Koncert

Inquisition

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2014. március 27.

Zene

A kéttagú seattle-i Inquisition a fontolva haladás híve. A black metal zenekart az énekes-gitáros Dagon alapította Kolumbiában, lassan negyedszázada, majd 1996-ban áttette a székhelyét Észak-Amerikába, ahol egyrészt a dobos Incubusszal kiegészülve kialakult a máig stabil felállás

Másrészt pedig elkezdett különös figyelmet fordítani az album- és számcímek míves kidolgozására: az utóbbi pár év sikerlemezei például az Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm, illetve az Obscure Verses For The Multiverse neveket kapták az infernális keresztségben. A lankadatlan kitartás, a szinonimaszótár forgatásában szerzett jártasság, valamint az akár még sajátosnak is nevezhető, lassú, dallamos riffekkel fellazított szigorú hóviharmetál elegye pedig meghozta az eredményt, és húsz-egynéhány év földalatti működés után az Inquisition látványosan szintet lépett. Tavalyi lemeze már a műfajban nagykiadónak számító Season Of Mistnél jelent meg, és az is beszédes, hogy jelenleg épp a szubkultúrán kívül is jegyzett Cradle of Filth-szel turnézik a zenekar. Ám mivel az Inquisition korábban az ún. nemzetiszocialista black metal egyik kulcskiadójának számító No Coloursnél is jelentetett meg albumokat, nem léphetett fel a turné bécsi állomásán - így lett ebből egy last minute budapesti koncert.

A tekintélyes méretű és lelkes közönség előtt tartott fellépés pedig még meggyőzőbb, mint három éve: először is tök jól szól (bármit jelentsen is ez ebben a műfajban - leginkább azt, hogy fülbántóan sistereg a gitár és csörömpöl a dob), a zenészekre hanyagul felmázolt hullasmink remekül mutat, Dagon hangja - ami leginkább úgy szól, mintha az immortalos Abbathra ráeresztettek volna egy vokódert - szinte hipnotikus, és szerencsére az interakció a közönséggel csak minimális. Talán egyszer hangzik el valami hosszabb konferálás, de hát az is úgy szól, hogy "Infinite Interstellar Genocide!", nem úgy, hogy helló, Budapest. Így kell ezt!

Kék Yuk, február 21.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."