Lemez

LivingTotem: Surreal Ex­is­tence

  • - minek -
  • 2020. november 29.

Zene

A több néven is – DJ Kraak, Panoramic Barrier stb. – aktív Gulyás András ezúttal újabb, minden szempontból súlyos és tartalmas LivingTotem-albummal jelentkezett.

A több néven is – DJ Kraak, Panoramic Barrier stb. – aktív Gulyás András ezúttal újabb, minden szempontból súlyos és tartalmas LivingTotem-albummal jelentkezett, ami hűen tanúskodik az EBM hagyománnyal és a sötétebb indusztriális zenékkel való szoros kapcsolatáról, ahogy a tribal/techno hangzások erőteljes hatásáról is. A patinás német experimental/noise kiadó, az Ant-Zen gondozásában megjelent Surreal Existence-ön (hol kisebb, hol nagyobb kanállal porciózott hangulati, zenei elemek ritka egyensúlyát érzékelhetjük, az alkotó a kötelező sújtást és a mélyen horzsoló, csontig hatoló tónusokat sem spórolta ki az elegyből. A tavaly még a Test Deptet remixelő LivingTotem az új albumán már a felütésként szolgáló első számban (Macrocosm of Corpse Candidates) előveszi a törzsi dobokat, de az organikus lüktetést kisvártatva szinte felmorzsolja a gépek ereje. Néha finom melódiák bontakoznak ki a mindent felőrlő ütemek szorításából, (mint a Yoshi­nori Mausoleum vagy az Ancient Star című szerzeményekben), máskor azonban a kíméletlenül kopogó, egyben táncoltató ritmus nem ad kegyelmet és lehetőség szerint nem hagy túlélőket sem. A LivingTotem számai kivételes atmoszférateremtő erővel bírnak, de még ebből a szempontból is csúcspont az albumot záró, a black metal Mayhemből, Tormentorból, vagy éppen a body music egykori hazai úttörőjeként feltűnt Plasma Poolból is ismerős Csihar Attila földöntúli kántálásával megkoronázott Cyclone of Haarp, az album valódi, vokális csúcspontja.

Ant-Zen/Raumklang, 2020

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."