mi a kotta?

Ki biztosítana?

  • mi a kotta
  • 2021. május 5.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/18. hétre

„E ragyogó dirigens kitűnően ért ahhoz, hogy zenei gondolataimat híven szólaltassa meg, anélkül, hogy azokat egyénien színezett, önkényes interpretációval meghamisítaná. Mert a zenét megszólaltatni, nem pedig értelmezni kell. Ha az »interpretáció«, az »értelmezés« többet árulna el az előadó egyéniségéből, mint a zeneszerzőéből, akkor ugyan ki biztosítana afelől, hogy a művet valóban helyesen és önkényes változtatás nélkül adták elő? Az előadóművész igazi tudása abban mutatkozik meg, hogy felismeri-e: mi áll valójában a partitúrában, vagy pedig nyakasan olyasmi után kutat, amiről csak szeretné, hogy ott álljon. Ansermet az első típushoz tartozik: ez talán nagyságának igazi záloga. Ezt akkor ismertem föl igazán, amikor együtt átvettük A katona története partitúráját, mely kettőnk közt mind erősebb és bensőségesebb kötelékeket teremtett. Az előadás kiváló alkalmat adott, hogy megállapítsam: mily mértékben ura Ansermet a szorosabb értelemben vett technikai tudásnak. Művemet azóta sem hallottam oly tökéletes, minden tekintetben kielégítő előadásban.”

Az ötven éve elhunyt Igor Stravinsky, a karmester Ernest Ansermet-t méltatván, hajdan így válaszolta meg az előadó-művészet kulcskérdését: szembeötlően vitatható módon, hozzávetőleg a kismilliomodik frappírozó és ellentmondásos tételállítását kijátszva. Ami mármost A katona története minden tekintetben kielégítő előadását illeti, arra a jelek szerint immár valóban elkezdődő Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek első online koncertje teremt lehetőséget (május 7., fél nyolc). A fesztivál virtuális hangversenytermében ugyanis a szintén ragyogó dirigens, Riccardo Chailly és a Filarmonica della Scala együttese a Tavaszi áldozat és Bartók Román népi táncai mellett ezt a művet is megszólaltatják – alkalmasint értelmezik is. Másnap ugyanezen a platformon már Bázelt kapcsolják számunkra, ahonnan, ha nem is az eredetileg remélt Orlando lovagot, de Haydn Stabat materét ígéri számunkra René Jacobs és a Kammerorchester Basel (május 8., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Újra ingyenes egyetemi kurzusokat kínál a Bibó István Szabadegyetem, nem csak egyetemistáknak

  • narancs.hu

Négy izgalmas, mindenki számára elérhető közéleti, politikai és társadalmi kurzussal indul a CEU Bibó István Szabadegyetem idei szemesztere. Boncasztalra kerülnek a balatoni infrastrukturális beruházásokat övező dilemmák, a választások apropóján az orbáni rendszer leváltásának lehetőségei és veszélyei, a szegénység sokszínű magyar arca és a gyerekvállalási, gyereknevelési kérdések az állami beavatkozások függvényében.

Mit reméljünk az áfacsökkentéstől?

A nyugdíjasok a magas áfa miatt kapják a 30 ezer forint értékű vásárlási utalványt a miniszterelnök szerint. Ez azonban azt is jelentené, hogy alacsonyabb forgalmi adó esetén csökkennének az árak, ami viszont így nem állja ki a tapasztalat próbáját. A tíz évvel ezelőtti hazai és egyéb külföldi áfamérséklések hatásai vegyes képet mutatnak.

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.