Visszhang: lemez

Leon Vynehall: Rare, For­ever

  • - minek -
  • 2021. május 5.

Zene

A brit elektronikus tánczene egyik legkarakteresebb alkotója (eredeti nevén: Topp Thomas Oliver) három év után immár a második, izgalmasan sokszínű lemezét készítette el a Ninja Tune kiadónál.

Elmondhatjuk, hogy egy újabb remekmívű album született a keze alatt, amely egyszerre épít hangulatteremtő készségére, az ambient (néha a trip-hop, sőt a jazz) felé elmozduló hangszobrászi talentumára és ösztönös táncoltató vénájára. A Rare, Forever egy füstös-karcos felütéssel indul (Ecce! Ego!), ám a hangmintákból összebarkácsolt átvezetés után máris egy rég bezárt klub kellős közepén találjuk magunkat, a sötétet pásztázó fényekben. A Mothra szinte ott folytatja, ahol Vynehall pár éve abbahagyta a lábak és törzsek mozgatását – hangulatos, hol sejtelmes, hol direkt lüktetés, kötelező, mégis váratlan csúcspontra kihegyezve. Az Alichea Vella Amor dobok nélkül is működik, finom metronomikus lüktetésével és tüneményes szaxofonfutamaival villámgyorsan szippant magába; a Snakeskin Has-Been című darab pedig az ütemek mellé némi borzongást is adagol. Ahogy haladunk előre, úgy lesz egyre nyilvánvalóbb, hogy mennyire ügyesen kezeli, manipulálja Vynehall a kimintázott (és nem is csak énekelt) emberi hangokat, amelyeket hol bugyborékoló, hol zaklatottan lüktető ütemek sodornak magukkal. Az utolsó két darabban azután búcsút int a klubhangulatnak: szövegtöredékekkel átszőtt, lassú sodrású hangfolyamokkal teszi kerekké ezt az albumnyi időre szabott, mégis fordulatos történetet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.