Lemez

Floating Points: Crush

  • - minek -
  • 2019. december 14.

Zene

Sam Shepherd az elektronikus tánczene egyik legegyedibb figurája: rendkívüli műgonddal és szárnyaló fantáziával alkotja szerzeményeit, klasszikusan képzett komponistaként nem ragaszkodik a techno/house koordináta-rendszerben kijelölt határokhoz, közben megszállott lemezgyűjtő, extravagáns DJ, sőt néhány éve sikeresen PhD-zett idegtudományból. Bemutatkozó albuma (Elaenia, 2015) a határokat nem ismerő merészsége, a kompozíciók rafinált dinamikája és konstans izgalma miatt vált oly sokak kedvencévé, és emelte őt új szintre meg a fesztiválok nagyobb színpadaira. Crush című új albuma az élő fellépések tapasztalatai nyomán született, mivel korábban Shepherd a The xx koncertek előtt egy Roland dobgéppel és egy Buchla szintetizátorral szórakoztatta a közönséget. Most az efféle élőben elővarázsolt különös, nem könnyen befogadható hangképeket próbálta megismételni a stúdióban, és ebből egy rendkívül változatos, sok tekintetben merész, sokfelé elkalandozó, szórakoztató lemez született, ami megint csak fittyet hány az elvárásokra. A Falaise csaknem kortárs klasszikus felütésétől, kedves ambient darabokon, kissé játékosabb tört ütemű megoldásokon és zord kompozíciókon át jutunk el a rafinált és sokszínű zárásig. Valójában egyik szerzeménynél sem sejthető az első perc alapján, hogyan is fog végződni, így a Crush még a szokásosnál is több megfejtői élménnyel jutalmazza a befogadót.

Ninja Tune/Neon Music, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.