Visszhang: lemez

Hilary Hahn: Paris

  • - csk -
  • 2021. május 5.

Zene

Lehet egy város a zenetörténet alakítója? Meghatározhatja a hely atmoszférája a dalok, szonáták, szimfóniák hangulatát, kifejezésmódját?

Az évszázadok igennel felelnek: Lipcse, Mannheim, Salzburg, Bécs, Velence, Nápoly, Milánó, London, a zene meghatározó városai. Az amerikai Hilary Hahn (aki csodagyerekként kezdte pályáját, aztán a hegedűjáték érett kiválósága lett) új lemezén olyan 19., 20. és 21. századi művek hallhatók, amelyek hátterében Párizs áll.

A francia késő romantikus, Ernest Chausson Poème című darabjával kezdődik, s Prokofjev 1. (D-dúr) hegedűversenyével folytatódik a program, hogy a pár éve elhunyt finn kortárs komponista Einojuhani Rautavaara két szerenádjával (Sérénade pour mon amour; Sérénade pour la vie) fejeződjék be. E két mű a zeneszerző halála után került elő, alkotójuk kimondottan a hegedűművésznőnek és a finn Mikko Francknak, az Orchestre Philharmonique de Radio France karmesterének írta őket.

A lemez érzékelteti Párizs ihlető erejét, de azt is, milyen különböző hangvételű művek születtek a város igézetében. Hahn kristályos tónusú, elegáns, virtuóz, rendkívül színgazdag és kifejező hegedülése nyomán kibontakozik a Poème wagneri deklamációjának szenvedélye, de a szólista fogékony Prokofjev ironikus-szarkasztikus hangjára is. A kiválóan játszó francia rádiózenekar kíséretével érzékenyen fordult Rautavaara két posztumusz műve felé is, kár, hogy e kiábrándítóan szirupos darabok a finn zeneszerző kései, neoromantikus stílusának sápadt dokumentumai.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.