Lemez: "Ugyanaz a lemez" (The Rough Guide to Astor Piazzolla)

  • F. D. J.
  • 2005. február 24.

Zene

Astor Piazzolla több mint negyven albumot készített a haláláig, de '92 óta is jelen van. Feldolgozta Gidon Kremer, Daniel Barenboim, Grace Jones és a Gotan Project - elérhetõ a "jobb helyeken" és a diszkókban. A fanatikusokat a kiadatlan felvételei tartják lázban, az óvatosabb (vagy kezdõ) duhajoknak válogatásokat gyúrnak belõle.

A Rough Guide-sorozat sem habozott sokáig, hogyan is engedhette volna meg magának. És tessék, egy kimondottan meggyõzõ kompilációt tett az asztalra, a címéhez híven: Astor Piazzolla - innovátor és bandoneónvirtuóz, a tangó legendája.

Ismerõs név, ugye?

Az 1921-ben született Piazzolla legendájához a zeneszerzõ Nadia Boulanger adta a kezdõ löketet, aki párizsi ösztöndíjas tanítványát azzal szembesítette, hogy Stravinsky, Bartók és Ravel muzsikája nem feltétlenül "komolyabb", mint az ifjúkorát átszövõ, ám már-már titkolt-szégyellt argentin tangó. Piazzolla ezt követõen, Buenos Airesbe visszatérve talált arra a hangra, ami ismeretlen volt azelõtt, a tangó - Carlos Gardélhoz kötõdõ - "aranykorában": 1960-ban így született meg (a Quinteto Nueo Tango megalakításával) az "új tangó". Ez az új tangó igen messzire távolodott a forrásaitól: ebben már nem élhették ki a bevándorlók és a munkások a frusztrációikat, érzéki kalandokhoz használhatatlan volt a bordélyokban és a báltermekben, ez az új tangó már nem feledtette, hanem kiélezte a fájdalmakat. Beköltözött a hangversenytermekbe, maximális figyelmet kívánt, ráadásul nem mindig lehetett róla tudni, hogy a népzenéhez, a dzsesszhez vagy a kortárs kamarazenékhez áll-e közelebb. De bármiképp is, a hetvenes-nyolcvanas években - a bandoneónvirtuóz - Piazzollát a világ egyik legünnepeltebb szerzõjévé és elõadójává tette. És viszont.

Közös munkára inspirálta (többek közt) a Kronos Quartetet, Gerry Mulligant és Jorge Luis Borgest - az utóbbi két kollaborációból ez a válogatás is ízelít (20 Years Ago With Gerry Mulligan, Vuelvo Al Sur). De vannak még csodák: olyan sokat idézett, "kegyetlen-romantikus" darabok, mint a Libertango, a Milonga Del Angel, az Adiós Nonino vagy a Tanguedia 1-2-3. Van felvétel, amelyik koncerten készült, mint ahogy van itt Piazzolla filmes, dzsesszes és egy szál bandoneónra kihegyezett szerzeményei közül is, de tarthatunk bármerre, "ugyanaz a lemez" szól.

Szóval ne tessenek félni. Szó nincs arról, hogy ez az új tangó - a mulatós-plebejus réteg híján - valami megfoghatatlan magasságba emelkedett volna. Mindössze azok birkóznak meg vele nehezebben, akik érzéketlenek a tragikumra.

F. D. J.

World Music Network, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.