Lemez

Nils Frahm: All Melody

  • - minek -
  • 2018. március 8.

Zene


A német zongorista-producer évekkel ezelőtt bevette magát az ötvenes évekből megmaradt kelet-berlini Funkhaus stúdióba, ahol szívós munkával megépítette a maga tökéletes zeneszobáját, s természetesen itt készült legújabb albuma is. Az All Melody talán a legambiciózusabb munkája, hatalmas ívekkel és epikus szárnyalással, amit gondosan szegeznek fundamentumaihoz az elektronikus ütemek, bár a szerző nem mindig enged a neoklasszikus kompozíciókat szögeléssel ellenpontozó rigiditásnak: a My Friend the Forest üveghangú zongorafutamai ott hullámoznak körülöttünk, a Human Range-ben pedig szinte gunyorosan szól a trombita. A szokásos gazdagságban prezentált billentyűsök mellé hegedű, brácsa, cselló, marimba, no meg egzotikus ütőhangszerek is társulnak, illetve női és férfi vokál a Shards énekegyüttes jóvoltából. És hol minimalista, hol nagyon is bombasztikus elektronika: a címadó számban például diszkrét savas bugyborgást, az elektromos zongora futamait és egy kis technós csattogást sző egymásba. Néha jobban előtör Nils elektronikus zenei énje: a #2-ben például a minimalizmus dominál, de az elmaradhatatlan repetitív melódiával körítve, a csúcsponton pedig szinte euforikus szinti-staccatókkal. Frahm hatalmasat markolt és sikerült is sokat fognia: munkája inkább zavarba ejtően gazdag, mint fojtogatóan tömény. Az összesimuló hangszerfutamok és dobgépminták észrevétlenül újakat szülnek, s így – a túladagolt részletek dacára is – élvezetes 74 percben lehet részünk.

Erased Tapes, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.