Lemez: Vonzó fémes árnyalat (Killswitch Engage: Alive Or Just Breathing)

  • Greff András
  • 2002. november 1.

Zene

Viszonyom a metálhoz voltaképp definíció kérdése. Amenynyiben e címke a bőrnadrágban sárkányra vadászó - éppen reneszánszát élő - bohócvonulatot takarja, úgy köszönő viszonyban sem vagyunk; hanem azokkal a zenekarokkal szemben, amelyek lemondanak a röhejesen széles gesztusokról, földközelbe húzzák vissza a szövegeiket, és csak a legszükségesebb pátoszt engedélyezik maguknak, ugyanakkor megtartják a gitárok súlyosságát és horzsoló erejét, korántsem vagyok elutasító. Akkor sem, ha fölöttébb sötét tónusokkal próbálnak hatni rám.
Viszonyom a metálhoz voltaképp definíció kérdése. Amenynyiben e címke a bőrnadrágban sárkányra vadászó - éppen reneszánszát élő - bohócvonulatot takarja, úgy köszönő viszonyban sem vagyunk; hanem azokkal a zenekarokkal szemben, amelyek lemondanak a röhejesen széles gesztusokról, földközelbe húzzák vissza a szövegeiket, és csak a legszükségesebb pátoszt engedélyezik maguknak, ugyanakkor megtartják a gitárok súlyosságát és horzsoló erejét, korántsem vagyok elutasító. Akkor sem, ha fölöttébb sötét tónusokkal próbálnak hatni rám.

Hogy mást ne mondjak, ez a Killswitch Engage nekem egy kiváló metálzenekar. Tagjai korábban jó nevű keleti parti hardcore zenekarokban (Aftershock, Overcast) ténykedtek, s két évvel ezelőtt estek át így együtt a szépreményű debütáláson, ez a második nagylemez pedig most hiánytalanul beteljesíti annak ígéreteit. Az egytől egyig kifogástalan, rendkívül okosan felépített számokban szépen össze lettek gyűjtve az utóbbi évek metálosabb gitárzenéinek figyelemre méltó megoldásai: legfőképp a pionír svédektől tanultak, az a jellegzetes, thrashesen zúzós, de szüntelenül dallamokra leső technikás gitározás a meghatározó itt, és ez elegyedik aztán a mélyre hangolt, groove-osabb megfejtésekkel, illetve a hardcore ütősségével. Úgy is szól az egész, ahogyan elvárható: elég egy kis hangerő, és valamibe máris kapasz-kodni kell. Amit pedig mind e fölött Jesse Leech énekes produkál, az egészen páratlan: egyfelől a hangja mindent tud a dühről és a kiakadtságról - üvölt, hörög és sikít -, másrészt gond nélkül képes ezek után majd´ mindegyik nótában olyan szívfacsaróan melodikus, urambocsá! slágeres refréneket énekelni, hogy attól én simán falnak megyek. Legkivált miatta marad fogva a hallgató, aki aztán napokig nem menekül, inkább megelégszik azzal, hogy oda-vissza, hogy újra és újra. No persze azon, hogy ez a muzsika mennyire eredeti, igencsak lehetne vitatkozni, de a minősége kellő-képp kikezdhetetlen ahhoz, hogy ettől most könnyű szívvel eltekint-hessek.

Mondom, ha ez a metál, akkor én azt nagyon bírom.

Greff András

Roadrunner/Record Express, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.