Lemez

Madrapur: Jóra nap süt, rosszra hold

  • Mihályi Dávid
  • 2018. március 8.

Zene

Önfeledt rock and roll. Manapság hiánycikként is gondolhatunk erre, mivel sokan megfeledkeznek a „szabadságérzésről” a megfelelési kényszerek útvesztőjében. Ezért is jó hír, hogy a Madrapur debütáló lemeze pofátlan természetességgel próbálja belopni magát a hallgatók szívébe. A zenekar a stúdiómunkálatok során az Esti Kornélból ismert Lázár Domokossal dolgozott együtt. Lázár jó választásnak bizonyult, hiszen meg tudta ragadni a kvartett legnagyobb erősségét: az élő energiákat.

A felvétel hangulata többnyire a Los Angeles-i Fidlarra emlékeztet, de itt-ott felfedezhetők más hatások is. Például az Oldódj fel című számban lírikusabb 30Y-dalok gyöngédsége fedezhető fel, mégsem kínos az egész, tán azért sem, mert a romantikus gitártémához egy szókimondó, kevésbé érzelmes szöveg társul. Habár a szövegekben nem kell túlságosan elmélyedni ahhoz, hogy megértsük őket, vannak köztük egészen szellemesek is, például a Hidas című, a Margit hídról szól számé. A harminc­hat perces lemezen első hallgatásra a kaliforniai punk ihletettségű Tini mászik be az ember fejébe, de a Beleférsz című dal hangszerelése és húzása is ígéretes. Ami azonban a legfontosabb: a Madrapur lemeze könnyen emészthető, önfeledt rock­album, amelyet ugyan nem a túlgondolt zenei megoldások vezé­relnek, a lazaságától viszont bárhol és bármikor táncra perdülhetünk.

Szerzői kiadás, 2018

 

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.