Lemez

Les Vents Français: Romantique

  • - csk -
  • 2020. augusztus 23.

Zene

Akkor mondhatjuk, hogy valóban ismerünk egy zenetörténeti stíluskorszakot, ha a csúcsteljesítményei mellett a mellékfigurák alkotásait is el tudjuk helyezni. A nagy zenék erejét, komplexitását csak akkor értékelhetjük igazán, ha a rendkívülit a kor átlagtermése veszi körül. Így van mihez viszonyítani, a kismesterek opusai kontextust teremtenek a kiemelkedő alkotások köré. Érdemes hallgatni a munkáikat, még akkor is, ha nem váltják meg a világot. Sok értékes zenemű akad közöttük.

Korunk legkiválóbb fúvósötöse, a világklasszisokat tömörítő Les Vents Français (Emmanuel Pahud – fuvola, François Leleux – oboa, Paul Meyer – klarinét, Radovan Vlatković – kürt, Gilbert Audin – fagott) régóta élen jár a fúvósrepertoár rejtett zugainak felderítésében.

A 20. és 21. századi szerzők műveit felsorakoztató tavalyi dupla albumuk, a Moderniste után most hasonló örömmel hallgathatjuk a romantikusoknak szentelt új válogatást, rajta August Klughardt, George Onslow és Louis Spohr műveivel. Kvalitásos zenék nagy mesterségbeli tudással megírva (Onslow és Spohr műveiről Schumann is megbecsüléssel írt cikkeiben). A darabokra rávetül Beethoven hosszúra nyúlt árnyéka, de ez természetes. A romantikus érzelemvilág erőteljes formálással párosul, a fúvósok remekelnek. Spohr Zongoraötösében, amelyben nincs oboa, elegánsan muzsikál az együttes állandó billentyűs partnere, Éric Le Sage.

Warner Classics, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.