Lemez: Privát megváltás (Underworld: A Hundred Days Off)

  • Kesjár Ádám
  • 2002. november 1.

Zene

Száznapos kihagyás - eufemizál az Underworld új lemezcímével. Utólag már hiába szépítik a helyzetet, Darren Emerson kiválása után, egy bő kétéves problémás időszak erejéig úgy tűnt, ismét temethet a zenevilág egy, magát a mainstreambe eligénytelenedés nélkül felküzdő együttest. Együttest írtam, nem véletlenül. Az Underworld egyike - talán legjobbja - azoknak a formációknak, amelyek elektronikus zenéjüket "hagyományos" keretek közé szorítják. A recept szerint a gitárok helyett kütyüket bűvölő kétfős zenészgárda a háttérből irányítja Karl Hyde frontembert, aki hipnotikus kántálásával, higanymozgásával eksztázisba táncoltatja a közönséget.
Száznapos kihagyás - eufemizál az Underworld új lemezcímével. Utólag már hiába szépítik a helyzetet, Darren Emerson kiválása után, egy bő kétéves problémás időszak erejéig úgy tűnt, ismét temethet a zenevilág egy, magát a mainstreambe eligénytelenedés nélkül felküzdő együttest. Együttest írtam, nem véletlenül. Az Underworld egyike - talán legjobbja - azoknak a formációknak, amelyek elektronikus zenéjüket "hagyományos" keretek közé szorítják. A recept szerint a gitárok helyett kütyüket bűvölő kétfős zenészgárda a háttérből irányítja Karl Hyde frontembert, aki hipnotikus kántálásával, higanymozgásával eksztázisba táncoltatja a közönséget.

A huszonkét éves zenekar Emerson csatlakozásával nyerte el mostani hangját. Rövid ideig Lemon Interrupt néven próbálkoztak, de ´93-as bemutatkozó albumukat (dubnobasswithmyheadman) már ismét Underworldként jegyezték, és elnyerték vele mind a szakma, mind a közönség kegyeit. A lemez húzószámai (Dark and Long, Cowgirl) felkerültek fősodorbeli listákra éppúgy, mint neves lemezlovasok privát kedvencei közé, kezdetét vette egy sikertörténet, könnycsepp szem sarkában elmorzsol. Az album amúgy igazi alvilági esszencia: sötét tónusok, Hyde szürreális dalszövegei és az a megfoghatatlan, őrülettel határos melankólia, amely később védjegyessé tette az Underworld zenéjét. A folytatás Second Toughest in the Infants jungle-lel operáló zenéje elmozdulás volt a technokezdetekhez képest, ráadásul a Trainspotting betétzenéi közé bújtatott, harmatgyenge Born Slippy végképp mainstreammé tette a zenekart. A sorban harmadik Beaucoup Fish szigorú, 4/4-es trackjeiből, életidegen szövegeiből már érződött, hogy gondterhes időszak következik, a következő hároméves mozdulatlanság alatt (amit a 2000-es koncertlemez-DVD Everything, Everything tört meg) pedig csak igen magas szorzóval lehetett fogadni az együttes túlélésére.

A holtpontról ismét Emerson mozdította el a csapatot: 2000-es kiválása után a zenesajtó nagy szipogva el is temette az Underworldöt, hogy aztán két évvel később már az újjászületésének tapsoljon. A Hundred Days Off napfény az esős évszak végén, Hyde leküzdötte alkoholizmusát, nem károg, hanem énekel, a kötött technoformákkal is szakítottak, a lazább dallamvilág hol trip-hopba (SolaSistim), hol countrys popba (Trim) ágyazódik. A dalokat inkább az elszállás, mint az alagútban sétálás érzete kíséri, az első kislemez Two Months Off szövege egy privát megváltás története Hyde-módra, már-már optimizmusgyanús darab. Felkelt a nap és beragyogja az alvilágot, lehet örülni!

Kesjár Ádám

BMG, 2002

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -

A kanadai performer-zenész-költő jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.