Lemez

Leonard Bernstein – Ode an die Freiheit

Zene

A formátuma ugyan igencsak kilógna a mai mezőnyből, de mi tagadás, a jelenkor publicitásblöffjei nagyon is feküdnének Leonard Bernsteinnek. Bizony erről is tanúskodik annak az 1989-es legendás berlini Beethoven-koncertnek a harmincadik évfordulón most újra kiadott hang- és videófelvétele, ahol is a karmester jelentőségteljes gesztus gyanánt a „szabadság” szóra cserélte ki az Örömóda kulcsszavát. A berlini fal leomlását és egyáltalán a szabadság esztendejét ünneplő karácsonyi hangversenyen a IX. szimfóniát a szó szoros értelmében válogatott muzsikusok adták elő: New Yorktól Leningrádig összesen hat világhírű együttesből felkerekedve Bernstein invitálására. Aki persze nemcsak első osztályú médiamágnes volt, de többek közt nagy Beetho­ven-interpretátor is. Kevesebb mint tíz hónappal a halála előtt még mindig magával ragadó temperamentummal és érintetlen karizmával vezényelt, ami az ünnepi koncertnek és az azon közreműködő alkalmi formáció teljesítményének a mából visszatekintve is jelentőséget biztosít, egy nagy esemény légkörét érzékletessé téve. Visszahallgatva, vagyis csupán a hanganyag alapján mérlegelve már kevésbé szilárd ez a meggyőződésünk: különösen a zárótétel énekesi kvartettje tűnik kiegyenlítetlennek. Ott mintha a legjobb korszakát élő amerikai szoprán, June Anderson mindenki mást leárnyékolna, miközben az NDK-s szólista, Klaus König szívszorítóan provinciális tenormodorosságok birtokosaként mutatkozik be a nagyvilágnak és az utókornak.

Deutsche Grammophon CD+
DVD, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”