Lemez: Csak nekem (Palya Beáta: ágról-ágra)

  • 2003. október 2.

Zene

Palya Bea lemeze láttán megszeppentem kicsit: abból gyakran baj adódik, ha egy énekesnő "kiemelkedik" a zenekarából és szólópályára téved. Mondhatnék rá néhány példát, de tökmindegy, mert ezúttal másról van szó. Az ágról-ágra csupán egy "öngyilkos" gesztus, vagyis teljesen rendben van.
Kritika
Palya Bea lemeze láttán megszeppentem kicsit: abból gyakran baj adódik, ha egy énekesnő "kiemelkedik" a zenekarából és szólópályára téved. Mondhatnék rá néhány példát, de tökmindegy, mert ezúttal másról van szó. Az ágról-ágra csupán egy "öngyilkos" gesztus, vagyis teljesen rendben van.

Beát Szőke Szabolcs Hólyagcirkusz nevű társulatában szúrtam ki úgy öt évvel ezelőtt, s ez cseppet sem volt nehéz: a tűznek és a ragyogásnak, a szépségnek és az előadói kvalitásnak kétséget nem tűrő bizonyítékaival rukkolt ki. Sindbad`s Song címmel egy hólyagcirkuszos lemez is napvilágot látott akkoriban, amin Bea énekel, és ugyancsak abból a körből ered az együttműködése Monori Andrással. Amit összehoztak, az pedig nem más, mint a Folkestra zenekar, melynek tavalyelőtti Mamikám albumától azóta sem lehet elszakadni. Hál` isten Bea sem szakadt el, mindazonáltal lépegetett: Párizsban indiai zenét tanult, továbbá a Kárpátia zenekarban a moldvai dalok (utánanézni: Vásár album), a Sebő együttessel pedig az énekelt versek iránti vonzalmát mélyítette el.

S erre most megjelent ez a szólólemez...

De mondom, béke van.

Olyan lemezt igyekezett készíteni, mesélte Bea, amely azzal rokon, ahogyan régen az asszonyok énekelték a magyar népdalokat. Egy szál hanggal, kíséret nélkül, pusztán azokra az érzelmekre hagyatkozva, amelyek kiváltották őket. Egy olyan lemezt, amely intimebb és kitárulkozóbb, mint amire egy energikusabb-hangszeresebb-improvizatívabb Folkestra-produkció lehetőséget ad. Baráti körben gyakran énekelt így az utóbbi két-három évben, és hát rágták a fülét, hogy lemezen se mulassza el...

Sikerrel járt szerintem. (Legfeljebb attól félek, az ilyen pőre személyességre mostanában nem nagyon vagyunk vevők, de majd kiderül. Ennyit az "öngyilkosságról".) Palya Bea tud valamit, amit nagyon kevesen tudnak: képes elhitetni, hogy csak nekem - na jó: neked - énekel. Még akkor is, amikor az istent imádja (Szelence), és akkor is, amikor ne adj isten, "kurválkodni" támad kedve (Pey-Dabadi). Mindezt, persze, diszkrét hangszeres viszonyok közepette teszi - leginkább csak Szokolay Dongó Balázs furulyáit hallani -, oda nem illőnek mindössze a kevésbé keresetlen Arco`lor vonóshármas egyszeri felbukkanását érzem (Úton). (Hanem a Lüktetés a Kárpátiával, az igen!)

Egy kevéske Balkán, még kevesebb Kelet, Psyché-versek, ilyen meg olyan hangulatú cigány és magyar népdalok. Nem kell mindet szeretni, fel sem merül ilyen igény, de az bizony kitűnik: Beából fakad mind. És mind közül az ágról-ágra madárkája az, amely hitvallásul is választatott: "ágról ágra szállni, jó szívet csinálni".

Attól az enyém majd` megszakadt.

Marton László Távolodó

Orpheia, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.