Lou ötször

  • narancs.hu
  • 2013. október 28.

Zene

A tegnap, 71 éves korában elhunyt Lou Reed lemezei között legalább annyi félreértés akad (sajnos, köztük van utolsó albuma, a Metallicával közösen készült Lulu is), ahány közepes, jó és egészen kiváló darab. Reedre emlékezve azt az ötöt gyűjtöttük össze, ami szerintünk több mint kiváló: egyenesen korszakos.

Velvet Underground & Nico (1967)

Nehéz eldönteni, ki volt valójában  a főnök: Reed vagy a legújabb üdvöskéjének, Nicónak bandát kereső (és találó) Andy Warhol, de nem is számít. Miközben a komplett szórakoztatóiparra az LSD nyomta rá a bélyegét és a csapból is pszichedélia bugyogott, a VU első albuma még Dylan dolgait is lepipáló próféciának bizonyult. Erőszak, perverzitás, heroin, dekadencia. A hetvenes évek legsötétebb pillanatai is csak kivételes esetekben mérhetők az első Velvet-albumhoz.

Örök darabok: I’m Waiting For The Man, Sunday Morning, Femme Fatale, Heroin, Venus in Furs, All Tomorrow’s Parties

White Light/White Heat (1968)

Sokkal keményebb cucc, mint az egy évvel korábbi, sőt ehhez képest a Velvet Underground & Nico valóságos slágerparádé: az egyik szám, a The Gift nem is dalszöveg, hanem komplett novella. A lemezt teljes joggal a punk és a noise-rock örök forrásaként emlegetik, a hetvenes években boldog-boldogtalan innen merített, de talán még Lennon is, amikor a Beatles pár hónappal később megjelent fehér albumának „hallgathatatlan” darabját, a Revolution 9-et összerakta. A White Light/White Heat említésekor senki nem feledkezik meg arról az epizódról, hogy amikor a Sister Ray című, 17 perces darabot vették fel a stúdióban, a hangmérnök nem várta ki a végét, hanem egyszerűen hazament. Tartozunk annyival, hogy rögzítsük: a The Gift történetét Xantus János Diorissimo című kisfilmjében örökítette meg Méhes Mariettával a főszerepben.

Örök darabok: White Light/White Heat, Here She Comes Now, I Heard Her Call My Name, Sister Ray

Transformer (1972)

A hangulat hasonló a Velvetéhez, de sokkal személyesebb és kiábrándultabb. Noha egyes dalok még a Velvet Underground hagyatékából valók, a csúcson lévő David Bowie és Mick Ronson produceri tevékenysége nyomán, no meg vokálozásuknak köszönhetően jó értelemben vett slágerek születtek. Ami mégis mindent visz, az a Walk On The Wild Side basszus szólama, amit egyszerre játszik bőgő és basszusgitár, pedig szinte véletlenül került a lemezre. Noha a hangzás egyértelműen a kortárs Bowie-lemezekére emlékeztet, a cucc sokkal sötétebb és földhözragadtabb, mint Ziggy univerzális világa. De a látszat csal: a Transformer ezerszer vadabb, mint a pár évvel később született punkhimnuszok.

Örök darabok: Vicious, Perfect Day, Satellite of Love, Walk On The Wild Side

Metal Machine Music (1975)

A nekrológokban immár szuperlatívuszokban, az avantgárd rock klasszikusaként emlegetik azt a dupla albumot, amit tíz évvel később az Einstürzende Neubaten sem mert volna megjelentetni. Ráadásul a hetvenes években egyszerre két lemezzel kijönni nagy dolognak számított. Reed képes volt oly mértékben palira venni az egy évvel korábbi, Sally Can’t Dance című albumának sikerétől megrészegült RCA lemezkiadót, hogy azok mindent elhittek és megengedtek neki. A végeredmény egy (kettő) olyan lemez, aminek – bárki bármit mond – zenei értéke mérhetetlen, hiszen ehhez képest az Erzsébet híd felújításának zaja is Schubert-dalciklusnak tűnik. Gesztusként viszont a rock legnagyobb teljesítményei közé tartozik – ekkora hülyét ritkán csináltak egy multinacionális vállalatból.

New York (1989)


A nyolcvanas évek közepére egyértelművé vált, hogy a new wave gitármentes, dobgépes plasztikhangzása, az ehhez kapcsolódó ostoba szövegek és a divatot leuraló gyomorforgató színek a pokolba vezetnek. A legszomorúbb, hogy a trendnek olyan előadók is bedőltek, mint Neil Young vagy a mi Lou barátunk, aki szerencsére az 1989-es New York megjelentetésével nem csak leszámolt a nyolcvanas évekkel, de valamiféle kiutat is mutatott. Ismét visszajött a rock, de a költészet is, a dalszövegek témája megint az utcán hevert, a bombasztikus semmitmondás csillaga leáldozott. A New York hatásában természetesen nem mérhető a Velvet-lemezekhez, de valamelyest előkészítette a terepet a kilencvenes évek gitárkultuszának.

Örök darabok: Romeo Had Juliette, Halloween Parade, Dirty Blvd., There Is No Time

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.