Lemez: Ilyen nincs (Led Zeppelin: How The West Was Won)

  • - legát -
  • 2003. szeptember 25.

Zene

Akoncertlemezek legtöbbször lebutított The best of válogatások. Megjelenésüket leggyakrabban azzal indokolja a kiadó, hogy szeretnék visszaadni a "felejthetetlen hangulatot". Persze az eredmény többnyire kudarc, az előadó "felmondja" a dalokat, hallunk némi őrjöngést, ennyit a hangulatról. Ami érdekessé tehet egy ilyen albumot, legfeljebb annyi, hogy emberközelibbé válnak a csillagok, hiszen sokszor hamis az énekes, a gitáros melléfog. Néhány kivétel akad, de maradjunk annyiban, egy élő album általában azért jelenik meg, mert szinte semmibe se kerül (nincs stúdióköltség), ám meglehetős haszonnal kecsegtet. De van ennél roszszabb is. Amikor régóta nem működő előadók koncertfelvételeit kaparják elő. Aki hallott már például 1964-es élő Beatlest, annak talán nem is kell megmagyarázni, mi a különbség a szellemidézés és a becsületsértés között.
Akoncertlemezek legtöbbször lebutított The best of válogatások. Megjelenésüket leggyakrabban azzal indokolja a kiadó, hogy szeretnék visszaadni a "felejthetetlen hangulatot". Persze az eredmény többnyire kudarc, az előadó "felmondja" a dalokat, hallunk némi őrjöngést, ennyit a hangulatról. Ami érdekessé tehet egy ilyen albumot, legfeljebb annyi, hogy emberközelibbé válnak a csillagok, hiszen sokszor hamis az énekes, a gitáros melléfog. Néhány kivétel akad, de maradjunk annyiban, egy élő album általában azért jelenik meg, mert szinte semmibe se kerül (nincs stúdióköltség), ám meglehetős haszonnal kecsegtet. De van ennél roszszabb is. Amikor régóta nem működő előadók koncertfelvételeit kaparják elő. Aki hallott már például 1964-es élő Beatlest, annak talán nem is kell megmagyarázni, mi a különbség a szellemidézés és a becsületsértés között.

Nemrégiben újabb régészeti lelet bukkant elő, a Led Zeppelin 1972-es Los Angeles-i koncertje - tripla CD-n. Nem sok reményt fűztem hozzá, azt hiszem, felesleges megmagyaráznom, miért. Igaz, hogy a Zeppelin aktív pályafutása során megjelent élő lemez, az 1976-os The Song Remains The Same ritka kivételnek számít a "live album"-ok sorában: nem a dalok stúdióváltozatának reprodukcióit hallhatjuk, hanem valamiféle színpadi alkotómunka eredményét. Csakhogy a lemezen már megmutatkoznak a szétesés, a kifulladás jelei, sőt a rutinmegoldások is. 1975-ben, amikor a koncertet rögzítették (és készítettek belőle egy zavaros filmet), a Led Zeppelin a legnagyobb attrakciónak számított a rockban, megközelíthetetlen félistenek voltak - az akkor már éledező punk éppen az ilyesmit próbálta lesöpörni, nevetségessé tenni.

A The Song Remains The Same tehát a leszálló ág kezdetén született, a most megjelent három lemez viszont azt a pillanatot próbálja megragadni, amikor a Led Zeppelin a csúcsra ért. A három lemez a teljes Led Zeppelin-koncertanyagot tartalmazza, az 1972. június 25-i és 27-i fellépéseken rögzítették. Nem győzöm hangsúlyozni, mennyire veszélyes és gyanús egy ilyen vállalkozás, ráadásul több mint harminc év telt el azóta, de elég elindítani az első cédét, hogy félresöpörjük az előítéleteket, ugyanis az első pillanattól kezdve világos: valami földöntúli csoda részesei vagyunk.

Helyezkedjünk el kényelmesen, és adjuk át magunkat a varázslatnak. Felejtsünk el mindent, ami körülvesz, felejtsünk el mindent, amit eddig a rockról gondoltunk. A felvételt hallgatva ugyanis olyan magasságokba jutunk, ahol eltűnnek a skatulyák, a címkék, ahol már nincsen "könnyű" és "komoly" zene, csak erő, varázslat, mágia. A How The West Won minden idők legjobb koncertalbuma, a többit meg úgysem lehet szavakkal kifejezni.

- legát -

Atlantic/Warner, 2003

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.