Lemez: Másképp ugyanaz (Neurosis & Jarboe)

  • 2004. február 5.

Zene

A Neurosis közel három éve adta ki utolsó nagylemezét, az önmagukhoz képest kissé álmosra sikeredett A Sun That Never Setset; míg Jarboe egyik legutóbbi fellépésének a Neotropic ambient-hangulatú albumán (La Prochaine Fois) örvendhettünk. A közös lemez kiadásának ötletét többéves távmunka követte, de hát a Swans-oszlop Jarboe és a kaliforniai polihisztorok sem mai fiatalok már. A Neurosisra (Jarboe-val ellentétben) amúgy nem jellemző az efféle kollaboráció, más irányú elképzeléseiket általában saját alterego-zenakaruk (Tribes of Neurot) vagy lemezkiadójuk (Neurot Recordings) révén valósítják meg.

A Neurosis közel három éve adta ki utolsó nagylemezét, az önmagukhoz képest kissé álmosra sikeredett A Sun That Never Setset; míg Jarboe egyik legutóbbi fellépésének a Neotropic ambient-hangulatú albumán (La Prochaine Fois) örvendhettünk. A közös lemez kiadásának ötletét többéves távmunka követte, de hát a Swans-oszlop Jarboe és a kaliforniai polihisztorok sem mai fiatalok már. A Neurosisra (Jarboe-val ellentétben) amúgy nem jellemző az efféle kollaboráció, más irányú elképzeléseiket általában saját alterego-zenakaruk (Tribes of Neurot) vagy lemezkiadójuk (Neurot Recordings) révén valósítják meg.

Az utóbbi évek lassan, de biztosan szelídülő Neurosis-hangzása, a szorongásait világba üvöltő férfikar lecserélése egy női hangra (mégha az Jarboé is); Steve Von Till és Scott Kelly patetikus-akusztikus szólólemezei - megannyi baljós előjel. A cím nélküli korong mégis mindezek cáfolata, a legújabb egyórányi dózis klinikai tesztek igazolása nélkül is garantáltan hatásos. A Neurosis egészen sajátos hangulata Jarboe hangjától új erőre kapott. A dalok sokadik hallgatás után is a megfoghatatlanság állapotában maradnak, a hangszerek önálló útjukat járják, csakúgy, mint Jarboe, feltehetően, hogy egy-egy váratlan szinkronnak nagyobb nyomatékot adjanak. Szilánkok, karistolások mindenütt, hol egymásra épülő, hol egymást kiegészítő rétegek furcsa lüktetése. A Receive-ben például a dobütemeket felgyorsított, torz szívdobogás helyettesíti, itt-ott saját mélyrétegeibe rántva Jarboe szopránját is, miközben az akusztikus futamokat kiegészítő gitárgerjedések szinte észrevétlen dallamokká rendeződnek. A másik véglet pedig a zeneileg leginkább Neurosis-sémákra (lassú kibontakozás, megrendítő erejű váltások, félúton meditatív szünet) épülő s a címéhez illően kilenc perc alatt mindent kitörlő Erase, de a címek felsorolása folytatódhatna egészen nyolcig, hiszen minden tételben akadnak figyelemre méltó momentumok.

A Neurosis stílusirányzatokhoz nehezen köthető hangzásával eddig is már befutott együttesek tucatjait (Isis, Botch) inspirálta, mert mindig is többletet hordozott magában - zajt és harmóniát, szorongást és megnyugvást, a határok tiszteletben tartását és áthágását egyszerre. Bár ezúttal nincsenek tökéletesre csiszolt kompozíciók, vonósok, zongora, a végeredmény ugyanaz: egy újabb kíméletlen szembesítés önmagunkkal. Hatvanpercnyi küzdelem a hangokkal, a frusztráló tehetetlenséggel, még a lejátszó is beleizzad, mire mindannyian elcipeljük magunkat a végkifejletig, Jarboe monomániás konklúziójáig: "I'm ready, I'm ready, I'm ready" - huszonhétszer, de ezúttal nem a lemez akadt meg. Aztán folytatjuk tovább mi is ugyanazt, mindig másképp, hátha.

Kiss Tibor

Neurot Recordings, 2003

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."