Lemez: Vonzó fémes árnyalat (Killswitch Engage: Alive Or Just Breathing)

  • Greff András
  • 2002. november 1.

Zene

Viszonyom a metálhoz voltaképp definíció kérdése. Amenynyiben e címke a bőrnadrágban sárkányra vadászó - éppen reneszánszát élő - bohócvonulatot takarja, úgy köszönő viszonyban sem vagyunk; hanem azokkal a zenekarokkal szemben, amelyek lemondanak a röhejesen széles gesztusokról, földközelbe húzzák vissza a szövegeiket, és csak a legszükségesebb pátoszt engedélyezik maguknak, ugyanakkor megtartják a gitárok súlyosságát és horzsoló erejét, korántsem vagyok elutasító. Akkor sem, ha fölöttébb sötét tónusokkal próbálnak hatni rám.
Viszonyom a metálhoz voltaképp definíció kérdése. Amenynyiben e címke a bőrnadrágban sárkányra vadászó - éppen reneszánszát élő - bohócvonulatot takarja, úgy köszönő viszonyban sem vagyunk; hanem azokkal a zenekarokkal szemben, amelyek lemondanak a röhejesen széles gesztusokról, földközelbe húzzák vissza a szövegeiket, és csak a legszükségesebb pátoszt engedélyezik maguknak, ugyanakkor megtartják a gitárok súlyosságát és horzsoló erejét, korántsem vagyok elutasító. Akkor sem, ha fölöttébb sötét tónusokkal próbálnak hatni rám.

Hogy mást ne mondjak, ez a Killswitch Engage nekem egy kiváló metálzenekar. Tagjai korábban jó nevű keleti parti hardcore zenekarokban (Aftershock, Overcast) ténykedtek, s két évvel ezelőtt estek át így együtt a szépreményű debütáláson, ez a második nagylemez pedig most hiánytalanul beteljesíti annak ígéreteit. Az egytől egyig kifogástalan, rendkívül okosan felépített számokban szépen össze lettek gyűjtve az utóbbi évek metálosabb gitárzenéinek figyelemre méltó megoldásai: legfőképp a pionír svédektől tanultak, az a jellegzetes, thrashesen zúzós, de szüntelenül dallamokra leső technikás gitározás a meghatározó itt, és ez elegyedik aztán a mélyre hangolt, groove-osabb megfejtésekkel, illetve a hardcore ütősségével. Úgy is szól az egész, ahogyan elvárható: elég egy kis hangerő, és valamibe máris kapasz-kodni kell. Amit pedig mind e fölött Jesse Leech énekes produkál, az egészen páratlan: egyfelől a hangja mindent tud a dühről és a kiakadtságról - üvölt, hörög és sikít -, másrészt gond nélkül képes ezek után majd´ mindegyik nótában olyan szívfacsaróan melodikus, urambocsá! slágeres refréneket énekelni, hogy attól én simán falnak megyek. Legkivált miatta marad fogva a hallgató, aki aztán napokig nem menekül, inkább megelégszik azzal, hogy oda-vissza, hogy újra és újra. No persze azon, hogy ez a muzsika mennyire eredeti, igencsak lehetne vitatkozni, de a minősége kellő-képp kikezdhetetlen ahhoz, hogy ettől most könnyű szívvel eltekint-hessek.

Mondom, ha ez a metál, akkor én azt nagyon bírom.

Greff András

Roadrunner/Record Express, 2002

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.