Lemez: Minden, csak sokkal (Ween: quebec)

  • - bogi -
  • 2003. szeptember 25.

Zene

"Nem feltétlenül hiszem, hogy ez lenne az a lemezünk, amely bejön majd a rádióknak" - véli Dean Ween az együttes kilencedik lemezének sajtóanyagában, s a Rolling Stone magazin lesajnáló kétcsillagos kritikája után úgy gondolom, szó nincs álszerénységről ebben az előrejelzésben. Hiszen már maga a lemez címe is "helyére teszi" a mostani Ween-anyagot, a kisbetűvel írandó, így a konkrét kanadai francia tartománytól elvonatkoztatott név ugyanis utalhat bármire, ami valahogy nem passzol a szokványos képbe.

n "Nem feltétlenül hiszem, hogy ez lenne az a lemezünk, amely bejön majd a rádióknak" - véli Dean Ween az együttes kilencedik lemezének sajtóanyagában, s a Rolling Stone magazin lesajnáló kétcsillagos kritikája után úgy gondolom, szó nincs álszerénységről ebben az előrejelzésben. Hiszen már maga a lemez címe is "helyére teszi" a mostani Ween-anyagot, a kisbetűvel írandó, így a konkrét kanadai francia tartománytól elvonatkoztatott név ugyanis utalhat bármire, ami valahogy nem passzol a szokványos képbe.

Persze a Ween mindig is kilógott a sorból, s habár a 90-es évek elején még be lehetett őket gyömöszölni az altenatív rock címke alá, utóbbi lemezeikre már ez sem igaz. A pennsylvaniai Aaron Freeman (Gene Ween) és Mickey Melchiondo (Dean Ween) alkotta duó rögtön az első, GodWeenSatan (1990) lemezével kultstátusban találta magát, s két év múlva már major lemezkiadói szerződést tudhatott magáénak. A Pure Guavától (1992) a White Pepperig (2000) hat albumuk jelent meg az Elektránál, majd a kiadójuk kommerciális okok miatt ejtette őket. Gondolták, sok új rajongót már nem fog szerezni ez a "szatirikus banda", ráadásul egy kicsit sem trendi, úgyhogy nem éri meg vesződni ezekkel a jópofa, illetve idegesítő őrültekkel.

Tény, egy kiadós dózis "zizz" mindig volt a Weenben - egy lelkes szakíró rajongó szerint a zenekar táborának minimum a fele idegszanatóriumi kezelés alatt áll -, de jegyezzük gyorsan meg, nem holmi olcsó slozihumorról, banánhéjas poénokról, hanem komoly, gyakran jól fejbekólintó bohócmutatványról van itt szó. S a legnagyobb vicc az, hogy a most 33 éves Ween fiúk időközben ugyancsak megtanultak zenélni. A kezdeti évek kísérleti vénáját leginkább hanyagoló, sokaknak túl slágeres, hovatovább erősen Beatles-beütésű White Pepper albummal egy magasabb szintre lépett az együttes, hiszen az addig el-elszórt "tökéletes" dalaikból egy egész lemezrevalót sikeredett összepakolni.

Három év elteltével most ezt a dalszerzős vonalat viszi tovább a quebec, ugyanakkor jócskán visszakanyarodik ahhoz a felfogáshoz, amit a Ween-tábor csak browness-ként, illetve boognishként (vagyis kvázi egy kicsavart, szürreális világkép megfelelőiként) emleget. A visszatérés minden szinten megjelenik: a multinacionális lemezcégtől egy független kiadóhoz, a profi stúdiókból a garázsokba és nagyszobákba, zenei értelemben pedig a "fehértől" a sötétebb tónushoz, továbbá szinte az összes stílushoz, amiben a Ween valaha jeleskedett. 15 számban itt sorjázik minden, amit eddig csináltak, csak sokkal érettebb, kifinomultabb formában, ráadásul Andrew Weiss produceri munkájának köszönhetően a házi stúdiókörülmények dacára szól elképesztően a lemez.

"A két utolsó, szánalmasan szar évünk újrajátszását hallhatod" - így Dean kommentárja, s valóban sokat elárul az indító Motörhead-hommázs, a drogos, bunyós, baszós oldschool-partik paródiája: "Te hozod a borotvapengét, én a speedet, vedd le a kabátod, hosszú lesz az éjszaka." Ezt nyugtató gyanánt követi a reklámfilmzenének beillő Zoloft (Amerikában népszerű antidepresszáns), aztán madárcsivitelés és helikopterzúgás, valamint egy rejszolás repít minket a fellegekbe, s csupán a csilingelő hangok közé be-betörő túlvilági beszéd figyelmeztet: "Az ég nem aranyból van." Az említett hard rock és ambient óda mellett találunk itt Simon & Garfunkel-parafrázist, rajzfilmzenét, Syd Barrett-es, majd Roger Waters-es Pink Floydot, experimentális elektronikus zajongást, countryt, slágerpopot torzított énekkel, varietédalt, pszichedelikus gitárnyűvést, rengeteg kórust és vonósokat, töméntelen effektet.

És valamiért mindez mégis koherens egésszé lényegül át, mindig ügyesen egyensúlyozva a szépséges szomorúság, valamint az alpári profánság között. Úgy valahogy, mint a Chocolate Town gyönyörű akusztikus balladájában, ahol is Csokiváros analógiája a seggünk, amelybe az élet, mint a menetrendszerű Greyhound busz, időközönként betolat, de miután "enyhül a szorítás és lekapartuk a belünket a plafonról, meglesz az a sunny bunny fíling".

- bogi -

Sanctuary Records, 2003

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.