Lemez

Rühös Foxi: Wellness Oratorium

Zene

Alighanem ez a zenetörténelem első olyan albuma, amelynek a Vaterán volt a premierje. Nem vicc: tényleg feladtak egy apróhirdetést „ingyen elvihető” kategóriában, benne a számok linkjeivel. Ez nagyjából jelzi a produkció komolyságát, de a Rühös Foxira általában is igaz, hogy minden téren szétfeszíti a hagyományos zenekari kereteket. A Baksa-Soós Attila, Horváth Kristóf (Esti Kornél), Köles Vazul (VHK) és Szűcs Krisztián (Heaven Street Seven) alkotta csapat magasról tesz minden elvárásra. Van bennük egy jó adag polgárpukkasztás is – lásd a névválasztást, vagy a néhol bántóan trágár, máshol dadaista egyszerűségű szövegeket –, de a fő céljuk valószínűleg nem több annál, hogy jól szórakozzanak.

Ebben a kontextusban célszerű vizsgálni a most megjelent albumot is: a dalok a popzene mátrixában nehezen értelmezhetők, a HS7 rajongóinak nagy részét minden bizonnyal ki lehetne kergetni a világból velük. A Sajnos nem az egyetlen szám, amely úgy-ahogy hasonlít Szűcs korábbi zenekarának stílusára, a többit hallgatva egészen szürreális, hogy ugyanaz a csávó énekel, aki amúgy tonnányi rádióbarát slágert jegyez. A kulcs az, hogy poénként fogjuk fel. A Vazul által előadott Hétig például olyan bámulatosan hamis (nyilván szándékosan), hogy nem lehet nem röhögni rajta, főleg a lírai gitárkísérettel együtt.

Mindemellett a dolog a performance-ba hajló koncerteken üt igazán, ez tipikusan nem az a zene, amit otthon magamtól beraknék a lejátszóba. A lenti értékelés is ennek szól, de aki teheti, nézze meg őket inkább élőben, garantáltan intenzív élmény.

Szerzői kiadás, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.