Lemez: Kifordít, befordít (Korai Öröm: Reflected - remixes)

  • - minek -
  • 2003. június 5.

Zene

Hazai nyersanyag + magyar remixerek = ígéretes eredmény!

Örüljünk együtt, emberek: muzsikus véreink egy újabb súlyos produkciót tettek le az asztalra - ezúttal Korai-remixekből jelent meg egy csokorravaló, s nyugodtan mondhatjuk, a produktum senkinek sem okoz majd csalódást. A Korai Örömöt amúgy a teremtő is arra predesztinálta, hogy darabjait egykoron direkt elektronikus tánczenévé fordítsák: gazdag zenei textúra, sokféle hangszer, szállós-savas hangulatok, helyenként szinte már a Shadowsra hajazó gitár - van tehát mit kiszedni és újra összerakni. Kezdetként Amb a megbízható minőséget hozza: lassú, vészjósló brékek, hozzá az obligát kántálás. A Korai-billentyűs emil Czerovszky Henriett éteri énekhangjával megtámogatott remixe (7/8) szép progresszív darab, fura ütemekkel kitámasztva (egyáltalán nem érzem helyénvalónak a némelyek által nagy előszeretettel hangoztatott, ámde rosszindulatú megjegyzést, mely szerint billentyűs ne csináljon zenét, mert úgyis Solaris lesz belőle). A továbbiakban is kellően széles merítést kapunk a legkülönfélébb zsánerű elektronikus zenékből - a minimáltól egészen a vicces-táncolós brékig. S ami a legfontosabb: a számok szépen egymásba folynak, így azután végeredményként egy majdnem nyolcvanperces, jórészt összefüggő hangszőnyeget kapunk. A kohézió működését számos példán is szemléltethetjük: pl. már az elején kiválóan támasztja egymást az A tonal diktatur puttyogós elektro-popja (Power Plant) és a Carbonfools vérbeli partibombája (Country & western mix), majd ehhez jön még a Matyim-féle Peace To Me elektrofunkja (nem is csoda, elvégre e két utóbbi ugyanazon Korai-szerzemény remixe). De ugyanilyen frappánsan és találóan folyik át a Cord-féle középtempós, úszós breakbeatmix (Colourful clouds of light) a Suefo-Vono Box duó Trip To Goa című dolgozatába, mely utóbbi hál´ istennek egyáltalán nem goa, hanem, viszont jól táncolható. Ez utóbbi jellemvonás persze a Reflected szinte valamennyi darabjára jellemző - amelyekre pedig, ne adj´ isten, mégsem annyira, azokra pedig remekül lehet Wolfensteint játszani, füvet nyírni vagy macskát idomítani. Akadnak kifejezetten meglepő darabok is, mint Thomas F. Ragapanija, melyről örvendetes módon eszünkbe juthat a legendás Lucky People Center, továbbá a Franklin Deluxe fanatázianevű kollektíva újsulis robotdiszkója (Drycutter Flame) meg a Hangár fájdalmas szintihangokkal megtűzdelt Revolting Mixe. A vicces rajzfilmzenékért Tigrics a felelős, aki több néven (pl. DrapDap-ként is) is alkotott ez alkalomból, a lemez egyik legszebb darabja pedig Beatman és Ludmilla 6. című dolgozata (arról nem is szólva, hogy milyen frappánsan kapcsolódik össze al haca és dj Jeryll előtte hallható szellemes munkáival, nem beszélve az utána következőkről). Külön figyelmet érdemel ezenkívül a Korai-törzstag Lejön-Secretman duó laza szintipopos beütésű breakbeatmixe (Shaman Diszkó-Klassz remix), no és utóbbi Lord Cursorral közösen összedobott Béla bája, melyet keresett amatőr bája élesen megkülönböztet a lemez többi, precízen, pontosan összekevert dalművétől: a hozzávetőlegesen kezelt citera, Secretman repedt fazék hangja és a szürrealisztikusan rusztikus szöveg szó szerint elemelik a hallgatót, és egészségesen visszazökkentik a való világba, ahonnan pedig éppen szökni próbált volna.

- minek -

Periferic Records, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.