Lemez: Ilyen nincs (Led Zeppelin: How The West Was Won)

  • - legát -
  • 2003. szeptember 25.

Zene

Akoncertlemezek legtöbbször lebutított The best of válogatások. Megjelenésüket leggyakrabban azzal indokolja a kiadó, hogy szeretnék visszaadni a "felejthetetlen hangulatot". Persze az eredmény többnyire kudarc, az előadó "felmondja" a dalokat, hallunk némi őrjöngést, ennyit a hangulatról. Ami érdekessé tehet egy ilyen albumot, legfeljebb annyi, hogy emberközelibbé válnak a csillagok, hiszen sokszor hamis az énekes, a gitáros melléfog. Néhány kivétel akad, de maradjunk annyiban, egy élő album általában azért jelenik meg, mert szinte semmibe se kerül (nincs stúdióköltség), ám meglehetős haszonnal kecsegtet. De van ennél roszszabb is. Amikor régóta nem működő előadók koncertfelvételeit kaparják elő. Aki hallott már például 1964-es élő Beatlest, annak talán nem is kell megmagyarázni, mi a különbség a szellemidézés és a becsületsértés között.
Akoncertlemezek legtöbbször lebutított The best of válogatások. Megjelenésüket leggyakrabban azzal indokolja a kiadó, hogy szeretnék visszaadni a "felejthetetlen hangulatot". Persze az eredmény többnyire kudarc, az előadó "felmondja" a dalokat, hallunk némi őrjöngést, ennyit a hangulatról. Ami érdekessé tehet egy ilyen albumot, legfeljebb annyi, hogy emberközelibbé válnak a csillagok, hiszen sokszor hamis az énekes, a gitáros melléfog. Néhány kivétel akad, de maradjunk annyiban, egy élő album általában azért jelenik meg, mert szinte semmibe se kerül (nincs stúdióköltség), ám meglehetős haszonnal kecsegtet. De van ennél roszszabb is. Amikor régóta nem működő előadók koncertfelvételeit kaparják elő. Aki hallott már például 1964-es élő Beatlest, annak talán nem is kell megmagyarázni, mi a különbség a szellemidézés és a becsületsértés között.

Nemrégiben újabb régészeti lelet bukkant elő, a Led Zeppelin 1972-es Los Angeles-i koncertje - tripla CD-n. Nem sok reményt fűztem hozzá, azt hiszem, felesleges megmagyaráznom, miért. Igaz, hogy a Zeppelin aktív pályafutása során megjelent élő lemez, az 1976-os The Song Remains The Same ritka kivételnek számít a "live album"-ok sorában: nem a dalok stúdióváltozatának reprodukcióit hallhatjuk, hanem valamiféle színpadi alkotómunka eredményét. Csakhogy a lemezen már megmutatkoznak a szétesés, a kifulladás jelei, sőt a rutinmegoldások is. 1975-ben, amikor a koncertet rögzítették (és készítettek belőle egy zavaros filmet), a Led Zeppelin a legnagyobb attrakciónak számított a rockban, megközelíthetetlen félistenek voltak - az akkor már éledező punk éppen az ilyesmit próbálta lesöpörni, nevetségessé tenni.

A The Song Remains The Same tehát a leszálló ág kezdetén született, a most megjelent három lemez viszont azt a pillanatot próbálja megragadni, amikor a Led Zeppelin a csúcsra ért. A három lemez a teljes Led Zeppelin-koncertanyagot tartalmazza, az 1972. június 25-i és 27-i fellépéseken rögzítették. Nem győzöm hangsúlyozni, mennyire veszélyes és gyanús egy ilyen vállalkozás, ráadásul több mint harminc év telt el azóta, de elég elindítani az első cédét, hogy félresöpörjük az előítéleteket, ugyanis az első pillanattól kezdve világos: valami földöntúli csoda részesei vagyunk.

Helyezkedjünk el kényelmesen, és adjuk át magunkat a varázslatnak. Felejtsünk el mindent, ami körülvesz, felejtsünk el mindent, amit eddig a rockról gondoltunk. A felvételt hallgatva ugyanis olyan magasságokba jutunk, ahol eltűnnek a skatulyák, a címkék, ahol már nincsen "könnyű" és "komoly" zene, csak erő, varázslat, mágia. A How The West Won minden idők legjobb koncertalbuma, a többit meg úgysem lehet szavakkal kifejezni.

- legát -

Atlantic/Warner, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.