Lemez

Les Vents Français: Romantique

  • - csk -
  • 2020. augusztus 23.

Zene

Akkor mondhatjuk, hogy valóban ismerünk egy zenetörténeti stíluskorszakot, ha a csúcsteljesítményei mellett a mellékfigurák alkotásait is el tudjuk helyezni. A nagy zenék erejét, komplexitását csak akkor értékelhetjük igazán, ha a rendkívülit a kor átlagtermése veszi körül. Így van mihez viszonyítani, a kismesterek opusai kontextust teremtenek a kiemelkedő alkotások köré. Érdemes hallgatni a munkáikat, még akkor is, ha nem váltják meg a világot. Sok értékes zenemű akad közöttük.

Korunk legkiválóbb fúvósötöse, a világklasszisokat tömörítő Les Vents Français (Emmanuel Pahud – fuvola, François Leleux – oboa, Paul Meyer – klarinét, Radovan Vlatković – kürt, Gilbert Audin – fagott) régóta élen jár a fúvósrepertoár rejtett zugainak felderítésében.

A 20. és 21. századi szerzők műveit felsorakoztató tavalyi dupla albumuk, a Moderniste után most hasonló örömmel hallgathatjuk a romantikusoknak szentelt új válogatást, rajta August Klughardt, George Onslow és Louis Spohr műveivel. Kvalitásos zenék nagy mesterségbeli tudással megírva (Onslow és Spohr műveiről Schumann is megbecsüléssel írt cikkeiben). A darabokra rávetül Beethoven hosszúra nyúlt árnyéka, de ez természetes. A romantikus érzelemvilág erőteljes formálással párosul, a fúvósok remekelnek. Spohr Zongoraötösében, amelyben nincs oboa, elegánsan muzsikál az együttes állandó billentyűs partnere, Éric Le Sage.

Warner Classics, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.