Lemez

Floating Points: Crush

  • - minek -
  • 2019. december 14.

Zene

Sam Shepherd az elektronikus tánczene egyik legegyedibb figurája: rendkívüli műgonddal és szárnyaló fantáziával alkotja szerzeményeit, klasszikusan képzett komponistaként nem ragaszkodik a techno/house koordináta-rendszerben kijelölt határokhoz, közben megszállott lemezgyűjtő, extravagáns DJ, sőt néhány éve sikeresen PhD-zett idegtudományból. Bemutatkozó albuma (Elaenia, 2015) a határokat nem ismerő merészsége, a kompozíciók rafinált dinamikája és konstans izgalma miatt vált oly sokak kedvencévé, és emelte őt új szintre meg a fesztiválok nagyobb színpadaira. Crush című új albuma az élő fellépések tapasztalatai nyomán született, mivel korábban Shepherd a The xx koncertek előtt egy Roland dobgéppel és egy Buchla szintetizátorral szórakoztatta a közönséget. Most az efféle élőben elővarázsolt különös, nem könnyen befogadható hangképeket próbálta megismételni a stúdióban, és ebből egy rendkívül változatos, sok tekintetben merész, sokfelé elkalandozó, szórakoztató lemez született, ami megint csak fittyet hány az elvárásokra. A Falaise csaknem kortárs klasszikus felütésétől, kedves ambient darabokon, kissé játékosabb tört ütemű megoldásokon és zord kompozíciókon át jutunk el a rafinált és sokszínű zárásig. Valójában egyik szerzeménynél sem sejthető az első perc alapján, hogyan is fog végződni, így a Crush még a szokásosnál is több megfejtői élménnyel jutalmazza a befogadót.

Ninja Tune/Neon Music, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.