Lemez

Rühös Foxi: Wellness Oratorium

Zene

Alighanem ez a zenetörténelem első olyan albuma, amelynek a Vaterán volt a premierje. Nem vicc: tényleg feladtak egy apróhirdetést „ingyen elvihető” kategóriában, benne a számok linkjeivel. Ez nagyjából jelzi a produkció komolyságát, de a Rühös Foxira általában is igaz, hogy minden téren szétfeszíti a hagyományos zenekari kereteket. A Baksa-Soós Attila, Horváth Kristóf (Esti Kornél), Köles Vazul (VHK) és Szűcs Krisztián (Heaven Street Seven) alkotta csapat magasról tesz minden elvárásra. Van bennük egy jó adag polgárpukkasztás is – lásd a névválasztást, vagy a néhol bántóan trágár, máshol dadaista egyszerűségű szövegeket –, de a fő céljuk valószínűleg nem több annál, hogy jól szórakozzanak.

Ebben a kontextusban célszerű vizsgálni a most megjelent albumot is: a dalok a popzene mátrixában nehezen értelmezhetők, a HS7 rajongóinak nagy részét minden bizonnyal ki lehetne kergetni a világból velük. A Sajnos nem az egyetlen szám, amely úgy-ahogy hasonlít Szűcs korábbi zenekarának stílusára, a többit hallgatva egészen szürreális, hogy ugyanaz a csávó énekel, aki amúgy tonnányi rádióbarát slágert jegyez. A kulcs az, hogy poénként fogjuk fel. A Vazul által előadott Hétig például olyan bámulatosan hamis (nyilván szándékosan), hogy nem lehet nem röhögni rajta, főleg a lírai gitárkísérettel együtt.

Mindemellett a dolog a performance-ba hajló koncerteken üt igazán, ez tipikusan nem az a zene, amit otthon magamtól beraknék a lejátszóba. A lenti értékelés is ennek szól, de aki teheti, nézze meg őket inkább élőben, garantáltan intenzív élmény.

Szerzői kiadás, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.