Lemez

Magánügy

Paul McCartney: Kisses On The Bottom

Zene


Félek, már nem kell sok, legfeljebb nyolc-tíz év, és szépen el lehet magyarázni, hogy volt egyszer egy Beatles nevű zenekar, és abban egy Paul McCartney nevű alak, aki a dalokat írta, és basszusgitározott meg énekelt. Ezen a bizonyos McCartneyn a Beatles megszűnése után sem talált fogást az idő, 1970-től harmincöt albumot tett az asztalra. A népszerűbbeket a Wings nevű együttesével, az annál is emlékezetesebbeket pedig csak úgy, Paul McCartney néven, más kérdés, hogy ennek a mondatnak a fele már ízlés dolga.

Az én ízlésemtől távolabb estek McCartney klasszikus zenei és elektronikus dolgai, a rock 'n' roll-feldolgozásaiért sem voltam oda, viszont a szólólemezein mindig találtam olyan számokat, amelyek a Beatles nagyságrendjén - azaz csúcsminőségben - kerültek az asztalra. Ami nem azt jelenti, hogy azt idézték volna, legfeljebb sejtették, hogy milyen lehetne egy új Beatles-szám, ha... Szóval megvolt bennük egyszerre az önazonosság és a frissesség. És ebbe simán belefért egy kis nosztalgia is, kivált egy olyan pasastól, akinek amúgy sem kell egy kis szentimentalizmusért a szomszédba mennie. Olyan (szerintem rendkívüli) számokra gondolok most, mint a 2007-es Memory Almost Full albumon a House of Wax, vagy a 2005-ös Chaos And Creation In The Backyard címűn az A Certain Softness és a Riding to Vanity Fair - kéretik bátran beléjük kapaszkodni, ha valahogy kimaradtak volna mostanáig.

A nosztalgia és a szentimentális belekapaszkodás útján juthatunk el McCartney napokban megjelent Kisses On The Bottom című albumáig is. Már vagy húsz éve készült rá, hogy belemásszon a nagy amerikai daloskönyvbe, azon dalokba, amiket a rádió (és az édesapja) nyomott. Fred E. Ahlert, Peter van Steeden, Harold Arlen, Gilly Hill, Irving Berlin és így tovább (Gershwin nélkül). Csak aztán történt, hogy Rod Stewart megelőzte a maga négyrészes The Great American Songbook sorozatával, úgyhogy kicsit ki kellett tolni a határidőt. De most már túl van rajta. Egy újabb pont kipipálva.

Ami engem illet, nyilván elfogultan (különben pedig szerzői utasításra egy pohár bor társaságában) ültem neki. Aztán vártam, kortyolgattam és vártam, de csak a nyolcadik számnál kaptam fel a fejem. Addig semmi érintés. Ennek a nyolcadiknak My Valentine a címe, Eric Clapton penget benne, és azon két szám egyike, ami McCartney szerzeménye. Na tessék, gondoltam. Még ilyet... Az örökzöldek mentén egy saját dalocska, ami klasszikusabbá válhat a klasszikusoknál.

De azok a továbbiakban sem tudtak felkavarni. Újabb csoda és borzongás híján így végül legfeljebb magánmitológiai szempontból érzem helyénvalónak McCartney lightos dzsesszalbumát. Az ének rendben (semmi manír), a kíséret kifinomult (Diana Krall zenekara), de nekem most kevés volt egy pohár bor ahhoz, hogy mindez belém ivódjon. Maradt a szimpla múlt, jelentelenül.

Mercury, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.