Lemez

Nils Frahm: All Melody

  • - minek -
  • 2018. március 8.

Zene


A német zongorista-producer évekkel ezelőtt bevette magát az ötvenes évekből megmaradt kelet-berlini Funkhaus stúdióba, ahol szívós munkával megépítette a maga tökéletes zeneszobáját, s természetesen itt készült legújabb albuma is. Az All Melody talán a legambiciózusabb munkája, hatalmas ívekkel és epikus szárnyalással, amit gondosan szegeznek fundamentumaihoz az elektronikus ütemek, bár a szerző nem mindig enged a neoklasszikus kompozíciókat szögeléssel ellenpontozó rigiditásnak: a My Friend the Forest üveghangú zongorafutamai ott hullámoznak körülöttünk, a Human Range-ben pedig szinte gunyorosan szól a trombita. A szokásos gazdagságban prezentált billentyűsök mellé hegedű, brácsa, cselló, marimba, no meg egzotikus ütőhangszerek is társulnak, illetve női és férfi vokál a Shards énekegyüttes jóvoltából. És hol minimalista, hol nagyon is bombasztikus elektronika: a címadó számban például diszkrét savas bugyborgást, az elektromos zongora futamait és egy kis technós csattogást sző egymásba. Néha jobban előtör Nils elektronikus zenei énje: a #2-ben például a minimalizmus dominál, de az elmaradhatatlan repetitív melódiával körítve, a csúcsponton pedig szinte euforikus szinti-staccatókkal. Frahm hatalmasat markolt és sikerült is sokat fognia: munkája inkább zavarba ejtően gazdag, mint fojtogatóan tömény. Az összesimuló hangszerfutamok és dobgépminták észrevétlenül újakat szülnek, s így – a túladagolt részletek dacára is – élvezetes 74 percben lehet részünk.

Erased Tapes, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.