Lemez: "Ugyanaz a lemez" (The Rough Guide to Astor Piazzolla)

  • F. D. J.
  • 2005. február 24.

Zene

Astor Piazzolla több mint negyven albumot készített a haláláig, de '92 óta is jelen van. Feldolgozta Gidon Kremer, Daniel Barenboim, Grace Jones és a Gotan Project - elérhetõ a "jobb helyeken" és a diszkókban. A fanatikusokat a kiadatlan felvételei tartják lázban, az óvatosabb (vagy kezdõ) duhajoknak válogatásokat gyúrnak belõle.

A Rough Guide-sorozat sem habozott sokáig, hogyan is engedhette volna meg magának. És tessék, egy kimondottan meggyõzõ kompilációt tett az asztalra, a címéhez híven: Astor Piazzolla - innovátor és bandoneónvirtuóz, a tangó legendája.

Ismerõs név, ugye?

Az 1921-ben született Piazzolla legendájához a zeneszerzõ Nadia Boulanger adta a kezdõ löketet, aki párizsi ösztöndíjas tanítványát azzal szembesítette, hogy Stravinsky, Bartók és Ravel muzsikája nem feltétlenül "komolyabb", mint az ifjúkorát átszövõ, ám már-már titkolt-szégyellt argentin tangó. Piazzolla ezt követõen, Buenos Airesbe visszatérve talált arra a hangra, ami ismeretlen volt azelõtt, a tangó - Carlos Gardélhoz kötõdõ - "aranykorában": 1960-ban így született meg (a Quinteto Nueo Tango megalakításával) az "új tangó". Ez az új tangó igen messzire távolodott a forrásaitól: ebben már nem élhették ki a bevándorlók és a munkások a frusztrációikat, érzéki kalandokhoz használhatatlan volt a bordélyokban és a báltermekben, ez az új tangó már nem feledtette, hanem kiélezte a fájdalmakat. Beköltözött a hangversenytermekbe, maximális figyelmet kívánt, ráadásul nem mindig lehetett róla tudni, hogy a népzenéhez, a dzsesszhez vagy a kortárs kamarazenékhez áll-e közelebb. De bármiképp is, a hetvenes-nyolcvanas években - a bandoneónvirtuóz - Piazzollát a világ egyik legünnepeltebb szerzõjévé és elõadójává tette. És viszont.

Közös munkára inspirálta (többek közt) a Kronos Quartetet, Gerry Mulligant és Jorge Luis Borgest - az utóbbi két kollaborációból ez a válogatás is ízelít (20 Years Ago With Gerry Mulligan, Vuelvo Al Sur). De vannak még csodák: olyan sokat idézett, "kegyetlen-romantikus" darabok, mint a Libertango, a Milonga Del Angel, az Adiós Nonino vagy a Tanguedia 1-2-3. Van felvétel, amelyik koncerten készült, mint ahogy van itt Piazzolla filmes, dzsesszes és egy szál bandoneónra kihegyezett szerzeményei közül is, de tarthatunk bármerre, "ugyanaz a lemez" szól.

Szóval ne tessenek félni. Szó nincs arról, hogy ez az új tangó - a mulatós-plebejus réteg híján - valami megfoghatatlan magasságba emelkedett volna. Mindössze azok birkóznak meg vele nehezebben, akik érzéketlenek a tragikumra.

F. D. J.

World Music Network, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.