Lemez

Les Vents Français: Romantique

  • - csk -
  • 2020. augusztus 23.

Zene

Akkor mondhatjuk, hogy valóban ismerünk egy zenetörténeti stíluskorszakot, ha a csúcsteljesítményei mellett a mellékfigurák alkotásait is el tudjuk helyezni. A nagy zenék erejét, komplexitását csak akkor értékelhetjük igazán, ha a rendkívülit a kor átlagtermése veszi körül. Így van mihez viszonyítani, a kismesterek opusai kontextust teremtenek a kiemelkedő alkotások köré. Érdemes hallgatni a munkáikat, még akkor is, ha nem váltják meg a világot. Sok értékes zenemű akad közöttük.

Korunk legkiválóbb fúvósötöse, a világklasszisokat tömörítő Les Vents Français (Emmanuel Pahud – fuvola, François Leleux – oboa, Paul Meyer – klarinét, Radovan Vlatković – kürt, Gilbert Audin – fagott) régóta élen jár a fúvósrepertoár rejtett zugainak felderítésében.

A 20. és 21. századi szerzők műveit felsorakoztató tavalyi dupla albumuk, a Moderniste után most hasonló örömmel hallgathatjuk a romantikusoknak szentelt új válogatást, rajta August Klughardt, George Onslow és Louis Spohr műveivel. Kvalitásos zenék nagy mesterségbeli tudással megírva (Onslow és Spohr műveiről Schumann is megbecsüléssel írt cikkeiben). A darabokra rávetül Beethoven hosszúra nyúlt árnyéka, de ez természetes. A romantikus érzelemvilág erőteljes formálással párosul, a fúvósok remekelnek. Spohr Zongoraötösében, amelyben nincs oboa, elegánsan muzsikál az együttes állandó billentyűs partnere, Éric Le Sage.

Warner Classics, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.