„Omegát csináltunk belőle”: interjú Lovasi Andrással

  • narancs.hu
  • 2014. március 26.

Zene

Legfrissebb lapszámunkban Lovasi András az új Kiscsillag-lemez műhelytitkai mellett Őz Zsoltról, Ákosról és az újjáalakuló Kispál és a borzról is beszél Nagy Istvánnak. Az viszont csak itt olvasható, hogy milyen zenékre pörög mostanában, és miként zilálta szét a régi Kispált 2 darab jogosítvány.
false

 

Fotó: Németh Dániel

Magyar Narancs: A 2. este és a Miért nem tudod számomra a két legkispálosabb dal az új Kiscsillag-lemezen. Az utóbbi főleg a Velőrózsák albumot idézi meg, ami, ha jól tudom, nem éppen a kedvenc Kispál-lemezed.

LA: Nem, de így utólag meghallgatva már nem vagyok rá annyira mérges, mint akkor, amikor elkészült. Az annak az esete volt, amikor sokat akarsz, és valami egészen más lesz belőle. Kár volt annyit hallgatni a Radioheadet! Ebből is látszik, hogy nem szabad nagyon a hatása alá kerülni semminek, mert úgysem tudsz olyat csinálni. Annak idején azt nyilatkoztam róla, hogy a Radiohead szellemét akartuk vele megidézni, de végül Omegát csináltunk belőle. A Velőrózsák zenei szempontból mindenképp a legösszetettebb Kispál-lemez, de ez a túlzott szélesvásznúságra törekvés egyszerűen nem állt jól nekünk.

MN: A Tánc című számnak érdekes a szintetizátorhangzása, és korábban mondtad, hogy ez annak is az eredménye, hogy szereted az olyan újabb zenekarokat, mint az Alt-J és a Vampire Weekend. Mennyire tartod a lépést az új zenékkel?

LA: Én nem vagyok egy nagy kereső, a Rezső viszont az. Ő figyeli a Pitchforkot, meg mindenféle kinti szakmai újságokat, szóval ő az egészséges sznob közülünk. Én sokszor az általa mutatott zenékből táplálkozom, másrészt meg van egy csomó minden, amit hallok valahol, és akkor rákeresek. Ebből a szempontból jóval egyszerűbb a dolgunk, mint régebben. Nagyon tetszett még a Django Django is, amikor bejött, most meg sokat hallgatom a Thao & The Get Down Stay Downt vagy a Jagwar Mát, ami ilyen hálószobapop, és én azt általában utálom, de ez valamiért bejön.

MN: Az elmúlt években, amikor csak a Kiscsillag volt, éreztél vagy éreztetek bármilyen kísértést, hogy eljátsszatok Kispál számokat is?

LA: Dehogy is. A Kiscsillaggal nem véletlenül csak egy Kispál-dalt játszunk, de az is egy rendhagyó cucc, mert a Lecsó írta a zenéjét annak idején. Más sosem merült fel. Anno megbeszéltük a Kispivel, hogy Kispál-programot egyikünk utódzenekara sem fog játszani. Én viszont mondtam neki, miután a Velőrózsák zenekar megtorpanni látszott, és aztán fel is oszlott, hogy én biztosan nem fogok haragudni, ha csinál egy Kispál-dalokat játszó együttest. Nekem ezzel nincs problémám, de én ilyesmiben nem lettem volna benne.

MN: Normalizálódott a viszony mára a Kispál és a borz tagjai között? Bräutigamnak még a 2010-es búcsúkoncerten is beszóltál.

LA: A Kispi és a Ricsi (Bräutigam Gábor, a Kispál első dobosa) az Ül lemez idején már nem beszéltek egymással, akkor már nem is mentek a zrikálások. Addig volt jó, amíg mentek. Most újra mennek, megállás nélkül. Anno a  Ricsi felesége mindig mondta nekünk, hogy ne beszéljünk így a Ricsivel, mert ő egyenrangú velünk. De a mi kis hármasunknak megvolt a maga dinamikája, kinek-kinek megvolt a maga  szerepe, a Ricsi volt például vallásalapító, nyelvész, minden jelenség mögött oksági összefüggéseket találó látnok, és végül sofőr, aki a napközbeni élcelődésekért úgy állt bosszút, hogy csak akkor indultunk el haza a koncert után, ha ő is úgy akarta, mert se én, se a Kispi nem tudtunk vezetni. Talán akkor is borult meg először komolyabban a kialakult csoportdinamika, mikor először a Kispi, aztán én is jogsit szereztünk. Onnantól a Ricsi elvesztette egy fontos aduját. A mi működésünknek az alapja tényleg a köztünk anno kialakult szereposztás volt, és ez hiánytalanul helyreállt. A nosztalgiát mi nem a dalok eljátszása közben érezzük, hanem miközben basztatjuk egymást.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.