Lemez

Ki kicsoda

Solomon & Socalled: Hiphopkhasene

Zene

Drága hölgyeim és uraim, önök egy lagzi vendégei. Most éppen áldást oszt a rabbi, úgyhogy egy kis csendet kérnék szépen, de aztán törhetnek a poharak, nyomulhat a vőfély, s mihelyt a lovak közé csapnak a klezmerek, táncolhatunk a rogyásos elragadtatásig. Az ifjú párnak, nyilván ezzel kellett volna kezdenem, Solomon és Socalled a neve, szintén zenészek, csak az egyik hegedűs, a másik meg dj. Ez egy ilyen lagzi: itt most a klezmer és a hip-hop frigye köttetik meg éppen, szeretettel gratulálunk hozzá, tartsa meg őket egészségben (a szürke hétköznapokon is) az isten.

Drága hölgyeim és uraim, önök egy lagzi vendégei. Most éppen áldást oszt a rabbi, úgyhogy egy kis csendet kérnék szépen, de aztán törhetnek a poharak, nyomulhat a vőfély, s mihelyt a lovak közé csapnak a klezmerek, táncolhatunk a rogyásos elragadtatásig. Az ifjú párnak, nyilván ezzel kellett volna kezdenem, Solomon és Socalled a neve, szintén zenészek, csak az egyik hegedűs, a másik meg dj. Ez egy ilyen lagzi: itt most a klezmer és a hip-hop frigye köttetik meg éppen, szeretettel gratulálunk hozzá, tartsa meg őket egészségben (a szürke hétköznapokon is) az isten.

Hogy Solomonról és Socalledról csak módjával vannak ismereteink, az pedig senkit ne zavarjon ebben a buliban. Solomon egyébként a londoni Oi-Va-Voi zenekar egyik alapítója, míg Socalled a New York-i David Krakauer The Twelve Tribes albumán tűnt fel, szóval, ha úgy tetszik, a tradicionális kultúra és a techno románca is az anyakönyvvezető előtt van, nem beszélve egy komplett klezmer ki kicsodáról. De ha beszélni kell, azt sem bánom.

Az avantgárd klezmer színterén az első jiddis hip-hopot Frank London követte el a The Shvitz albumon, éppen tíz esztendeje már. Frank London és David Krakauer akkor még együtt játszott a Klezmaticsben, aztán szétváltak, hogy bonyolítsák a családfát. Krakauer saját csapatot alapított Klezmer Madness! néven, melyben Michael Alpert harmonikázott és énekelt kezdetben, London pedig összehozott egy rezesbandát, amiben Susan Hoffman trombitált. Hát ők most mind itt vannak, és ez még semmi, a cimbalmos Zev Feldmanról és a lantos Smadjról dettó disznóság lenne megfeledkezni. Plusz még, ahogy mondani szokás, közreműködtek sokan...

S hogy mire jutottak így együtt? Ez már bonyolultabb eset. Egyfelől elmondható: még el sem készült az ünnepi album, máris be kellett mutatniuk New Yorkban, Torontóban, Londonban. Ennek ugye minimum jelzésértéke van. Másfelől viszont nem hallgatható el: London és Krakauer és Alpert és Feldman, de még az Oi-Va-Voi is, csak úgy a maga szakállára, bizony, maradandóbb élményt kínál. Tehát: a Hiphopkhasene számomra elsősorban kísérletként, útmutatásként megkerülhetetlen - például annak tanúsítványaként, hogy a ma oly felkapott etnikus klubmozgalom sem úszhatja meg a hagyománynak és hangszeres kultúrának mélységes ismerete nélkül. Már legalábbis ha ki akar lógni a sorból.

Mint ahogy jó pár darab - így a Kale Bazetsn, az Electro Taxim, a Gasn Nign, a Dobriden és a The First Time - igazán példásan kilóg erről a korongról.

Piranha/Zenesegély, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.