Lemez: Mélyülő játék (Cult of Luna: The Beyond; Majority Rule: Emergency Numbers)

  • 2004. április 1.

Zene

Elmúltak azok az idők, amikor a hardcore politikai üzeneteinek közvetítéséhez csak egyfajta agresszív, funkcionális médiumként társult a zene - ma már olyan műfajok és kifejezésmódok találkoznak e hozzáállás keretében, amelyek korábban elképzelhetetlenek lettek volna egy helyen és egy időben. Ez a nem minden fájdalom nélkül lezajló, de mégis forradalmi változás az elmúlt tíz-tizenöt év során alapvetően átrajzolta nemcsak a hardcore, de általában az extrém gitárzenék térképét: egyre nehezebb a tájékozódás az elmosódó határok, átfedések és a folyamatosan szaporodó új területek között.

Elmúltak azok az idők, amikor a hardcore politikai üzeneteinek közvetítéséhez csak egyfajta agresszív, funkcionális médiumként társult a zene - ma már olyan műfajok és kifejezésmódok találkoznak e hozzáállás keretében, amelyek korábban elképzelhetetlenek lettek volna egy helyen és egy időben. Ez a nem minden fájdalom nélkül lezajló, de mégis forradalmi változás az elmúlt tíz-tizenöt év során alapvetően átrajzolta nemcsak a hardcore, de általában az extrém gitárzenék térképét: egyre nehezebb a tájékozódás az elmosódó határok, átfedések és a folyamatosan szaporodó új területek között.

Az eligazodás általános nehézségéért azért valamennyire kárpótolhat az a körülmény, hogy néhány jellemző trendet kis szerencsével mégis föl lehet fedezni: ilyennek tűnik például, hogy a kifejezetten aktuálpolitikai tartalommal is bíró állásfoglalások sok esetben egyre univerzálisabb, ha úgy tetszik, artisztikusabb zenei köntösben jelennek meg. Ebben az összetett közegben egy külön vonalat alkot(hat)nak az olyan zenekarok, amelyek sötétebb tónusokkal próbálják kifejezni törekvéseiket.

Így például a svéd Cult of Luna víziója sem szívderítő: a The Beyond világa leginkább a szimplán csak monumentálisnak nevezhető Neurosis-Isis-féle hagyománnyal rokon, előbbitől a hosszan elnyúló, halmozottan súlyos riffeket, utóbbitól a finom részletek ötletes elhelyezését tanulva el. A sok kísérletezés és próbálkozás eredménye egy olyan hangzás lett, amely nem annyira eredetiségével, mint inkább megkapó teltségével, töménységével ugrik ki a mezőnyből, nem beszélve arról az agresszivitásról, ami a neves elődöknél már egyesek szerint eltűnőben (vagy átalakulóban) van.

Az amerikai Majority Rule "intézményesen" közelebb áll ugyan a klasszikus hardcore-színtérhez, de az Emergency Numbersszel zeneileg ugyancsak eltávolodott tőle. A korábban például Boy Sets Fire- és Cave In-anyagokat is megjelentető kiadójuk honlapján a következő velős jellemzés olvasható: etika + felelősség + újítás = napjaink egyik legnagyszerűbb zenekara. Ha az értékítélet kissé túlzó is, azért szemléletes képet ad a csapat szellemiségéről. A sokszor atmoszferikus (black, dark meg egyéb hatásokat felvonultató) és mindvégig meglehetősen kilátástalan hangulatot árasztó album erős próbára teszi a hallgató napfényes hangulatát, de megéri próbálkozni. Mert ha az a lélektani mítosz nem is igaz mindig, hogy amibe nem halunk bele, az megerősít, az remélhetőleg igen, hogy ami megerősít, az semmiképpen sem halálos.

Tófalvy Tamás

Earache, 2003; Magic Bullet, 2003

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.