Lemez

Magánügy

Paul McCartney: Kisses On The Bottom

Zene


Félek, már nem kell sok, legfeljebb nyolc-tíz év, és szépen el lehet magyarázni, hogy volt egyszer egy Beatles nevű zenekar, és abban egy Paul McCartney nevű alak, aki a dalokat írta, és basszusgitározott meg énekelt. Ezen a bizonyos McCartneyn a Beatles megszűnése után sem talált fogást az idő, 1970-től harmincöt albumot tett az asztalra. A népszerűbbeket a Wings nevű együttesével, az annál is emlékezetesebbeket pedig csak úgy, Paul McCartney néven, más kérdés, hogy ennek a mondatnak a fele már ízlés dolga.

Az én ízlésemtől távolabb estek McCartney klasszikus zenei és elektronikus dolgai, a rock 'n' roll-feldolgozásaiért sem voltam oda, viszont a szólólemezein mindig találtam olyan számokat, amelyek a Beatles nagyságrendjén - azaz csúcsminőségben - kerültek az asztalra. Ami nem azt jelenti, hogy azt idézték volna, legfeljebb sejtették, hogy milyen lehetne egy új Beatles-szám, ha... Szóval megvolt bennük egyszerre az önazonosság és a frissesség. És ebbe simán belefért egy kis nosztalgia is, kivált egy olyan pasastól, akinek amúgy sem kell egy kis szentimentalizmusért a szomszédba mennie. Olyan (szerintem rendkívüli) számokra gondolok most, mint a 2007-es Memory Almost Full albumon a House of Wax, vagy a 2005-ös Chaos And Creation In The Backyard címűn az A Certain Softness és a Riding to Vanity Fair - kéretik bátran beléjük kapaszkodni, ha valahogy kimaradtak volna mostanáig.

A nosztalgia és a szentimentális belekapaszkodás útján juthatunk el McCartney napokban megjelent Kisses On The Bottom című albumáig is. Már vagy húsz éve készült rá, hogy belemásszon a nagy amerikai daloskönyvbe, azon dalokba, amiket a rádió (és az édesapja) nyomott. Fred E. Ahlert, Peter van Steeden, Harold Arlen, Gilly Hill, Irving Berlin és így tovább (Gershwin nélkül). Csak aztán történt, hogy Rod Stewart megelőzte a maga négyrészes The Great American Songbook sorozatával, úgyhogy kicsit ki kellett tolni a határidőt. De most már túl van rajta. Egy újabb pont kipipálva.

Ami engem illet, nyilván elfogultan (különben pedig szerzői utasításra egy pohár bor társaságában) ültem neki. Aztán vártam, kortyolgattam és vártam, de csak a nyolcadik számnál kaptam fel a fejem. Addig semmi érintés. Ennek a nyolcadiknak My Valentine a címe, Eric Clapton penget benne, és azon két szám egyike, ami McCartney szerzeménye. Na tessék, gondoltam. Még ilyet... Az örökzöldek mentén egy saját dalocska, ami klasszikusabbá válhat a klasszikusoknál.

De azok a továbbiakban sem tudtak felkavarni. Újabb csoda és borzongás híján így végül legfeljebb magánmitológiai szempontból érzem helyénvalónak McCartney lightos dzsesszalbumát. Az ének rendben (semmi manír), a kíséret kifinomult (Diana Krall zenekara), de nekem most kevés volt egy pohár bor ahhoz, hogy mindez belém ivódjon. Maradt a szimpla múlt, jelentelenül.

Mercury, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.