Lemez

Nils Frahm: All Melody

  • - minek -
  • 2018. március 8.

Zene


A német zongorista-producer évekkel ezelőtt bevette magát az ötvenes évekből megmaradt kelet-berlini Funkhaus stúdióba, ahol szívós munkával megépítette a maga tökéletes zeneszobáját, s természetesen itt készült legújabb albuma is. Az All Melody talán a legambiciózusabb munkája, hatalmas ívekkel és epikus szárnyalással, amit gondosan szegeznek fundamentumaihoz az elektronikus ütemek, bár a szerző nem mindig enged a neoklasszikus kompozíciókat szögeléssel ellenpontozó rigiditásnak: a My Friend the Forest üveghangú zongorafutamai ott hullámoznak körülöttünk, a Human Range-ben pedig szinte gunyorosan szól a trombita. A szokásos gazdagságban prezentált billentyűsök mellé hegedű, brácsa, cselló, marimba, no meg egzotikus ütőhangszerek is társulnak, illetve női és férfi vokál a Shards énekegyüttes jóvoltából. És hol minimalista, hol nagyon is bombasztikus elektronika: a címadó számban például diszkrét savas bugyborgást, az elektromos zongora futamait és egy kis technós csattogást sző egymásba. Néha jobban előtör Nils elektronikus zenei énje: a #2-ben például a minimalizmus dominál, de az elmaradhatatlan repetitív melódiával körítve, a csúcsponton pedig szinte euforikus szinti-staccatókkal. Frahm hatalmasat markolt és sikerült is sokat fognia: munkája inkább zavarba ejtően gazdag, mint fojtogatóan tömény. Az összesimuló hangszerfutamok és dobgépminták észrevétlenül újakat szülnek, s így – a túladagolt részletek dacára is – élvezetes 74 percben lehet részünk.

Erased Tapes, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.