Lemez: Maradt, aki volt (Leonard Cohen: Ten New Songs)

  • - kyt -
  • 2001. december 13.

Zene

Na jól van, tata, itt van a diszkmen, ezt a két izét dugja a fülébe, itt meg ez a cédé, üljön le a sezlony végibe, azt´ hallgassa, addig sincs útban!
Na jól van, tata, itt van a diszkmen, ezt a két izét dugja a fülébe, itt meg ez a cédé, üljön le a sezlony végibe, azt´ hallgassa, addig sincs útban!

Én meg vállat vonok, hát ha Cohen, akkor Cohen, bírtam én a csávót, azt a zsíros-olajos hangját, legfőképpen pedig a különös ellentétet ennek a hangnak az érzékisége és a dalok elképesztő szomorúsága között. Bár talán nem is ellentét volt ez, hanem a minden örömön és bánaton túli, a semmi szélén egyensúlyozó, komor megtisztultság csábítása. Who By Fire, Chelsea Hotel, Bird On A Wire, Suzanne - meg a többi, ami éppen elfér egy azóta már nyilván rég akciós Best of-on. Nem mondom, kellett a hallgatásához, a hallgatni akarásához egy hangulat, a lelki megsemmisültségnek az a kozmikus méretű szétterjedése, amikor a szétnyálazódni hagyott rossz- vagy egykedv már önmaga lehetséges okait is belefojtja az önsajnálat ragacsába. Rég volt ez már, a hatvanas-hetvenes évek bús fordulóján, de aztán később is elő-elővettem néha ezeket a jól dúdolható minimáldallamokat.

Azóta pedig eltelt lassan három évtized, Leonard Cohen íróként és költőként legalább annyira híres Kanadában, a szülőhazájában, mint könnyűzenészként, közelebb jár a hetvenhez, mint a hatvanhoz, éveket töltött egy kaliforniai Zen-kolostorban, szerzetessé is szentelték, amihez képest elég meglepő, hogy most megint előállt tíz új dallal. A zenei világ egy kicsit elszintetizátorosodott, szerintem ez nem vált a javára, de nincs baj, szerencsére nem akkora a változás - és az igénye sem -, hogy zavaró legyen. A dalok busongó egyszerűsége sem változott, csak a hang olajossága szikkadt ki észrevehetően, de bőven érzéki még így is, csak másként, talán még lemondóbban, még távolabb a világtól. Cohen maradt, aki volt. Első végighallgatásra semmi különös, önmaga utánérzésének tűnik, másodikra viszont már tudom, hogy ez inkább következett az aggályaimból, mint a zenéből. Harmadszorra meg már az volt az érzésem, hogy bizonyára meghallgatom majd negyedszer is. Addig sem vagyok útban.

- kyt -

Sony/Columbia, 2001

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.