Lemez: Török gyerek megvágta (Cay Taylan: Su)

  • - minek -
  • 2004. június 3.

Zene

Cay Taylan, miként az tán nevébõl is sejthetõ, Törökországban született, ahonnan, szintén érthetõ okokból, idõvel lelépett, s meg sem állt Bécsig, hogy utóbb samplerrel, laptoppal és hangszerekkel vegye be az egykori K. und K. fõvárost - ha már egykor elei vérrel és vassal nem boldogultak. Cay Taylan módfelett szerencsés (emellett igen tehetséges) szerzõ, hiszen kiváló alkotótársakra és egy remek alkotóközösségre lelt a Dzihan & Kamien duó által üzemel-tetett Couch Records kebelén - számos maxi után most itt a török srác elsõ albuma, név szerint a Su - helyenként meglepõen ismerõs közremûködõkkel. Például már az elsõ, dubos, lüktetõs számban (Tell Them Why) feltûnik MC Kemonnak, a hazai Gimmeshot Crew oszlopos tagjának a vokálja, aki a Pop címû, szintén érdemdús darabbal is tósztol egy keveset. Amúgy Cay Taylan rendkívül finom zenei menüt tálal a hallgatóságnak, melyben elegánsan és egyáltalán nem zavaróan keverednek az orientális, az afro-, a funk-, a soul-, a jazz- vagy a dub-reggae elemek, az ütõs vokálok és a vérforraló ritmusok.

Cay Taylan, miként az tán nevébõl is sejthetõ, Törökországban született, ahonnan, szintén érthetõ okokból, idõvel lelépett, s meg sem állt Bécsig, hogy utóbb samplerrel, laptoppal és hangszerekkel vegye be az egykori K. und K. fõvárost - ha már egykor elei vérrel és vassal nem boldogultak. Cay Taylan módfelett szerencsés (emellett igen tehetséges) szerzõ, hiszen kiváló alkotótársakra és egy remek alkotóközösségre lelt a Dzihan & Kamien duó által üzemel-tetett Couch Records kebelén - számos maxi után most itt a török srác elsõ albuma, név szerint a Su - helyenként meglepõen ismerõs közremûködõkkel. Például már az elsõ, dubos, lüktetõs számban (Tell Them Why) feltûnik MC Kemonnak, a hazai Gimmeshot Crew oszlopos tagjának a vokálja, aki a Pop címû, szintén érdemdús darabbal is tósztol egy keveset. Amúgy Cay Taylan rendkívül finom zenei menüt tálal a hallgatóságnak, melyben elegánsan és egyáltalán nem zavaróan keverednek az orientális, az afro-, a funk-, a soul-, a jazz- vagy a dub-reggae elemek, az ütõs vokálok és a vérforraló ritmusok. A Kolambe címû számban például a hamisítatlan afrofunk intro után a ritmika átvált intenzív, érzéki, dubos lüktetésbe, a finom downtempo Zanubia után pedig jön a lemez legdiszkósabb darabja, a Beijo vokális house tombolása. A direkt török zenei hatás a következõ, Cifteteli címû szerzeményben érhetõ leginkább tetten: hagyományos török hastánc dubba ojtva, az Akyurt Orchestra vonósai a modern technika ellen, hogy a következõ, Su címû szerzeményben visszatérjen a kora nyár esti, finoman punnyadt, immár emblematikusan osztrák hangulat. Az elegáns futamok, decens alkalmi hangszerszólók, érzéki nõi vokálok hallatán nem tudjuk megállni, hogy fel ne soroljuk a zenész közremûködõket: Dieter Kolbeck billentyûs hangszereken, Lorenz Raab, Nelson Williams és Eldis La Rosa hagyományos európai fúvós hangszereken, Metin Yilmaz kavalon és zurnán játszik, a baszszusgitárt Achim Tang, a dobokat, illetve az ütõsöket Alexdrum és Shayan Fathi kezelte meglehetõs mûgonddal, Aladdin és Betty S. szolgáltatták a nõi s a már említett Kemon mellett Özgen Öksüz a férfivokálokat. Ha már itt tartunk, a Pop címû számot korrektül Kemon rappelése hajtja elõre a dinamikus végkifejlet felé - miként nem kevésbé energikus a következõ Dalaaqui címû pörgõs, krimi-jazz-house tánczene sem. A Blu finom soulos vokállal kibélelt, elegáns jazzgroove a már említett Achim Tang ihletett basszusjátékával, az Olamaz viszont egy újabb, gandzsával felfûtött zenés Orient expressz, mely lassan pöfög biztos végzete felé. A rejtélyes címû Saria Says Love kiváló aláfestõ zene volna egy fülledt hangulatú kúrós/beszélgetõs filmben, míg a záró Alev igazi zenei epilógus, csöppnyi melankolikus fájdalommal, de csak annyira, hogy érezzük: mindjárt véget is ér a lemez.

Becses figyelmükbe ajánlanánk tehát Cay Taylan finom és ihletett zenéit: ígérjük, nem fognak vele törököt - a fenéket nem, de majd meglátják, milyen jó is, amikor nem ereszt.

- minek -

Couch Records/Deep Distribution, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.