Lemez: Mélyülő játék (Cult of Luna: The Beyond; Majority Rule: Emergency Numbers)

  • 2004. április 1.

Zene

Elmúltak azok az idők, amikor a hardcore politikai üzeneteinek közvetítéséhez csak egyfajta agresszív, funkcionális médiumként társult a zene - ma már olyan műfajok és kifejezésmódok találkoznak e hozzáállás keretében, amelyek korábban elképzelhetetlenek lettek volna egy helyen és egy időben. Ez a nem minden fájdalom nélkül lezajló, de mégis forradalmi változás az elmúlt tíz-tizenöt év során alapvetően átrajzolta nemcsak a hardcore, de általában az extrém gitárzenék térképét: egyre nehezebb a tájékozódás az elmosódó határok, átfedések és a folyamatosan szaporodó új területek között.

Elmúltak azok az idők, amikor a hardcore politikai üzeneteinek közvetítéséhez csak egyfajta agresszív, funkcionális médiumként társult a zene - ma már olyan műfajok és kifejezésmódok találkoznak e hozzáállás keretében, amelyek korábban elképzelhetetlenek lettek volna egy helyen és egy időben. Ez a nem minden fájdalom nélkül lezajló, de mégis forradalmi változás az elmúlt tíz-tizenöt év során alapvetően átrajzolta nemcsak a hardcore, de általában az extrém gitárzenék térképét: egyre nehezebb a tájékozódás az elmosódó határok, átfedések és a folyamatosan szaporodó új területek között.

Az eligazodás általános nehézségéért azért valamennyire kárpótolhat az a körülmény, hogy néhány jellemző trendet kis szerencsével mégis föl lehet fedezni: ilyennek tűnik például, hogy a kifejezetten aktuálpolitikai tartalommal is bíró állásfoglalások sok esetben egyre univerzálisabb, ha úgy tetszik, artisztikusabb zenei köntösben jelennek meg. Ebben az összetett közegben egy külön vonalat alkot(hat)nak az olyan zenekarok, amelyek sötétebb tónusokkal próbálják kifejezni törekvéseiket.

Így például a svéd Cult of Luna víziója sem szívderítő: a The Beyond világa leginkább a szimplán csak monumentálisnak nevezhető Neurosis-Isis-féle hagyománnyal rokon, előbbitől a hosszan elnyúló, halmozottan súlyos riffeket, utóbbitól a finom részletek ötletes elhelyezését tanulva el. A sok kísérletezés és próbálkozás eredménye egy olyan hangzás lett, amely nem annyira eredetiségével, mint inkább megkapó teltségével, töménységével ugrik ki a mezőnyből, nem beszélve arról az agresszivitásról, ami a neves elődöknél már egyesek szerint eltűnőben (vagy átalakulóban) van.

Az amerikai Majority Rule "intézményesen" közelebb áll ugyan a klasszikus hardcore-színtérhez, de az Emergency Numbersszel zeneileg ugyancsak eltávolodott tőle. A korábban például Boy Sets Fire- és Cave In-anyagokat is megjelentető kiadójuk honlapján a következő velős jellemzés olvasható: etika + felelősség + újítás = napjaink egyik legnagyszerűbb zenekara. Ha az értékítélet kissé túlzó is, azért szemléletes képet ad a csapat szellemiségéről. A sokszor atmoszferikus (black, dark meg egyéb hatásokat felvonultató) és mindvégig meglehetősen kilátástalan hangulatot árasztó album erős próbára teszi a hallgató napfényes hangulatát, de megéri próbálkozni. Mert ha az a lélektani mítosz nem is igaz mindig, hogy amibe nem halunk bele, az megerősít, az remélhetőleg igen, hogy ami megerősít, az semmiképpen sem halálos.

Tófalvy Tamás

Earache, 2003; Magic Bullet, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.