Lemez

Floating Points: Crush

  • - minek -
  • 2019. december 14.

Zene

Sam Shepherd az elektronikus tánczene egyik legegyedibb figurája: rendkívüli műgonddal és szárnyaló fantáziával alkotja szerzeményeit, klasszikusan képzett komponistaként nem ragaszkodik a techno/house koordináta-rendszerben kijelölt határokhoz, közben megszállott lemezgyűjtő, extravagáns DJ, sőt néhány éve sikeresen PhD-zett idegtudományból. Bemutatkozó albuma (Elaenia, 2015) a határokat nem ismerő merészsége, a kompozíciók rafinált dinamikája és konstans izgalma miatt vált oly sokak kedvencévé, és emelte őt új szintre meg a fesztiválok nagyobb színpadaira. Crush című új albuma az élő fellépések tapasztalatai nyomán született, mivel korábban Shepherd a The xx koncertek előtt egy Roland dobgéppel és egy Buchla szintetizátorral szórakoztatta a közönséget. Most az efféle élőben elővarázsolt különös, nem könnyen befogadható hangképeket próbálta megismételni a stúdióban, és ebből egy rendkívül változatos, sok tekintetben merész, sokfelé elkalandozó, szórakoztató lemez született, ami megint csak fittyet hány az elvárásokra. A Falaise csaknem kortárs klasszikus felütésétől, kedves ambient darabokon, kissé játékosabb tört ütemű megoldásokon és zord kompozíciókon át jutunk el a rafinált és sokszínű zárásig. Valójában egyik szerzeménynél sem sejthető az első perc alapján, hogyan is fog végződni, így a Crush még a szokásosnál is több megfejtői élménnyel jutalmazza a befogadót.

Ninja Tune/Neon Music, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.