Lemez: Minden, csak sokkal (Ween: quebec)

  • - bogi -
  • 2003. szeptember 25.

Zene

"Nem feltétlenül hiszem, hogy ez lenne az a lemezünk, amely bejön majd a rádióknak" - véli Dean Ween az együttes kilencedik lemezének sajtóanyagában, s a Rolling Stone magazin lesajnáló kétcsillagos kritikája után úgy gondolom, szó nincs álszerénységről ebben az előrejelzésben. Hiszen már maga a lemez címe is "helyére teszi" a mostani Ween-anyagot, a kisbetűvel írandó, így a konkrét kanadai francia tartománytól elvonatkoztatott név ugyanis utalhat bármire, ami valahogy nem passzol a szokványos képbe.

n "Nem feltétlenül hiszem, hogy ez lenne az a lemezünk, amely bejön majd a rádióknak" - véli Dean Ween az együttes kilencedik lemezének sajtóanyagában, s a Rolling Stone magazin lesajnáló kétcsillagos kritikája után úgy gondolom, szó nincs álszerénységről ebben az előrejelzésben. Hiszen már maga a lemez címe is "helyére teszi" a mostani Ween-anyagot, a kisbetűvel írandó, így a konkrét kanadai francia tartománytól elvonatkoztatott név ugyanis utalhat bármire, ami valahogy nem passzol a szokványos képbe.

Persze a Ween mindig is kilógott a sorból, s habár a 90-es évek elején még be lehetett őket gyömöszölni az altenatív rock címke alá, utóbbi lemezeikre már ez sem igaz. A pennsylvaniai Aaron Freeman (Gene Ween) és Mickey Melchiondo (Dean Ween) alkotta duó rögtön az első, GodWeenSatan (1990) lemezével kultstátusban találta magát, s két év múlva már major lemezkiadói szerződést tudhatott magáénak. A Pure Guavától (1992) a White Pepperig (2000) hat albumuk jelent meg az Elektránál, majd a kiadójuk kommerciális okok miatt ejtette őket. Gondolták, sok új rajongót már nem fog szerezni ez a "szatirikus banda", ráadásul egy kicsit sem trendi, úgyhogy nem éri meg vesződni ezekkel a jópofa, illetve idegesítő őrültekkel.

Tény, egy kiadós dózis "zizz" mindig volt a Weenben - egy lelkes szakíró rajongó szerint a zenekar táborának minimum a fele idegszanatóriumi kezelés alatt áll -, de jegyezzük gyorsan meg, nem holmi olcsó slozihumorról, banánhéjas poénokról, hanem komoly, gyakran jól fejbekólintó bohócmutatványról van itt szó. S a legnagyobb vicc az, hogy a most 33 éves Ween fiúk időközben ugyancsak megtanultak zenélni. A kezdeti évek kísérleti vénáját leginkább hanyagoló, sokaknak túl slágeres, hovatovább erősen Beatles-beütésű White Pepper albummal egy magasabb szintre lépett az együttes, hiszen az addig el-elszórt "tökéletes" dalaikból egy egész lemezrevalót sikeredett összepakolni.

Három év elteltével most ezt a dalszerzős vonalat viszi tovább a quebec, ugyanakkor jócskán visszakanyarodik ahhoz a felfogáshoz, amit a Ween-tábor csak browness-ként, illetve boognishként (vagyis kvázi egy kicsavart, szürreális világkép megfelelőiként) emleget. A visszatérés minden szinten megjelenik: a multinacionális lemezcégtől egy független kiadóhoz, a profi stúdiókból a garázsokba és nagyszobákba, zenei értelemben pedig a "fehértől" a sötétebb tónushoz, továbbá szinte az összes stílushoz, amiben a Ween valaha jeleskedett. 15 számban itt sorjázik minden, amit eddig csináltak, csak sokkal érettebb, kifinomultabb formában, ráadásul Andrew Weiss produceri munkájának köszönhetően a házi stúdiókörülmények dacára szól elképesztően a lemez.

"A két utolsó, szánalmasan szar évünk újrajátszását hallhatod" - így Dean kommentárja, s valóban sokat elárul az indító Motörhead-hommázs, a drogos, bunyós, baszós oldschool-partik paródiája: "Te hozod a borotvapengét, én a speedet, vedd le a kabátod, hosszú lesz az éjszaka." Ezt nyugtató gyanánt követi a reklámfilmzenének beillő Zoloft (Amerikában népszerű antidepresszáns), aztán madárcsivitelés és helikopterzúgás, valamint egy rejszolás repít minket a fellegekbe, s csupán a csilingelő hangok közé be-betörő túlvilági beszéd figyelmeztet: "Az ég nem aranyból van." Az említett hard rock és ambient óda mellett találunk itt Simon & Garfunkel-parafrázist, rajzfilmzenét, Syd Barrett-es, majd Roger Waters-es Pink Floydot, experimentális elektronikus zajongást, countryt, slágerpopot torzított énekkel, varietédalt, pszichedelikus gitárnyűvést, rengeteg kórust és vonósokat, töméntelen effektet.

És valamiért mindez mégis koherens egésszé lényegül át, mindig ügyesen egyensúlyozva a szépséges szomorúság, valamint az alpári profánság között. Úgy valahogy, mint a Chocolate Town gyönyörű akusztikus balladájában, ahol is Csokiváros analógiája a seggünk, amelybe az élet, mint a menetrendszerű Greyhound busz, időközönként betolat, de miután "enyhül a szorítás és lekapartuk a belünket a plafonról, meglesz az a sunny bunny fíling".

- bogi -

Sanctuary Records, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.