Lemez: Másképp ugyanaz (Neurosis & Jarboe)

  • 2004. február 5.

Zene

A Neurosis közel három éve adta ki utolsó nagylemezét, az önmagukhoz képest kissé álmosra sikeredett A Sun That Never Setset; míg Jarboe egyik legutóbbi fellépésének a Neotropic ambient-hangulatú albumán (La Prochaine Fois) örvendhettünk. A közös lemez kiadásának ötletét többéves távmunka követte, de hát a Swans-oszlop Jarboe és a kaliforniai polihisztorok sem mai fiatalok már. A Neurosisra (Jarboe-val ellentétben) amúgy nem jellemző az efféle kollaboráció, más irányú elképzeléseiket általában saját alterego-zenakaruk (Tribes of Neurot) vagy lemezkiadójuk (Neurot Recordings) révén valósítják meg.

A Neurosis közel három éve adta ki utolsó nagylemezét, az önmagukhoz képest kissé álmosra sikeredett A Sun That Never Setset; míg Jarboe egyik legutóbbi fellépésének a Neotropic ambient-hangulatú albumán (La Prochaine Fois) örvendhettünk. A közös lemez kiadásának ötletét többéves távmunka követte, de hát a Swans-oszlop Jarboe és a kaliforniai polihisztorok sem mai fiatalok már. A Neurosisra (Jarboe-val ellentétben) amúgy nem jellemző az efféle kollaboráció, más irányú elképzeléseiket általában saját alterego-zenakaruk (Tribes of Neurot) vagy lemezkiadójuk (Neurot Recordings) révén valósítják meg.

Az utóbbi évek lassan, de biztosan szelídülő Neurosis-hangzása, a szorongásait világba üvöltő férfikar lecserélése egy női hangra (mégha az Jarboé is); Steve Von Till és Scott Kelly patetikus-akusztikus szólólemezei - megannyi baljós előjel. A cím nélküli korong mégis mindezek cáfolata, a legújabb egyórányi dózis klinikai tesztek igazolása nélkül is garantáltan hatásos. A Neurosis egészen sajátos hangulata Jarboe hangjától új erőre kapott. A dalok sokadik hallgatás után is a megfoghatatlanság állapotában maradnak, a hangszerek önálló útjukat járják, csakúgy, mint Jarboe, feltehetően, hogy egy-egy váratlan szinkronnak nagyobb nyomatékot adjanak. Szilánkok, karistolások mindenütt, hol egymásra épülő, hol egymást kiegészítő rétegek furcsa lüktetése. A Receive-ben például a dobütemeket felgyorsított, torz szívdobogás helyettesíti, itt-ott saját mélyrétegeibe rántva Jarboe szopránját is, miközben az akusztikus futamokat kiegészítő gitárgerjedések szinte észrevétlen dallamokká rendeződnek. A másik véglet pedig a zeneileg leginkább Neurosis-sémákra (lassú kibontakozás, megrendítő erejű váltások, félúton meditatív szünet) épülő s a címéhez illően kilenc perc alatt mindent kitörlő Erase, de a címek felsorolása folytatódhatna egészen nyolcig, hiszen minden tételben akadnak figyelemre méltó momentumok.

A Neurosis stílusirányzatokhoz nehezen köthető hangzásával eddig is már befutott együttesek tucatjait (Isis, Botch) inspirálta, mert mindig is többletet hordozott magában - zajt és harmóniát, szorongást és megnyugvást, a határok tiszteletben tartását és áthágását egyszerre. Bár ezúttal nincsenek tökéletesre csiszolt kompozíciók, vonósok, zongora, a végeredmény ugyanaz: egy újabb kíméletlen szembesítés önmagunkkal. Hatvanpercnyi küzdelem a hangokkal, a frusztráló tehetetlenséggel, még a lejátszó is beleizzad, mire mindannyian elcipeljük magunkat a végkifejletig, Jarboe monomániás konklúziójáig: "I'm ready, I'm ready, I'm ready" - huszonhétszer, de ezúttal nem a lemez akadt meg. Aztán folytatjuk tovább mi is ugyanazt, mindig másképp, hátha.

Kiss Tibor

Neurot Recordings, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.