Lemez

Nils Frahm: All Melody

  • - minek -
  • 2018. március 8.

Zene


A német zongorista-producer évekkel ezelőtt bevette magát az ötvenes évekből megmaradt kelet-berlini Funkhaus stúdióba, ahol szívós munkával megépítette a maga tökéletes zeneszobáját, s természetesen itt készült legújabb albuma is. Az All Melody talán a legambiciózusabb munkája, hatalmas ívekkel és epikus szárnyalással, amit gondosan szegeznek fundamentumaihoz az elektronikus ütemek, bár a szerző nem mindig enged a neoklasszikus kompozíciókat szögeléssel ellenpontozó rigiditásnak: a My Friend the Forest üveghangú zongorafutamai ott hullámoznak körülöttünk, a Human Range-ben pedig szinte gunyorosan szól a trombita. A szokásos gazdagságban prezentált billentyűsök mellé hegedű, brácsa, cselló, marimba, no meg egzotikus ütőhangszerek is társulnak, illetve női és férfi vokál a Shards énekegyüttes jóvoltából. És hol minimalista, hol nagyon is bombasztikus elektronika: a címadó számban például diszkrét savas bugyborgást, az elektromos zongora futamait és egy kis technós csattogást sző egymásba. Néha jobban előtör Nils elektronikus zenei énje: a #2-ben például a minimalizmus dominál, de az elmaradhatatlan repetitív melódiával körítve, a csúcsponton pedig szinte euforikus szinti-staccatókkal. Frahm hatalmasat markolt és sikerült is sokat fognia: munkája inkább zavarba ejtően gazdag, mint fojtogatóan tömény. Az összesimuló hangszerfutamok és dobgépminták észrevétlenül újakat szülnek, s így – a túladagolt részletek dacára is – élvezetes 74 percben lehet részünk.

Erased Tapes, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."