Lemez

LivingTotem: Surreal Ex­is­tence

  • - minek -
  • 2020. november 29.

Zene

A több néven is – DJ Kraak, Panoramic Barrier stb. – aktív Gulyás András ezúttal újabb, minden szempontból súlyos és tartalmas LivingTotem-albummal jelentkezett.

A több néven is – DJ Kraak, Panoramic Barrier stb. – aktív Gulyás András ezúttal újabb, minden szempontból súlyos és tartalmas LivingTotem-albummal jelentkezett, ami hűen tanúskodik az EBM hagyománnyal és a sötétebb indusztriális zenékkel való szoros kapcsolatáról, ahogy a tribal/techno hangzások erőteljes hatásáról is. A patinás német experimental/noise kiadó, az Ant-Zen gondozásában megjelent Surreal Existence-ön (hol kisebb, hol nagyobb kanállal porciózott hangulati, zenei elemek ritka egyensúlyát érzékelhetjük, az alkotó a kötelező sújtást és a mélyen horzsoló, csontig hatoló tónusokat sem spórolta ki az elegyből. A tavaly még a Test Deptet remixelő LivingTotem az új albumán már a felütésként szolgáló első számban (Macrocosm of Corpse Candidates) előveszi a törzsi dobokat, de az organikus lüktetést kisvártatva szinte felmorzsolja a gépek ereje. Néha finom melódiák bontakoznak ki a mindent felőrlő ütemek szorításából, (mint a Yoshi­nori Mausoleum vagy az Ancient Star című szerzeményekben), máskor azonban a kíméletlenül kopogó, egyben táncoltató ritmus nem ad kegyelmet és lehetőség szerint nem hagy túlélőket sem. A LivingTotem számai kivételes atmoszférateremtő erővel bírnak, de még ebből a szempontból is csúcspont az albumot záró, a black metal Mayhemből, Tormentorból, vagy éppen a body music egykori hazai úttörőjeként feltűnt Plasma Poolból is ismerős Csihar Attila földöntúli kántálásával megkoronázott Cyclone of Haarp, az album valódi, vokális csúcspontja.

Ant-Zen/Raumklang, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.