Lemez: Tripla vagy (Think Of One - Marrakech Emballages Ensemble 3)

  • 2004. április 1.

Zene

Amióta a Zap Mama belefeledkezett a pihenőjébe, úgy tűnt, hogy Belgiumban semmi keresnivalónk. És erre most tessék, egy antwerpeni társaság kapott "crossover" világzenei díjat a BBC Radio 3-tól - mondhatni, eddig teljesen ismeretlenül. Pedig ez a Think Of One felér vagy három zenekarral, igazán.

Amióta a Zap Mama belefeledkezett a pihenőjébe, úgy tűnt, hogy Belgiumban semmi keresnivalónk. És erre most tessék, egy antwerpeni társaság kapott "crossover" világzenei díjat a BBC Radio 3-tól - mondhatni, eddig teljesen ismeretlenül. Pedig ez a Think Of One felér vagy három zenekarral, igazán.

Úgy kilencvenhat körül járhattunk, amikor (a közös középiskolai múlttal rendelkező) David Bovée (gitár, ének), Tomas Desnet (basszus, ének), Roel Poriam (dob), Eric Morel (szaxofon) és Bart Moris (trombita) kibérelt egy házat Antwerpenben. Főleg az avant-rock terepén sertepertéltek, ezt tükrözi a debütáló Juggermaut is, de hogy fussa a bérleti díjra, kaphatók voltak bármire: az esküvőkön talpalávalóra, a szofisztikáltabb rendezvényeken dzsesszfeldolgozásokra. És természetesen a legkevésbé sem sejtették még, hogy a gyökerük éppen ezekben a kényszerű kalandozásokban kapaszkodik meg.

A Marrakech Emballages Ensemble sem másként jött létre: véletlenül és törvényszerűen. Az úgy volt, hogy a Think Of One antwerpeni otthonában mindenféle vándorzenész népség megfordult, még a marokkói ütős Abdullah Marakchi Bhaija is, aki utóbb Marrakechbe csalta vendéglátóit. Ott aztán ugyancsak jöttek-mentek az arab kollégák, de a gimbris Abdel Kadirral és a B'net Houaryet nevű női gnawaegyüttessel szorosabbra fonódott a kötelék. Olyannyira, hogy közös belga turné kerekedett belőle, az antwerpeni rádió hangmérnöke pedig úgy beléjük zúgott, hogy stikában felvette nekik az első (közös) nagylemezüket is. A Marrakech Emballages Ensemble-t 2000-ben újabb turné és újabb korong (Marrakech Emballages Ensemble 2) követte, 2002-ben pedig már a harmadiknál tartottunk - és akkor a Naft még szóba sem került.

A Naft a Think Of One rezes vállalkozása volt, a háttérben egy Barkas típusú teherautóval. Ez a járgány egyszersmind mobil színpadként is szolgált, ezzel járták Európát, és hogy az árammal se legyen macera, berendezkedtek fúvós hangszerekre, bőgőre meg dobra. A kelet-európai és a latin cigányzenék igézetében (2000-ben és 2002-ben) két albumravalót (Naft, Naft 2) hoztak össze így, és ez még mindig nem elég: közben Spanyolországban Sint Cecilia's Cirque Fixe névvel afféle zenés vándorcirkuszként turnéztak, legújabban pedig brazil muzsikusokkal álltak össze - ki tudja, talán már napvilágot is látott az idei, a Chuva Em Pó című projektjük. (Vagyis a Think Of One mostantól több mint három zenekarral ér fel, bárhogy is számolom, elnézést a szimpla letriplázásáért.)

No de a BBC Radio 3 "crossover" díját mégiscsak mint Marrakech Emballages Ensemble érdemelte ki, úgyhogy jobb lesz, ha kevésbé csapongunk. Arról nem beszélve, hogy a Marrakech Emballages Ensemble 3 milyen jópofa album! Együtt maradtak benne a Naft rezesei, a gitár is csurig Think Of One, egyszóval távolról sincs megpendítve a kóser Marokkó, ugyanakkor ami a gnawaritmusokból és a sivatagi bluesból átjön, az jócskán megmártózott a transzban. Manapság nem jár rosszul, aki (a világzenében) inkább tartózkodik a "crossovertől", mert abba rengeteg blöff belefér, de ezeket a belgákat igazán üdítőnek tartom. 'k aztán nem pöcsölnek az álmodozással - mintha nem ismernék a határt a kalandozásban sem.

Marton László Távolodó

Zonk, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.