Lemez: Városnézőben (Lou Reed: NYC Man)

  • 2003. május 29.

Zene

Nyilvánvaló a kapcsolat, és több mint szimbolikus a kettőzött súly: ez a válogatás először ugyanazt a kérdést veti fel, amit a (három hónappal ezelőtti) The Raven is: Ki vagyok én? A szembesülés, a gyökerek - a számvetés kérdését. Csak míg A holló esetében a Lou Reed-életmű irodalmi háttere tűnhetett ki, addig e kérdésre a NYC Man (százötven perce) Reed meghatározó dalaival válaszol. Az első Velvet Underground-albumtól a The Ravenig, vagyis harminchat esztendőt ölelve fel.
Nyilvánvaló a kapcsolat, és több mint szimbolikus a kettőzött súly: ez a válogatás először ugyanazt a kérdést veti fel, amit a (három hónappal ezelőtti) The Raven is: Ki vagyok én? A szembesülés, a gyökerek - a számvetés kérdését. Csak míg A holló esetében a Lou Reed-életmű irodalmi háttere tűnhetett ki, addig e kérdésre a NYC Man (százötven perce) Reed meghatározó dalaival válaszol. Az első Velvet Underground-albumtól a The Ravenig, vagyis harminchat esztendőt ölelve fel.

Ennek a harminchat évnek, ennek a harmincegy dalnak aligha a címadó szerzemény a legfontosabbika, mégsem fest rosszul a borítón, elvégre Reed mitológiájának New York City nemhogy a közege, de egyenest az esszenciája: Andy Warhollal és Delmore Schwartzcal, a narkósokkal és a transzvesztitákkal, az önpusztítással és a paranoiával. Meg persze a belőlük fakadó rock ´n´ rollal. Tessék csak belőni ezt az irányt, és számról számra haladva hamarosan összeáll a "térkép", olyan útjelző cölöpök érintésével, mint például az I´m Waiting For My Man, a Heroin, a Walk On The Wild Side, a The Blue Mask, a Berlin, a Coney Island Baby, a Perfect Day vagy a Dirty Blvd. Megrázó, sőt könyörtelen városnéző túra kínálkozik, de magára vessen, akinek az ilyesmi nem kedvére való.

Mivel a Reed-lemezek többsége financiálisan jókorát bukott, aligha gondolhatta az RCA lemeztársaság, hogy kaszálni fog e gyűjteménnyel. Ez már ugye önmagában is csábító, de jobbat mondok: a NYC Man egyetlen CD áráért megkaparintható, és ha ez sem elég: maga Lou Reed szemezte ki. Minek következtében beférhettek a keretbe a kevésbé rádióbarát anyagai is, így a (trombitás) Don Cherryvel közös The Bells miniszimfónia vagy a - tematikájában a Walk On The...-höz kötődő - minimálcsellós Street Hassle, nem beszélve az I Wanna Be Black vagy a Heroin koncertfelvételéről.

Természetesen nincs olyan kompiláció, ami után ne merülne fel: miért maradt ki belőle ez és ez a dal. Most is eljátszhatunk a gondolattal, ha nagyon sok időnk van, de ha szabad, egy előremutatóbb javaslatom is van. Lassacskán tessék még beszerezni a Berlin, a Songs For Drella és a Magic And Loss albumokat, tokkal-vonóval. Nem nagyon lehet ráfizetni. És akkor már, tényleg, majdnem minden kiderül Reedről.

Marton László Távolodó

RCA/BMG, 2003

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.