Lemez

Leonard Bernstein – Ode an die Freiheit

Zene

A formátuma ugyan igencsak kilógna a mai mezőnyből, de mi tagadás, a jelenkor publicitásblöffjei nagyon is feküdnének Leonard Bernsteinnek. Bizony erről is tanúskodik annak az 1989-es legendás berlini Beethoven-koncertnek a harmincadik évfordulón most újra kiadott hang- és videófelvétele, ahol is a karmester jelentőségteljes gesztus gyanánt a „szabadság” szóra cserélte ki az Örömóda kulcsszavát. A berlini fal leomlását és egyáltalán a szabadság esztendejét ünneplő karácsonyi hangversenyen a IX. szimfóniát a szó szoros értelmében válogatott muzsikusok adták elő: New Yorktól Leningrádig összesen hat világhírű együttesből felkerekedve Bernstein invitálására. Aki persze nemcsak első osztályú médiamágnes volt, de többek közt nagy Beetho­ven-interpretátor is. Kevesebb mint tíz hónappal a halála előtt még mindig magával ragadó temperamentummal és érintetlen karizmával vezényelt, ami az ünnepi koncertnek és az azon közreműködő alkalmi formáció teljesítményének a mából visszatekintve is jelentőséget biztosít, egy nagy esemény légkörét érzékletessé téve. Visszahallgatva, vagyis csupán a hanganyag alapján mérlegelve már kevésbé szilárd ez a meggyőződésünk: különösen a zárótétel énekesi kvartettje tűnik kiegyenlítetlennek. Ott mintha a legjobb korszakát élő amerikai szoprán, June Anderson mindenki mást leárnyékolna, miközben az NDK-s szólista, Klaus König szívszorítóan provinciális tenormodorosságok birtokosaként mutatkozik be a nagyvilágnak és az utókornak.

Deutsche Grammophon CD+
DVD, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.