Lemez: Minden, csak sokkal (Ween: quebec)

  • - bogi -
  • 2003. szeptember 25.

Zene

"Nem feltétlenül hiszem, hogy ez lenne az a lemezünk, amely bejön majd a rádióknak" - véli Dean Ween az együttes kilencedik lemezének sajtóanyagában, s a Rolling Stone magazin lesajnáló kétcsillagos kritikája után úgy gondolom, szó nincs álszerénységről ebben az előrejelzésben. Hiszen már maga a lemez címe is "helyére teszi" a mostani Ween-anyagot, a kisbetűvel írandó, így a konkrét kanadai francia tartománytól elvonatkoztatott név ugyanis utalhat bármire, ami valahogy nem passzol a szokványos képbe.

n "Nem feltétlenül hiszem, hogy ez lenne az a lemezünk, amely bejön majd a rádióknak" - véli Dean Ween az együttes kilencedik lemezének sajtóanyagában, s a Rolling Stone magazin lesajnáló kétcsillagos kritikája után úgy gondolom, szó nincs álszerénységről ebben az előrejelzésben. Hiszen már maga a lemez címe is "helyére teszi" a mostani Ween-anyagot, a kisbetűvel írandó, így a konkrét kanadai francia tartománytól elvonatkoztatott név ugyanis utalhat bármire, ami valahogy nem passzol a szokványos képbe.

Persze a Ween mindig is kilógott a sorból, s habár a 90-es évek elején még be lehetett őket gyömöszölni az altenatív rock címke alá, utóbbi lemezeikre már ez sem igaz. A pennsylvaniai Aaron Freeman (Gene Ween) és Mickey Melchiondo (Dean Ween) alkotta duó rögtön az első, GodWeenSatan (1990) lemezével kultstátusban találta magát, s két év múlva már major lemezkiadói szerződést tudhatott magáénak. A Pure Guavától (1992) a White Pepperig (2000) hat albumuk jelent meg az Elektránál, majd a kiadójuk kommerciális okok miatt ejtette őket. Gondolták, sok új rajongót már nem fog szerezni ez a "szatirikus banda", ráadásul egy kicsit sem trendi, úgyhogy nem éri meg vesződni ezekkel a jópofa, illetve idegesítő őrültekkel.

Tény, egy kiadós dózis "zizz" mindig volt a Weenben - egy lelkes szakíró rajongó szerint a zenekar táborának minimum a fele idegszanatóriumi kezelés alatt áll -, de jegyezzük gyorsan meg, nem holmi olcsó slozihumorról, banánhéjas poénokról, hanem komoly, gyakran jól fejbekólintó bohócmutatványról van itt szó. S a legnagyobb vicc az, hogy a most 33 éves Ween fiúk időközben ugyancsak megtanultak zenélni. A kezdeti évek kísérleti vénáját leginkább hanyagoló, sokaknak túl slágeres, hovatovább erősen Beatles-beütésű White Pepper albummal egy magasabb szintre lépett az együttes, hiszen az addig el-elszórt "tökéletes" dalaikból egy egész lemezrevalót sikeredett összepakolni.

Három év elteltével most ezt a dalszerzős vonalat viszi tovább a quebec, ugyanakkor jócskán visszakanyarodik ahhoz a felfogáshoz, amit a Ween-tábor csak browness-ként, illetve boognishként (vagyis kvázi egy kicsavart, szürreális világkép megfelelőiként) emleget. A visszatérés minden szinten megjelenik: a multinacionális lemezcégtől egy független kiadóhoz, a profi stúdiókból a garázsokba és nagyszobákba, zenei értelemben pedig a "fehértől" a sötétebb tónushoz, továbbá szinte az összes stílushoz, amiben a Ween valaha jeleskedett. 15 számban itt sorjázik minden, amit eddig csináltak, csak sokkal érettebb, kifinomultabb formában, ráadásul Andrew Weiss produceri munkájának köszönhetően a házi stúdiókörülmények dacára szól elképesztően a lemez.

"A két utolsó, szánalmasan szar évünk újrajátszását hallhatod" - így Dean kommentárja, s valóban sokat elárul az indító Motörhead-hommázs, a drogos, bunyós, baszós oldschool-partik paródiája: "Te hozod a borotvapengét, én a speedet, vedd le a kabátod, hosszú lesz az éjszaka." Ezt nyugtató gyanánt követi a reklámfilmzenének beillő Zoloft (Amerikában népszerű antidepresszáns), aztán madárcsivitelés és helikopterzúgás, valamint egy rejszolás repít minket a fellegekbe, s csupán a csilingelő hangok közé be-betörő túlvilági beszéd figyelmeztet: "Az ég nem aranyból van." Az említett hard rock és ambient óda mellett találunk itt Simon & Garfunkel-parafrázist, rajzfilmzenét, Syd Barrett-es, majd Roger Waters-es Pink Floydot, experimentális elektronikus zajongást, countryt, slágerpopot torzított énekkel, varietédalt, pszichedelikus gitárnyűvést, rengeteg kórust és vonósokat, töméntelen effektet.

És valamiért mindez mégis koherens egésszé lényegül át, mindig ügyesen egyensúlyozva a szépséges szomorúság, valamint az alpári profánság között. Úgy valahogy, mint a Chocolate Town gyönyörű akusztikus balladájában, ahol is Csokiváros analógiája a seggünk, amelybe az élet, mint a menetrendszerű Greyhound busz, időközönként betolat, de miután "enyhül a szorítás és lekapartuk a belünket a plafonról, meglesz az a sunny bunny fíling".

- bogi -

Sanctuary Records, 2003

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?