Visszhang: lemez

Hilary Hahn: Paris

  • - csk -
  • 2021. május 5.

Zene

Lehet egy város a zenetörténet alakítója? Meghatározhatja a hely atmoszférája a dalok, szonáták, szimfóniák hangulatát, kifejezésmódját?

Az évszázadok igennel felelnek: Lipcse, Mannheim, Salzburg, Bécs, Velence, Nápoly, Milánó, London, a zene meghatározó városai. Az amerikai Hilary Hahn (aki csodagyerekként kezdte pályáját, aztán a hegedűjáték érett kiválósága lett) új lemezén olyan 19., 20. és 21. századi művek hallhatók, amelyek hátterében Párizs áll.

A francia késő romantikus, Ernest Chausson Poème című darabjával kezdődik, s Prokofjev 1. (D-dúr) hegedűversenyével folytatódik a program, hogy a pár éve elhunyt finn kortárs komponista Einojuhani Rautavaara két szerenádjával (Sérénade pour mon amour; Sérénade pour la vie) fejeződjék be. E két mű a zeneszerző halála után került elő, alkotójuk kimondottan a hegedűművésznőnek és a finn Mikko Francknak, az Orchestre Philharmonique de Radio France karmesterének írta őket.

A lemez érzékelteti Párizs ihlető erejét, de azt is, milyen különböző hangvételű művek születtek a város igézetében. Hahn kristályos tónusú, elegáns, virtuóz, rendkívül színgazdag és kifejező hegedülése nyomán kibontakozik a Poème wagneri deklamációjának szenvedélye, de a szólista fogékony Prokofjev ironikus-szarkasztikus hangjára is. A kiválóan játszó francia rádiózenekar kíséretével érzékenyen fordult Rautavaara két posztumusz műve felé is, kár, hogy e kiábrándítóan szirupos darabok a finn zeneszerző kései, neoromantikus stílusának sápadt dokumentumai.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk