Lemez

Rühös Foxi: Wellness Oratorium

Zene

Alighanem ez a zenetörténelem első olyan albuma, amelynek a Vaterán volt a premierje. Nem vicc: tényleg feladtak egy apróhirdetést „ingyen elvihető” kategóriában, benne a számok linkjeivel. Ez nagyjából jelzi a produkció komolyságát, de a Rühös Foxira általában is igaz, hogy minden téren szétfeszíti a hagyományos zenekari kereteket. A Baksa-Soós Attila, Horváth Kristóf (Esti Kornél), Köles Vazul (VHK) és Szűcs Krisztián (Heaven Street Seven) alkotta csapat magasról tesz minden elvárásra. Van bennük egy jó adag polgárpukkasztás is – lásd a névválasztást, vagy a néhol bántóan trágár, máshol dadaista egyszerűségű szövegeket –, de a fő céljuk valószínűleg nem több annál, hogy jól szórakozzanak.

Ebben a kontextusban célszerű vizsgálni a most megjelent albumot is: a dalok a popzene mátrixában nehezen értelmezhetők, a HS7 rajongóinak nagy részét minden bizonnyal ki lehetne kergetni a világból velük. A Sajnos nem az egyetlen szám, amely úgy-ahogy hasonlít Szűcs korábbi zenekarának stílusára, a többit hallgatva egészen szürreális, hogy ugyanaz a csávó énekel, aki amúgy tonnányi rádióbarát slágert jegyez. A kulcs az, hogy poénként fogjuk fel. A Vazul által előadott Hétig például olyan bámulatosan hamis (nyilván szándékosan), hogy nem lehet nem röhögni rajta, főleg a lírai gitárkísérettel együtt.

Mindemellett a dolog a performance-ba hajló koncerteken üt igazán, ez tipikusan nem az a zene, amit otthon magamtól beraknék a lejátszóba. A lenti értékelés is ennek szól, de aki teheti, nézze meg őket inkább élőben, garantáltan intenzív élmény.

Szerzői kiadás, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.