Lemez: Rossz bőrben (Turbonegro: Scandinavian Leather)

  • Greff András
  • 2003. május 29.

Zene

Egészen elképesztő az a felhajtás, ami a Turbonegro körül zajlott az elmúlt néhány évben: a zenekar 1998 végén oszlott fel, majd eltelt néhány hónap, és egyszerre (a Therapy?-tól a Queens Of The Stone Age-ig) szinte minden második épkézláb zenekar arról nyilatkozott, hogy Turbóék lemezei pofozták helyre a hitét a tiszta rakendrollban. Egy-egy norvég fesztiválon mindennapos eseménnyé vált, hogy a fellépő sikercsapatok Turbonegro-feldolgozással tisztelegjenek a helyi legenda előtt, de a rockkedvelő közönség is kitett magáért: szerte a világon sorra alakultak a rajongóklubok (azaz a Turbojugendek, a zenekar politikailag nagyon nem korrekt világához illő megnevezéssel), hogy az egyenfarmerszerkós szurkolók egyesült energiával fejezhessék ki hódolatukat. Nemrégiben az egyik sajtófotó-kiállításon magunk is szembesülhettünk a Turbonegro divatteremtő erejével: az egyik pályaművön jóravaló német fanok a "Turbo-golf" névre hallgató szabadidős tevékenységet űzték, azaz a jellegzetes denimegyenruhában ütötték a labdát egyik háztetőről a másikra.
Egészen elképesztő az a felhajtás, ami a Turbonegro körül zajlott az elmúlt néhány évben: a zenekar 1998 végén oszlott fel, majd eltelt néhány hónap, és egyszerre (a Therapy?-tól a Queens Of The Stone Age-ig) szinte minden második épkézláb zenekar arról nyilatkozott, hogy Turbóék lemezei pofozták helyre a hitét a tiszta rakendrollban. Egy-egy norvég fesztiválon mindennapos eseménnyé vált, hogy a fellépő sikercsapatok Turbonegro-feldolgozással tisztelegjenek a helyi legenda előtt, de a rockkedvelő közönség is kitett magáért: szerte a világon sorra alakultak a rajongóklubok (azaz a Turbojugendek, a zenekar politikailag nagyon nem korrekt világához illő megnevezéssel), hogy az egyenfarmerszerkós szurkolók egyesült energiával fejezhessék ki hódolatukat. Nemrégiben az egyik sajtófotó-kiállításon magunk is szembesülhettünk a Turbonegro divatteremtő erejével: az egyik pályaművön jóravaló német fanok a "Turbo-golf" névre hallgató szabadidős tevékenységet űzték, azaz a jellegzetes denimegyenruhában ütötték a labdát egyik háztetőről a másikra.

Aki ezután még rászánja magát a két utolsó Turbonegro-lemez, az Ass Cobra és az Apocalypse Dudes végigfülelésére, jelentős meglepetésben részesítheti magát: ezeken ugyanis semmi újdonság nincsen, csupán jó öreg pankendroll, igaz, annak oda-vissza zseniális változata. Rejtély, hogy ezek a jó emberek miként tudtak a régi szép Ramones, Kiss, AC/DC vagy épp Black Flag-riffekből ennyire természetes, hovatovább kirobbanó slágereket fabrikálni, de állítólag az oslói éjszakák jót tesznek a kreativitásnak. Csapjuk hozzá mindehhez a zenekar elég beteg - egy nagyon szétesett glambandát egy keletnémet melegbár törzstagságának kommerszfilmes megjelenítésével elegyítő - imázsát, az egyenruhákat (a Denim Demon kislemez óta a Levi´s a hivatalos szponzor) meg a nagyon szemét humorú szövegeket (I´ve Got Erection, Rendezvous With Anus, Turbonegro Hate The Kids - hogy csak a beszédes számcímeknél maradjunk), és máris egy vérbeli kultzenekart kapunk. Ilyen lehetett volna a korai Marilyn Manson, ha jobb a humora, és nem veszi olyan kínosan komolyan magát.

Mivel a Turbo anno kényszerűségből adta be a kulcsot (Hanky, az énekes gyakorlatilag megbolondult, de aztán egy bálnászati múzeum egyetlen alkalmazottjaként helyrerázódott valahogy), a visszatérés borítékolható volt. Tavaly letarolták a nyári fesztiválokat, aztán már vették is föl az új lemezt. Azt a Scandinavian Leathert, amelyről végeredményben egyáltalán nem állíthatom, hogy megfelelne felturbózott elvárásainknak. Örvendetes, hogy alig tér el az Apocalypse világától, hogy nem lett különösebben popos, és nyoma sincs rajta holmi izzadságszagú korszerűsítési vágynak, de a dalaival már nem ilyen vidám a helyzet. Meg tudja-e írni egy zenekar ilyen hisztérikus körülmények közepette ártatlanul a visszatérő lemezét? Nem tudja. Az új lemez nagyobbik részét érezhetően agyból írták, s már a legenda számára: a kislemezekre kerülő Fuck The World és Sell Your Body (To The Night) a legjellegzetesebb szülöttei a "csak azért is bizarr slágereket muszáj írni" hozzáállásnak. Így ez az első olyan Turbonegro-album, ahol nem gördül csapágygolyó-simán minden egyes szerzemény, ahol többször is az erőltetettség üti föl a fejét. A néhány szimpla, csuklóból kirázott, a korábbi lemezek zsenialitását idéző nóta (Turbonegro Must Be Destroyed, Drenched In Blood, Ride With Us) pedig fájóan emlékeztet arra, hogy milyen is lehetett volna ez a lemez szerencsésebb csillagállás esetén. Koncerten, ha tehetik, ne mulasszák el, skandináv bőrszerkóból ellenben továbbra is csak a régebbi évjárat javallott, már ha igazán dögös holmit szeretnénk.

Greff András

Burning Heart/Epitaph, 2003

A Turbonegro június 20-án a wieseni Kick Off fesztiválon lép fel, többek között a Marilyn Manson, a HIM és a Fu Manchu társaságában

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.