Lemez: Vonzó fémes árnyalat (Killswitch Engage: Alive Or Just Breathing)

  • Greff András
  • 2002. november 1.

Zene

Viszonyom a metálhoz voltaképp definíció kérdése. Amenynyiben e címke a bőrnadrágban sárkányra vadászó - éppen reneszánszát élő - bohócvonulatot takarja, úgy köszönő viszonyban sem vagyunk; hanem azokkal a zenekarokkal szemben, amelyek lemondanak a röhejesen széles gesztusokról, földközelbe húzzák vissza a szövegeiket, és csak a legszükségesebb pátoszt engedélyezik maguknak, ugyanakkor megtartják a gitárok súlyosságát és horzsoló erejét, korántsem vagyok elutasító. Akkor sem, ha fölöttébb sötét tónusokkal próbálnak hatni rám.
Viszonyom a metálhoz voltaképp definíció kérdése. Amenynyiben e címke a bőrnadrágban sárkányra vadászó - éppen reneszánszát élő - bohócvonulatot takarja, úgy köszönő viszonyban sem vagyunk; hanem azokkal a zenekarokkal szemben, amelyek lemondanak a röhejesen széles gesztusokról, földközelbe húzzák vissza a szövegeiket, és csak a legszükségesebb pátoszt engedélyezik maguknak, ugyanakkor megtartják a gitárok súlyosságát és horzsoló erejét, korántsem vagyok elutasító. Akkor sem, ha fölöttébb sötét tónusokkal próbálnak hatni rám.

Hogy mást ne mondjak, ez a Killswitch Engage nekem egy kiváló metálzenekar. Tagjai korábban jó nevű keleti parti hardcore zenekarokban (Aftershock, Overcast) ténykedtek, s két évvel ezelőtt estek át így együtt a szépreményű debütáláson, ez a második nagylemez pedig most hiánytalanul beteljesíti annak ígéreteit. Az egytől egyig kifogástalan, rendkívül okosan felépített számokban szépen össze lettek gyűjtve az utóbbi évek metálosabb gitárzenéinek figyelemre méltó megoldásai: legfőképp a pionír svédektől tanultak, az a jellegzetes, thrashesen zúzós, de szüntelenül dallamokra leső technikás gitározás a meghatározó itt, és ez elegyedik aztán a mélyre hangolt, groove-osabb megfejtésekkel, illetve a hardcore ütősségével. Úgy is szól az egész, ahogyan elvárható: elég egy kis hangerő, és valamibe máris kapasz-kodni kell. Amit pedig mind e fölött Jesse Leech énekes produkál, az egészen páratlan: egyfelől a hangja mindent tud a dühről és a kiakadtságról - üvölt, hörög és sikít -, másrészt gond nélkül képes ezek után majd´ mindegyik nótában olyan szívfacsaróan melodikus, urambocsá! slágeres refréneket énekelni, hogy attól én simán falnak megyek. Legkivált miatta marad fogva a hallgató, aki aztán napokig nem menekül, inkább megelégszik azzal, hogy oda-vissza, hogy újra és újra. No persze azon, hogy ez a muzsika mennyire eredeti, igencsak lehetne vitatkozni, de a minősége kellő-képp kikezdhetetlen ahhoz, hogy ettől most könnyű szívvel eltekint-hessek.

Mondom, ha ez a metál, akkor én azt nagyon bírom.

Greff András

Roadrunner/Record Express, 2002

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?