Lemez: Privát megváltás (Underworld: A Hundred Days Off)

  • Kesjár Ádám
  • 2002. november 1.

Zene

Száznapos kihagyás - eufemizál az Underworld új lemezcímével. Utólag már hiába szépítik a helyzetet, Darren Emerson kiválása után, egy bő kétéves problémás időszak erejéig úgy tűnt, ismét temethet a zenevilág egy, magát a mainstreambe eligénytelenedés nélkül felküzdő együttest. Együttest írtam, nem véletlenül. Az Underworld egyike - talán legjobbja - azoknak a formációknak, amelyek elektronikus zenéjüket "hagyományos" keretek közé szorítják. A recept szerint a gitárok helyett kütyüket bűvölő kétfős zenészgárda a háttérből irányítja Karl Hyde frontembert, aki hipnotikus kántálásával, higanymozgásával eksztázisba táncoltatja a közönséget.
Száznapos kihagyás - eufemizál az Underworld új lemezcímével. Utólag már hiába szépítik a helyzetet, Darren Emerson kiválása után, egy bő kétéves problémás időszak erejéig úgy tűnt, ismét temethet a zenevilág egy, magát a mainstreambe eligénytelenedés nélkül felküzdő együttest. Együttest írtam, nem véletlenül. Az Underworld egyike - talán legjobbja - azoknak a formációknak, amelyek elektronikus zenéjüket "hagyományos" keretek közé szorítják. A recept szerint a gitárok helyett kütyüket bűvölő kétfős zenészgárda a háttérből irányítja Karl Hyde frontembert, aki hipnotikus kántálásával, higanymozgásával eksztázisba táncoltatja a közönséget.

A huszonkét éves zenekar Emerson csatlakozásával nyerte el mostani hangját. Rövid ideig Lemon Interrupt néven próbálkoztak, de ´93-as bemutatkozó albumukat (dubnobasswithmyheadman) már ismét Underworldként jegyezték, és elnyerték vele mind a szakma, mind a közönség kegyeit. A lemez húzószámai (Dark and Long, Cowgirl) felkerültek fősodorbeli listákra éppúgy, mint neves lemezlovasok privát kedvencei közé, kezdetét vette egy sikertörténet, könnycsepp szem sarkában elmorzsol. Az album amúgy igazi alvilági esszencia: sötét tónusok, Hyde szürreális dalszövegei és az a megfoghatatlan, őrülettel határos melankólia, amely később védjegyessé tette az Underworld zenéjét. A folytatás Second Toughest in the Infants jungle-lel operáló zenéje elmozdulás volt a technokezdetekhez képest, ráadásul a Trainspotting betétzenéi közé bújtatott, harmatgyenge Born Slippy végképp mainstreammé tette a zenekart. A sorban harmadik Beaucoup Fish szigorú, 4/4-es trackjeiből, életidegen szövegeiből már érződött, hogy gondterhes időszak következik, a következő hároméves mozdulatlanság alatt (amit a 2000-es koncertlemez-DVD Everything, Everything tört meg) pedig csak igen magas szorzóval lehetett fogadni az együttes túlélésére.

A holtpontról ismét Emerson mozdította el a csapatot: 2000-es kiválása után a zenesajtó nagy szipogva el is temette az Underworldöt, hogy aztán két évvel később már az újjászületésének tapsoljon. A Hundred Days Off napfény az esős évszak végén, Hyde leküzdötte alkoholizmusát, nem károg, hanem énekel, a kötött technoformákkal is szakítottak, a lazább dallamvilág hol trip-hopba (SolaSistim), hol countrys popba (Trim) ágyazódik. A dalokat inkább az elszállás, mint az alagútban sétálás érzete kíséri, az első kislemez Two Months Off szövege egy privát megváltás története Hyde-módra, már-már optimizmusgyanús darab. Felkelt a nap és beragyogja az alvilágot, lehet örülni!

Kesjár Ádám

BMG, 2002

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.