Lemez: Maradt, aki volt (Leonard Cohen: Ten New Songs)

  • - kyt -
  • 2001. december 13.

Zene

Na jól van, tata, itt van a diszkmen, ezt a két izét dugja a fülébe, itt meg ez a cédé, üljön le a sezlony végibe, azt´ hallgassa, addig sincs útban!
Na jól van, tata, itt van a diszkmen, ezt a két izét dugja a fülébe, itt meg ez a cédé, üljön le a sezlony végibe, azt´ hallgassa, addig sincs útban!

Én meg vállat vonok, hát ha Cohen, akkor Cohen, bírtam én a csávót, azt a zsíros-olajos hangját, legfőképpen pedig a különös ellentétet ennek a hangnak az érzékisége és a dalok elképesztő szomorúsága között. Bár talán nem is ellentét volt ez, hanem a minden örömön és bánaton túli, a semmi szélén egyensúlyozó, komor megtisztultság csábítása. Who By Fire, Chelsea Hotel, Bird On A Wire, Suzanne - meg a többi, ami éppen elfér egy azóta már nyilván rég akciós Best of-on. Nem mondom, kellett a hallgatásához, a hallgatni akarásához egy hangulat, a lelki megsemmisültségnek az a kozmikus méretű szétterjedése, amikor a szétnyálazódni hagyott rossz- vagy egykedv már önmaga lehetséges okait is belefojtja az önsajnálat ragacsába. Rég volt ez már, a hatvanas-hetvenes évek bús fordulóján, de aztán később is elő-elővettem néha ezeket a jól dúdolható minimáldallamokat.

Azóta pedig eltelt lassan három évtized, Leonard Cohen íróként és költőként legalább annyira híres Kanadában, a szülőhazájában, mint könnyűzenészként, közelebb jár a hetvenhez, mint a hatvanhoz, éveket töltött egy kaliforniai Zen-kolostorban, szerzetessé is szentelték, amihez képest elég meglepő, hogy most megint előállt tíz új dallal. A zenei világ egy kicsit elszintetizátorosodott, szerintem ez nem vált a javára, de nincs baj, szerencsére nem akkora a változás - és az igénye sem -, hogy zavaró legyen. A dalok busongó egyszerűsége sem változott, csak a hang olajossága szikkadt ki észrevehetően, de bőven érzéki még így is, csak másként, talán még lemondóbban, még távolabb a világtól. Cohen maradt, aki volt. Első végighallgatásra semmi különös, önmaga utánérzésének tűnik, másodikra viszont már tudom, hogy ez inkább következett az aggályaimból, mint a zenéből. Harmadszorra meg már az volt az érzésem, hogy bizonyára meghallgatom majd negyedszer is. Addig sem vagyok útban.

- kyt -

Sony/Columbia, 2001

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.