Lemez: Tripla vagy (Think Of One - Marrakech Emballages Ensemble 3)

  • 2004. április 1.

Zene

Amióta a Zap Mama belefeledkezett a pihenőjébe, úgy tűnt, hogy Belgiumban semmi keresnivalónk. És erre most tessék, egy antwerpeni társaság kapott "crossover" világzenei díjat a BBC Radio 3-tól - mondhatni, eddig teljesen ismeretlenül. Pedig ez a Think Of One felér vagy három zenekarral, igazán.

Amióta a Zap Mama belefeledkezett a pihenőjébe, úgy tűnt, hogy Belgiumban semmi keresnivalónk. És erre most tessék, egy antwerpeni társaság kapott "crossover" világzenei díjat a BBC Radio 3-tól - mondhatni, eddig teljesen ismeretlenül. Pedig ez a Think Of One felér vagy három zenekarral, igazán.

Úgy kilencvenhat körül járhattunk, amikor (a közös középiskolai múlttal rendelkező) David Bovée (gitár, ének), Tomas Desnet (basszus, ének), Roel Poriam (dob), Eric Morel (szaxofon) és Bart Moris (trombita) kibérelt egy házat Antwerpenben. Főleg az avant-rock terepén sertepertéltek, ezt tükrözi a debütáló Juggermaut is, de hogy fussa a bérleti díjra, kaphatók voltak bármire: az esküvőkön talpalávalóra, a szofisztikáltabb rendezvényeken dzsesszfeldolgozásokra. És természetesen a legkevésbé sem sejtették még, hogy a gyökerük éppen ezekben a kényszerű kalandozásokban kapaszkodik meg.

A Marrakech Emballages Ensemble sem másként jött létre: véletlenül és törvényszerűen. Az úgy volt, hogy a Think Of One antwerpeni otthonában mindenféle vándorzenész népség megfordult, még a marokkói ütős Abdullah Marakchi Bhaija is, aki utóbb Marrakechbe csalta vendéglátóit. Ott aztán ugyancsak jöttek-mentek az arab kollégák, de a gimbris Abdel Kadirral és a B'net Houaryet nevű női gnawaegyüttessel szorosabbra fonódott a kötelék. Olyannyira, hogy közös belga turné kerekedett belőle, az antwerpeni rádió hangmérnöke pedig úgy beléjük zúgott, hogy stikában felvette nekik az első (közös) nagylemezüket is. A Marrakech Emballages Ensemble-t 2000-ben újabb turné és újabb korong (Marrakech Emballages Ensemble 2) követte, 2002-ben pedig már a harmadiknál tartottunk - és akkor a Naft még szóba sem került.

A Naft a Think Of One rezes vállalkozása volt, a háttérben egy Barkas típusú teherautóval. Ez a járgány egyszersmind mobil színpadként is szolgált, ezzel járták Európát, és hogy az árammal se legyen macera, berendezkedtek fúvós hangszerekre, bőgőre meg dobra. A kelet-európai és a latin cigányzenék igézetében (2000-ben és 2002-ben) két albumravalót (Naft, Naft 2) hoztak össze így, és ez még mindig nem elég: közben Spanyolországban Sint Cecilia's Cirque Fixe névvel afféle zenés vándorcirkuszként turnéztak, legújabban pedig brazil muzsikusokkal álltak össze - ki tudja, talán már napvilágot is látott az idei, a Chuva Em Pó című projektjük. (Vagyis a Think Of One mostantól több mint három zenekarral ér fel, bárhogy is számolom, elnézést a szimpla letriplázásáért.)

No de a BBC Radio 3 "crossover" díját mégiscsak mint Marrakech Emballages Ensemble érdemelte ki, úgyhogy jobb lesz, ha kevésbé csapongunk. Arról nem beszélve, hogy a Marrakech Emballages Ensemble 3 milyen jópofa album! Együtt maradtak benne a Naft rezesei, a gitár is csurig Think Of One, egyszóval távolról sincs megpendítve a kóser Marokkó, ugyanakkor ami a gnawaritmusokból és a sivatagi bluesból átjön, az jócskán megmártózott a transzban. Manapság nem jár rosszul, aki (a világzenében) inkább tartózkodik a "crossovertől", mert abba rengeteg blöff belefér, de ezeket a belgákat igazán üdítőnek tartom. 'k aztán nem pöcsölnek az álmodozással - mintha nem ismernék a határt a kalandozásban sem.

Marton László Távolodó

Zonk, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.