Lemez: Lehunyt szemmel (Björk: Vespertine)

Zene

Nem tudom, ő maga hogyan van vele, de nekem ez a lemez egyenesen attól a Björktől jön, aki a megvakulás határán lépdel ide-oda börtöncellájában, s hogy meg ne bolonduljon a totális süket csöndtől, minden mozdulatából, a legapróbb neszből és hangfoszlányból is zenét teremt belül, fejben, ahol az égvilágon bármi megtörténhet - akár a moziban. Ez a Björk, ha valakinek netán kimaradt volna, Lars von Trier Táncos a sötétben című filmjének a főhőse, szerepe szerint Selma, akinek mindene a musical varázsos álomvilága. (A film zenéjét természetesen ő írta: SelmaSongs). Amikor a Vespertine dalai megfogantak, még erősen élhetett benne tavalyi szerepének a hatása. Legalábbis én ennek tulajdonítom azt az egyrészt apró zörejekre, másrészt tündéri tisztaságra épülő világot, ami a filmbéli lény zenében boldogságra lelő lelkével harmonizál, s ugyanakkor azt az árnyalatnyi, de határozott elmozdulást is, amitől a Vespertine más, mint előző albuma, a Homogenic, de csak annyira, amennyire kell. Ez Björk, összetéveszthetetlenül, a legelső hangtól fogva, mégis új; nem ismétli önmagát, hogy tutira menjen, és végképp nem erőlködik, hogy feltétlenül más legyen. Most ilyen, mert ilyennek kellett lennie. És muszáj vele menni, ahogy 1988, a Sugarcubes, majd 1993, a szólóalbumok (Debut; Post; Telegram; Homogenic) óta folyamatosan.
Nem tudom, ő maga hogyan van vele, de nekem ez a lemez egyenesen attól a Björktől jön, aki a megvakulás határán lépdel ide-oda börtöncellájában, s hogy meg ne bolonduljon a totális süket csöndtől, minden mozdulatából, a legapróbb neszből és hangfoszlányból is zenét teremt belül, fejben, ahol az égvilágon bármi megtörténhet - akár a moziban. Ez a Björk, ha valakinek netán kimaradt volna, Lars von Trier Táncos a sötétben című filmjének a főhőse, szerepe szerint Selma, akinek mindene a musical varázsos álomvilága. (A film zenéjét természetesen ő írta: SelmaSongs). Amikor a Vespertine dalai megfogantak, még erősen élhetett benne tavalyi szerepének a hatása. Legalábbis én ennek tulajdonítom azt az egyrészt apró zörejekre, másrészt tündéri tisztaságra épülő világot, ami a filmbéli lény zenében boldogságra lelő lelkével harmonizál, s ugyanakkor azt az árnyalatnyi, de határozott elmozdulást is, amitől a Vespertine más, mint előző albuma, a Homogenic, de csak annyira, amennyire kell. Ez Björk, összetéveszthetetlenül, a legelső hangtól fogva, mégis új; nem ismétli önmagát, hogy tutira menjen, és végképp nem erőlködik, hogy feltétlenül más legyen. Most ilyen, mert ilyennek kellett lennie. És muszáj vele menni, ahogy 1988, a Sugarcubes, majd 1993, a szólóalbumok (Debut; Post; Telegram; Homogenic) óta folyamatosan.

Aki látta az első kislemez, a Hidden Place videóját, az újra találkozhatott Björk megszokott bizarrságával (színes nedvpatakok kúsznak ki és be az arca különböző nyílásain), de ízelítőt kaphatott abból is, hogy milyen szégyentelenül érzelmes és intim a Vespertine világa. Ihletett és eltalált (telitalálat az éjszakai élőlényekre, Esthajnalcsillagra utaló cím is). Björk angyali kórusra, vonószenekari simogatásra (hangszerelés: Vince Mendoza), a hárfa lágy hangjára (Zeena Parkins) és a zenedoboz csilingelésére (Jack Perron) álmodta meg ezt a lemezt. Mindez önmagában is selymes burokba bélelhette volna énekét, minden suttogását, lélegzetvételét, és valószínűleg senkinek sem lett volna hiányérzete - csak neki. Szüksége volt még ezért a szinte észrevétlen, bársonyos basszusra, de mindenekelőtt azoknak az apró zörejeknek, zajoknak a ritmusára, amikről többségében képtelenség megmondani, honnan erednek, a stúdióban azonban zenévé transzformálta őket (persze nem egyedül, régebbi társai, Guy Sigsworth, Mark Bell, Valgeir Sigurdsson, Marius de Vries mellett ezúttal Matthew Herbert, Thomas Knak és a Matmos nevű San Franciscó-i elektroduó segítségével). S miközben énekel, ezek a kis meg nem mondom micsodák ott percegnek, pattognak, ropognak körülötte - Björk hangja a mennyekben szárnyal, ezek meg lenn maradnak a földön, olyan élményt szerezve a fülnek, mint amit a szem kap egy erős nagyítótól, ami hatalmasnak láttatja a legparányibb részleteket is. Nem tudom, átjön-e e pár sorból ennek a hangzó mikrovilágnak a mágiája, de aki lehunyt szemmel, elmerülten hallgatja a lemezt, odalesz tőle. Én már odavagyok.

Szőnyei Tamás

One Little Indian/Polydor/Universal Music, 2001

A Simon Lee vezényelte nagyzenekarral, egy grönlandi női kórussal és a Matmos duóval turnézó Björk szeptember 11-én Stuttgartban, 15-én Lausanne-ban, 18-án Frankfurtban, 21-én Roubiax-ban, 26-án Brüsszelben, 28-án pedig Amszterdamban adja elő a Vespertine-t

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.