrics a felelős, aki több néven (pl. DrapDap-ként is) is alkotott ez alkalomból, a lemez egyik legszebb darabja pedig Beatman és Ludmilla 6. című dolgozata (arról nem is szólva, hogy milyen frappánsan kapcsolódik össze al haca és dj Jeryll előtte hallható szellemes munkáival, nem beszélve az utána következőkről). Külön figyelmet érdemel ezenkívül a Korai-törzstag Lejön-Secretman duó laza szintipopos beütésű breakbeatmixe (Shaman Diszkó-Klassz remix), no és utóbbi Lord Cursorral közösen összedobott Béla bája, melyet keresett amatőr bája élesen megkülönböztet a lemez többi, precízen, pontosan összekevert dalművétől: a hozzávetőlegesen kezelt citera, Secretman repedt fazék hangja és a szürrealisztikusan rusztikus szöveg szó szerint elemelik a hallgatót, és egészségesen visszazökkentik a való világba, ahonnan pedig éppen szökni próbált volna.

- minek -

Periferic Records, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.