Lemez

Les Vents Français: Romantique

  • - csk -
  • 2020. augusztus 23.

Zene

Akkor mondhatjuk, hogy valóban ismerünk egy zenetörténeti stíluskorszakot, ha a csúcsteljesítményei mellett a mellékfigurák alkotásait is el tudjuk helyezni. A nagy zenék erejét, komplexitását csak akkor értékelhetjük igazán, ha a rendkívülit a kor átlagtermése veszi körül. Így van mihez viszonyítani, a kismesterek opusai kontextust teremtenek a kiemelkedő alkotások köré. Érdemes hallgatni a munkáikat, még akkor is, ha nem váltják meg a világot. Sok értékes zenemű akad közöttük.

Korunk legkiválóbb fúvósötöse, a világklasszisokat tömörítő Les Vents Français (Emmanuel Pahud – fuvola, François Leleux – oboa, Paul Meyer – klarinét, Radovan Vlatković – kürt, Gilbert Audin – fagott) régóta élen jár a fúvósrepertoár rejtett zugainak felderítésében.

A 20. és 21. századi szerzők műveit felsorakoztató tavalyi dupla albumuk, a Moderniste után most hasonló örömmel hallgathatjuk a romantikusoknak szentelt új válogatást, rajta August Klughardt, George Onslow és Louis Spohr műveivel. Kvalitásos zenék nagy mesterségbeli tudással megírva (Onslow és Spohr műveiről Schumann is megbecsüléssel írt cikkeiben). A darabokra rávetül Beethoven hosszúra nyúlt árnyéka, de ez természetes. A romantikus érzelemvilág erőteljes formálással párosul, a fúvósok remekelnek. Spohr Zongoraötösében, amelyben nincs oboa, elegánsan muzsikál az együttes állandó billentyűs partnere, Éric Le Sage.

Warner Classics, 2020

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.