Lemez: Új Varése-lemezek

  • Wilheim András
  • 2001. november 1.

Zene

Varése művei néhány kamaramű kivételével nem tudtak igazán megkapaszkodni a koncertrepertoáron. Elsősorban persze a különleges hangszer-összeállítások miatt; ám e művek azért is kevéssé vonzóak, mert csak nagy ritkán van annyi elhivatottság, próbaidő, annyi odafigyelés, hogy az előadás kiérlelt, összeszokott, természetes legyen, hogy valóban: szóljon. Ritka az igazán jó Varése-produkció, még ritkább az olyan, amelyik újat is mond a művekről, s hozzátesz valamit előadói gyakorlatukhoz, mert megérti és közvetíti mindazt, ami szinte rejtjelezve van jelen a partitúrákban. Varése-nál a hangok önmagukban mit sem mondanak, mert mindig egy nagy összefüggés, az egész mű lényegét adó hangzási folyamat alkotóelemei csupán, szinte kétségbeesett kísérletek valami megfoghatatlannak a rögzítésére. Pusztán korrekt eljátszásuk alig ad vissza valamit az eredeti elképzelés merészségéből, nagyvonalúságából, érzékiségéből, ezért is oly bántóan szárazak, olykor csupán "karakterisztikusak" a Varése-interpretációk. Ha valaki nem keresi meg azt a fluidumot, ami a művek minden elemében jelen van, megreked azon a szinten, ahol e korszakos műalkotásoknak másodlagos vonásai tűnnek csak elénk, csupa olyasmi, amit már másoknál is (persze a legnagyobb kortársaknál: Sztravinszkijnél, Debussynél, Bartóknál, Schoenbergnél) hallhattunk.
Varése művei néhány kamaramű kivételével nem tudtak igazán megkapaszkodni a koncertrepertoáron. Elsősorban persze a különleges hangszer-összeállítások miatt; ám e művek azért is kevéssé vonzóak, mert csak nagy ritkán van annyi elhivatottság, próbaidő, annyi odafigyelés, hogy az előadás kiérlelt, összeszokott, természetes legyen, hogy valóban: szóljon. Ritka az igazán jó Varése-produkció, még ritkább az olyan, amelyik újat is mond a művekről, s hozzátesz valamit előadói gyakorlatukhoz, mert megérti és közvetíti mindazt, ami szinte rejtjelezve van jelen a partitúrákban. Varése-nál a hangok önmagukban mit sem mondanak, mert mindig egy nagy összefüggés, az egész mű lényegét adó hangzási folyamat alkotóelemei csupán, szinte kétségbeesett kísérletek valami megfoghatatlannak a rögzítésére. Pusztán korrekt eljátszásuk alig ad vissza valamit az eredeti elképzelés merészségéből, nagyvonalúságából, érzékiségéből, ezért is oly bántóan szárazak, olykor csupán "karakterisztikusak" a Varése-interpretációk. Ha valaki nem keresi meg azt a fluidumot, ami a művek minden elemében jelen van, megreked azon a szinten, ahol e korszakos műalkotásoknak másodlagos vonásai tűnnek csak elénk, csupa olyasmi, amit már másoknál is (persze a legnagyobb kortársaknál: Sztravinszkijnél, Debussynél, Bartóknál, Schoenbergnél) hallhattunk.

Különböző felvételekből jó ideje összeadódott ugyan a virtuális Varése-összkiadás: majdnem teljes Varése-gyűjtemény a szorgos Robert Craft úttörő próbálkozása, ami ha másért nem, hát elsőségéért érdemel említést; nem is egy kompozíció szinte slágere a lemezpiacnak, hiszen az Ionisation felvételének minden ütőegyüttes nekirugaszkodik, és hasonlóan az Octandre kamarazene-repertoáron betöltött helyéhez, az Arcana sem hiányozhat ma már jobb helyeken egy karmester vagy zenekar tudott művei sorából. Az oeuvre mégis csak most, a szerző halála után több mint három évtizeddel jelent meg a Decca kiadónál egyetlen gyűjteménybe foglalva: Riccardo Chailly érdeklődése és ambíciója eredményeképpen két CD-n (Decca, 460208-2).

Chailly kísérlete

páratlan a maga nemében

Először is repertoárértéke miatt: vannak a lemezen olyan darabok, amelyek most jelentek meg első ízben hangfelvételen. Igaz, éppen itt mindjárt erős fenntartásokkal is él az életművel meghitt viszony-ban lévő hallgató. Bármennyire tiszteli is a Varése-tanítvány Chou Wenchung kompetenciáját és odaadását, mégsem tudja elfogadni, hogy egy a vázlatszint fölé alig jutott ötlet nyilvánvalóan rekonstruált állapota ellenére is Varése-kompozícióként jelent meg az életmű új kánonjának is szánt gyűjteményben (Tuning Up). Ugyanakkor két olyan mű is hiányzik a listáról, amelynek nem csak puszta létezéséről lehet tudni: egyrészt egy filmzene anyagáról van szó (amelyet sokáig elveszettként tartottak ugyan számon, de kiderült, hogy egy teljes példánya Varése egyik barátjánál fennmaradt, megszólaltatható), másrészt nem szerepel az Etude pour l´Espace: ezt a darabot játszották is Varése életében (s egy alkalommal azóta is, egy Hamburgban rendezett Varése-fesztiválon), s ha igaz is, hogy szerzője nem fogadta el teljes értékű műként, legalább annyira lett volna helye a lemezen, mint Chou Wen-Chung egy másik rekonstrukciójának (Nocturnal). Kétségtelenül nagy öröm az Amériques első verzióját végre felvételen hallani, ám aligha lehet igazolni a Varése által készített (és soha nem- csak a szükség kívánta pótmegoldásnak, hanem a teljes értékű, a végleges műalaknak tekintett) második változat bejátszásának hiányát (még ha e második forma más felvételről hallgatható is). S hogy mit keres itt az egyetlen fennmaradt fiatalkori dal minapi hangszerelése, azt valószínűleg senki sem tudja megindokolni. Nehezen lehet elfogadni azt a köztes megoldást is, hogy az Ecuatorial ezúttal szólóhangon s nem kóruson szólal meg: igaz, a bemutatón Varése ezt a megoldást választotta, de a hangzásban mégis döntő különbség, hogy ott akkor ez elektronikus erősítéssel történt; most ez itt elmaradt, nyilván abból a megfontolásból, hogy a kényes hangzásegyensúly felvételen könnyűszerrel megteremthető. Ám mégis talán kissé könnyedén feledkeztek el arról, hogy éppen a legfontosabb: a hangszín és a karakter változik meg ezáltal. (Az Ecuatorial felvételének másik problémája, hogy az első változat tehereminvox és a második változat ondes martenot szólamát itt egy nyilván szintetikus hangszer-megoldással helyettesítették: megint csak nagy kérdés, hogy éppen a hangzás iránt oly érzékeny Varése esetében szabad-e efféle hangszer-protézisekkel kísérletezni.)

Kár ezekért a filológiai szeplőkért, mert a gyűjtemény nagyon is érdemes a figyelemre. Mind az Asko együttes, mind a Concergebouw zenekara kimagasló produkciót nyújt, Chailly irányítása pontos, jól követhető, helyenként analitikus és összefüggéseket láttató. Minden Varése-felvétel sarkalatos kérdése ugyanis a hangzásrétegek azonnali azonosíthatósága, állandósága és összemérhetősége: Chailly ezt a kvalitást kitűnően érvényesíti. Ebben nyilván partnere volt a hangfelvételek stábja: munkájukat nem csupán a hangszeres művek felvétele dicséri, hanem a Poéme électronique és a Déserts kissé megkopott hangszalagjainak új átjátszása is: elmondható róluk, amit Varése természetesen más technikai standardot szem előtt tartva maga is mondott az egyik eredeti keverés befejezésekor: "Végre szólnak." Ugyanakkor persze az sem kétséges, hogy az előadóművészet nagysága nincs jelen ebben az interpretációban, de a legtöbb darab esetében még így is ez a legjobb Varése-felvétel, ami manapság hozzáférhető.

Az összkiadás után most kezünkben Pierre Boulez újabb felvétele (Deutsche Grammophone, 471137-2) is tanulságok levonására, régi beidegződésekkel való szembenézésre késztet. Boulez már eddig is majdnem teljes diszkográfiával büszkélkedhetett, a lemezen hallható négy műből hármat már korábbi Varése-lemez is tartalmazott (SONY SMK 45844). Ehhez képest az újabb felvétel kimértebb, ám a hangzásigényt tekintve végletesebb. Mintha Boulez több időt is hagyna mindenre (jóval többet, mint amit a nagyzenekari darabok két interpretációja közötti éppen percnyi különbség sejteni enged); bár lehet, hogy ennek az érzésnek oka egyszerűen a zenekari virtuozitás magasabb fokában keresendő. Az Amériques és az Arcana esetében kétségtelenül ez minden idők legjobb felvétele. Az Ionisation előadása inkább korrekt, mint inspirált: józannak, hűvösnek hat, a mű így jóval kevesebbet mutat önmagánál. Nagy nyereség viszont a Déserts interpretációtörténeti szempontból is unikális felvétele. Bemutatójakor

a mű legnagyobb újdonsága

három, a hangszeres részek által megteremtett folyamatba illeszkedő (magnószalagról bejátszandó) konkrét zenei interpoláció volt. Varése azonban lehetőséget adott arra, hogy e betétek nélkül is elhangozhassék a kompozíció. Boulez felvétele az első, ahol ezt a műalakot lehet hallani. Ha szokatlan is kissé ez a változat, az előadás igazolja életképességét. Megkockáztatnók, hogy folyamatosabb, egységesebb így a darab, még ha szegényebbek leszünk is Varése valóságosnak hitt álmával, mármint azzal az illúzióval, hogy már kora technológiai szintjén is megvalósíthatónak vélt egy olyan homogén hangzásvilágot, amelynek a hangszeres játék élő valósága csak egyik arculata, mert mögötte mintegy megnyílik a reprodukálható és megteremthető hangzások végtelen univerzuma.

A recenzens azonban minden elismerése mellett sem feledkezhetik meg, némiképp elkeseredve, ám bizonyára nosztalgiával, két olyan felvételről, amelyek nem hozzáférhetők ugyan (egyelőre? vagy talán soha már?), ám aki hallotta őket, mindmáig a Varése-interpretáció csúcsteljesítményeiként tartja számon. Csak nagyon kevesek számára hozzáférhető az a historikus felvétel, amely valamikor az ötvenes évek legelején készült Varése felügyelete mellett (s ahol, mint tudni lehet, ő maga kezeli az Ionisation szirénáit), s a személyes hitelességnek és szenvedélynek olyan intenzitását mutatja fel, ami a hangfelvételi technika tökéletlensége ellenére is az előadás minden pillanatán átsugárzik. Ez sajnos nyomaiban sincs jelen a legtöbb új bejátszásban. S ugyanígy nincs mögöttük az az egy életen át ápolt rajongó vonzódás sem, amit Frank Zappa érzett Varése iránt, s amit élete utolsó munkájaként, éppen egy Varése-összkiadásban szeretett volna összefoglalni és megmutatni. Csak a kamaraművek felvételével tudott elkészülni, s közülük is egynek az utolsó keverésében megakadályozta már a halál, ám munkája így, torzó voltában is a személyes elkötelezettség,

a hangmérnöki zsenialitás

és tapasztalat mesterműve. Egyre késlekedő megjelenése a hanglemezkiadás régóta várt nagy eseménye lehet majd, s amíg nélkülöznünk kell, a jelenkori zenei ipar egyik legnagyobb szégyene marad.

Riccardo Chailly és Pierre Boulez munkája azonban mégis ebben a sorban említhető: ezek a felvételek együtt alkotják most azt a mércét, amely hosszú időre meghatározza majd a komponistáról alkotott képet; egyikük hiányosságát a másik erénye könnyűszerrel helyesbíti a figyelmes hallgató elméjében. Végre, mondhatjuk alig leplezhető örömmel; eljöhet, talán itt is van már a pillanat, amikor Varése életműve nem a kuriózumnak járó érdeklődés, hanem a hallgatói élmény alapján foglalja el az őt megillető helyet a huszadik század klasszikusai között, s nem csupán a szűkebb szakma, hanem a nagyobb közönség köreiben is.

Wilheim András

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.