Lemez

Leonard Bernstein – Ode an die Freiheit

Zene

A formátuma ugyan igencsak kilógna a mai mezőnyből, de mi tagadás, a jelenkor publicitásblöffjei nagyon is feküdnének Leonard Bernsteinnek. Bizony erről is tanúskodik annak az 1989-es legendás berlini Beethoven-koncertnek a harmincadik évfordulón most újra kiadott hang- és videófelvétele, ahol is a karmester jelentőségteljes gesztus gyanánt a „szabadság” szóra cserélte ki az Örömóda kulcsszavát. A berlini fal leomlását és egyáltalán a szabadság esztendejét ünneplő karácsonyi hangversenyen a IX. szimfóniát a szó szoros értelmében válogatott muzsikusok adták elő: New Yorktól Leningrádig összesen hat világhírű együttesből felkerekedve Bernstein invitálására. Aki persze nemcsak első osztályú médiamágnes volt, de többek közt nagy Beetho­ven-interpretátor is. Kevesebb mint tíz hónappal a halála előtt még mindig magával ragadó temperamentummal és érintetlen karizmával vezényelt, ami az ünnepi koncertnek és az azon közreműködő alkalmi formáció teljesítményének a mából visszatekintve is jelentőséget biztosít, egy nagy esemény légkörét érzékletessé téve. Visszahallgatva, vagyis csupán a hanganyag alapján mérlegelve már kevésbé szilárd ez a meggyőződésünk: különösen a zárótétel énekesi kvartettje tűnik kiegyenlítetlennek. Ott mintha a legjobb korszakát élő amerikai szoprán, June Anderson mindenki mást leárnyékolna, miközben az NDK-s szólista, Klaus König szívszorítóan provinciális tenormodorosságok birtokosaként mutatkozik be a nagyvilágnak és az utókornak.

Deutsche Grammophon CD+
DVD, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.