Mi lesz a Gödörrel?

"Felső döntésre"

Zene

A XIII. VilágVeleje Fesztiválra való készülődés idején világvége-hangulat is beszüremkedett az Erzsébet tér mélyére: kétséges, hogy a megszokott mederben folyhat-e tovább itt az élet, miután az eddigi programszervező csapatnak január végével távoznia kell. Tíz év után: annyi.

Azoknak a fiataloknak, akik mostanában tavasztól őszig a világ legtermészetesebb módján élnek társasági életet a Gödör fölötti gyepen és a lefelé vezető lépcsősoron, vagy vesznek részt a kulturális és civil programokon, aligha lehetnek személyes emlékeik arról, hogy a hely a hatalmi önkénynek köszönheti fogantatását. Másfél évtizede, 1996-ban határozott arról a Horn-kormány, hogy az Erzsébet téren építik fel az új Nemzeti Színházat. 1997 májusában hirdették ki az építészeti pályázat eredményét (nyertes: Bán Ferenc). A következő év márciusában földbe helyezték az alapkövet. Megkezdődött az építkezés, a Nemzeti élére kinevezett Bálint András pedig gondolkozhatott a 2000. október 23-i díszelőadásról és az első évad műsoráról.

Térfoglalás


Térfoglalás

Fotó: Narancs

 

Mindezt semmivé tette az 1998-as parlamenti választáson győztes Fidesz-kisgazda koalíció: Orbán Viktor akkori kormányának egyik első, jelképes erejű döntése leállította a beruházást. Túl sokba kerülne, mondták a szájukkal, az attitűdjük viszont arról árulkodott: na, nehogy má' úgy legyen, ahogy ezek akarják. Ebből lett a Gödör, miközben a soroksári Duna-parton tervpályázat nélkül és az eredetinél drágábban megvalósították a Nemzeti Színház épületét (Siklós Mária művét). Röviddel a 2002. március 15-i ünnepélyes megnyitó után ismét MSZP-SZDSZ-kormány alakulhatott. Addigra kulturált viszonyokat teremtettek az Erzsébet téren is. A Fidesz ettől kezdve újra ellenzékből figyelhette, mire jut az itteni építmény, illetve a telek tulajdonosa, vagyis az állam és a főváros ezzel a helyzettel. Egész röviden összefoglalva: hasonló pártösszetételük ellenére alig valamire. Nyolc éven át tartott az ideiglenesség bizonyára egyszerre idegesítő és ihlető légköre. Ezalatt a Gödör Klubot nonprofit alapon működtető társaság a belváros közkedvelt találkahelyévé, a nyitott szellem színterévé fejlesztette a mindmáig be nem fejezett föld alatti kulturális központ előterét, keresztfinanszírozáson alapuló nonprofit kulturális működéssel, és az üzemeltetést a koncepció szerint fedező mélygarázs profitjának ott maradó részéből. Eközben odafönt az egykori buszpályaudvar Bauhaus-jellegű épülete a 2006-os felújítás ellenére is képtelen volt igazán életre kelni.

"A befejezésre és hasznosításra vonatkozó pályázat elbírálásáig hagyják működni a Gödör Klubot jelenlegi formájában. Ne verjenek szét egy jól működő, alulról indult kezdeményezést, ami ráadásul kapcsolható az egyébként hivatalosan deklarált célokhoz" - szólították fel a főváros vezetőit a 2005. március idusán megfogalmazott petíció aláírói. Akkor a Gödör Klub Petőfi Csarnokhoz csatolásának veszélyét kellett elhárítani, ami sikerült is. A tervből éppúgy nem lett semmi, mint ahogy az építményt sem fejezték be.

A 2010-es kormányváltás után körülbelül egy évvel, különösebb felhajtás nélkül megnyílt a Design Terminál (DT) a buszvégállomás egyik épületében, ahol azért egy-egy alkalmi kiállítást korábban is rendeztek, de a másik épületbe szánt étterem a mai napig nem üzemel. A Design Terminált közhasznú társaságként 2004-ben alapította a Magyar Szabadalmi Hivatal és a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma. A kormányváltás után az NKÖM feladatkörét a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (Nefmi) vette át, a Magyar Szabadalmi Hivatal pedig 2011 óta a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalaként működve támogatja a Design Terminált. Ezt kht.-ból nonprofit kft.-vé alakították át, a Nefmi helyett pedig a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) állt mögé támogatóként. Az utóbbi idők szervezeti változásaihoz tartozik még, hogy a főváros közölte, lemond a telekről, így az ingatlan tulajdonjoga is az építményt birtokló államhoz kerül, továbbá, hogy a Nefmi az egész komplexumot átpasszolja a KIM-nek: az üzemeltetés várhatóan áprilistól lesz a KIM feladata, az üzemeltetéslebonyolítással már most e minisztérium vagyonkezelő központja (KIM VK) foglalkozik, a fontosabb kérdések pedig lapunk tudomása szerint magasabb szinteken dőlnek el.

Miközben a Nefmi átadta a KIM-nek a Gödör ügyét, levélben felmondott a Gödör Klub programjairól és az ingatlan üzemeltetéséről (karbantartásról, parkfenntartásról stb.) gondoskodó Uni-Cónak: november 1-jén kellett volna elhagyniuk az ingatlant. A KIM VK azonban kiállt a folytatás mellett. A Design Terminál a 2011-es év hátralevő részére megbízta a programszervezéssel az Uni-Cót, s tárgyalások kezdődtek a Gödör és a DT, illetve a KIM között a folytatás módozatairól.

E két kultúrteret, az Erzsébet Téri Kulturális Központ és Park (EKKP) területén működő Gödört és a Design Terminált a 2000-es eredeti koncepcióval összhangban egy önfenntartó kulturális és vagyonkezelési egységgé kívánja alakítani a KIM és a KIM VK. E cél elérését segíti majd Fürjes Balázs kormánybiztos munkája is, akit novemberben neveztek ki három idei budapesti nagyberuházás felelősének: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem és az FTC-stadion összesen több mint 30 milliárdja mellett kb. 1,5 milliárd forintra becsülik a Gödör évtizede félbehagyott beruházásának befejezését (amire rájön még az építmény meglévő hibáinak kijavítása is).

Bár terv szerint a beruházást a Gödör Klub folyamatos működése mellett fejeznék be, az intézményi átalakítások (a mélygarázs bevételének miniszteriális elvonása, illetve a Design Terminálnak a Gödör fölé rendelése) közepette a Gödör vezetői attól kezdtek tartani, hogy ezek veszélyeztethetik a hely működésének anyagi hasznot nem hozó,

"csupán" társadalmilag hasznos

elemeit (környezetbarát működtetés, tehetségkutatók, civil, ifjúságnevelési, drogprevenciós programok, együttműködés oktatási intézményekkel, nemzetközi kulturális intézetekkel, ingyenes rendezvények). Úgy érzékelték, mintha a Design Terminál több bevétel kitermelését igényelné a Gödörtől, s ennek érdekében az eredeti koncepciótól eltérő irányú befolyást készülne gyakorolni a kulturális tartalmat illetően. "Ha én azt szeretném, hogy megtörténjen egy performansz húsz néző előtt, a vendéglátós arra azt mondja, inkább legyen egy dj kétszáz fővel. A maga szempontjából igaza is van, de el kell fogadnia az én szempontjaimat" - fogalmaz Filep Ákos építész, a Gödör Klub vezetője, aki szerint kilenc év alatt bebizonyosodott, hogy ezzel a koncepcióval az eddig megcélzott közegből nem lehet profitot kitermelni. "Nagyon fontos, hogy itt nem egy vállalkozás, nem a vendéglátás irányít, az anyagi érdekek alá vannak rendelve a Gödör Klub kultúrpolitikájának, nem a büfé profitja dönti el, hogy milyen programok futhatnak" - teszi hozzá a hely szociális, zöld- és civil profiljáért felelős Hunyadi Réka.

Az Erzsébet téri építmény kialakításában közreműködő Uni-Co Építésziroda ügyvezetői, Kakuk Judit és Filep Ákos 2000-ben - amikor már rég eldőlt, hogy itt nem lesz Nemzeti Színház, de még nem alakult ki, hogy mi legyen a helyén - egy önfenntartó, összművészeti kulturális hely létrehozásának ötletével kereste meg az akkori kulturális tárcát. Tervük elnyerte a miniszter, Rockenbauer Zoltán tetszését. Ezután részt vettek az építkezésben, majd megbízták őket, hogy eredeti koncepciójuk szerint, nonprofit alapon, a bevételek átcsoportosítására támaszkodva töltsék meg értelmes tartalommal az üres teret, s egyúttal lássák el az üzemeltetés feladatait is. Így indult 2002-ben a Gödör, az azóta eltelt idő során pedig kialakította profilját, s ha viszontagságok közepette is, de működött.

Az Uni-Co októberben átadta a Design Terminálnak a Gödör 2012-től való működtetésére és a két ingatlan közötti együttműködésre vonatkozó - többek között a Design Terminál számára bérleti díj befizetését tartalmazó -, valamint az Erzsébet Téri Kulturális Központ és Park jövőjét szakmailag komplex módon (üzemeltetés, működés, beruházás) kezelő ajánlatát, s megbeszéléseket kezdtek közös programokról is. A folytatás azonban kétségessé vált tavaly decemberben, amikor - Filep Ákos elmondása szerint - "idegenek" kezdtek érdeklődni a kulturális program megvalósításához szükséges bevétel jelentős részét kitermelő büfé átvétele, sőt az Uni-Co építésziroda szellemi tulajdonát jelentő Gödör mint brand megvétele iránt is, a Design Terminál vezetője pedig úgymond "felső döntésre" hivatkozva a hó végén közölte: január 2-ától távozniuk kell. Másnap, a minisztériumban folytatott tárgyalás nyomán január 31-ig meghosszabbították a szerződést. A januárra szervezett, kinyomtatott programok így megmenekültek, de további megállapodás nélkül a Gödör Klub nem szervezhet itt a jövőben programokat. Hogy

miként lesz februártól

és hosszabb távon, az most dőlt el. "Félünk, hogy mi lesz azzal a világgal, amelyet befogadtunk, amelynek teret adtunk, és a csapattal, amely megteremtette ezt a szellemi közeget" - mondja Filep Ákos, aki célszerűnek tartotta volna, ha az állami beruházás előrelátható befejeztéig, 2013 végéig a jelenlegi konstrukcióban vihetnék tovább a helyet, s a tulajdonos ezután pályázatot hirdetne a folytatásra.

Englert Róbert, aki egy kommunikációs cégtől került a Design Terminál élére, tagadja, hogy a DT részéről decemberben januári távozásra szólították volna fel Filepéket. Menedzserszemléletű vezetőként a helyiséghasznosítás, az éttermi szolgáltatás, a kereskedelmi és kulturális programszervezés "flottul" együttműködő rendszerében képzeli el az Erzsébet Téri Kulturális Központ és Park további működését. "Közös a helyünk, közösek az erőforrásaink, közösek az érdekeink, ezért egységesített koncepcióalkotás és programszervezés szükségeltetik" - szögezi le. Hosszú távú feladata az egész komplexum gazdaságos és önfenntartó működésének biztosítása, átlátható viszonyok kialakításával. Fontosnak tartja a kontinuitást, a finanszírozható és értékteremtő zenei és civil programok megőrzését, célja egy "belvárosi agórához méltó, európai színvonalú kulturális központ" kialakítása. Miközben tárgyalásokat folytatott a Gödörrel a jövőről, a közös koncepció kidolgozásáról, már novemberben "proaktív módon" felkérte Muraközy Pétert, hogy tanácsadóként egy közös stratégia és vízió megalkotásában segítse a Design Terminál, majd az Erzsébet Téri Kulturális Központ és Park munkáját.

Muraközy - a veszprémi Expresszó klub vezetője, a Volt Fesztivál és a Balatonsound programigazgatója, a Veszprémi Utcazene Fesztivál főszervezője, hajdan a Kampec Dolores dobosa - megerősíti, hogy programszervezésről van szó, nem pedig a "vendéglátós" szerep átvételéről. Ugyanakkor elismeri, hogy amikor Maros Róberttel, a Szigethez tartozó fesztiválok vendéglátását szervező Gamma Trade képviselőjével együtt tárgyalt Filep Ákossal, megkérdezték, hogy ha úgy adódik, egy váltás esetén továbbvihetnék-e a Gödör márkanevet, amely azonban Filep szerint nem eladó. Muraközy szerint Filep tévesen vélte ezt árajánlatnak, ők csak a zökkenőmentes kontinuitás körülményeit kívánták tisztázni. Alaptalannak nevezi a félelmet, hogy a Gödör eddigi programjainak struktúráját, sokaságát és minőségét alapvetően felforgató változtatások állnának küszöbön: "Ami eddig volt, az jó volt, ezt kell folytatni." Az utóbbi idők fejleményei mindazonáltal arra utalnak, hogy a következő időszak változásokat is hozhat az Erzsébet téren: "Előrehaladott állapotban vannak a tárgyalások a Gödörrel, de még további egyeztetések szükségesek" - mondta Englert Róbert, aki a föld alatti beruházás befejezése utáni időszakra előretekintve - Filep Ákossal egybehangzóan - úgy vélte, nyílt pályázaton lenne érdemes megkeresni a hely majdani üzemeltetőjét.

A szerződéshosszabbításra vonatkozó ajánlatát egyébként Filep január 6-án átadta Englertnek. Január 13-ig kért választ, hogy még legyen idő véglegesíteni a már "befoglalt", de a december 30-án váratlanul rövid hatályúra megkötött, január 31-ig tartó szerződés miatt lemondott februári programokat. Lapzártánk idején jött a hír: Muraközy Pétert bízták meg a klub programjainak szervezésével. Folyamatosságot ígér, de az Erzsébet Téri Kulturális Központ és Park helyén működő klubnak valószínűleg új néven kell működnie tovább.

Ezen a frekvencián is más műsorkészítőké a bizalom.


Figyelmébe ajánljuk

Átvitt értelem

Jędrzej apukája bokszbajnok volt a hetvenes években, de megmondták neki az elvtársak, hogy az olimpián majd veszítenie kell a szovjet versenyzővel szemben, mire ő abbahagyta az egészet, fiát kifejezetten eltiltotta a boksztól, szegény bányászként, a munkahelyén kapott légúti betegségben halt meg. Megfulladt. Konkrétan és átvitt értelemben is.

Blue Bayou

  • - turcsányi -

Az időutazás és a vérfertőzés közé nehéz egyenlőségjelet tenni. Ám tudjuk jól, hogy a mozi csodákra képes.

Truffaut-ra várva

Értelmiségi fiú és pincérlány nem lehetnek egymáséi az osztálykülönbség miatt. A fiú (Victor Belmondo, a nagy Jean-Paul fia, látszik is rajta) egyetemre jár, filmrendezői ambíciói vannak, és társadalmi helyzetének megfelelő, sznob barátai, akik ki nem hagynák az alkalmat a nem csak Truffaut-t, de Marilyn Monroe-t sem ismerő lány cikizésére (akit Marie-Line-nek hívnak, haha).

Kint is bent

  • Kiss Annamária

Gombfoci, műbőr fotelek, kőbányai világos; szemüvegek óriási kerettel, húsleves és rántott hús; skálás szatyor, műanyag ételhordó, Wunderbaum és pajesz.

Kötelező olvasmány

  • Németh Gábor

Ballát olvasni olyan, mintha az ember fölülne a hullámvasútra, és életkori sajátosságainak megfelelően viselkedne. Sose tudod, mi jön, sikoltozol és üvöltesz, hol félelmedben, hol örömödben. Lásd még a paraszt bácsit a viccben, akit elvittek műrepülni. Aki sok mindenre számított, még arra is, hogy becsinál, de arra azért nem, hogy az egész a nyakában végzi.

 

Az orosz mese

„Önök felfüggesztett szabadságvesztéssel, Damoklész kardjaként próbálnak fenyegetést elérni nálam. Én ott leszek, ott fogok harcolni. Ha akarnak, dugjanak érte börtönbe. Most már tényleg csak egy hajszál választ el tőle. Dugjanak börtönbe, megyek, de én ott leszek kint az emberekkel, most pedig kivonulok a magyar parlamentből, de ne féljenek, önök is ki fognak, csak önök nem önszántukból. Éljen a magyar szabadság, éljen a haza!”

A pánik és a reakció

Lassuló és kimerülő gazdaság, növekvő elégedetlenség a mélyben, a semmiből előtört politikai versenytárs, rakétasebességgel lefalcoló külföldi szövetségesek. Ennél nagyobb veszély nem is leselkedhet az egyeduralomba belekényelmesedett kormányra.

 

A pecsenyekacsa alkonya

Eddig Európa 30 baromfitartó gazdaságában tört ki a madárinfluenza, ezért e helyeken a teljes állományt felszámolták. Az esetek harmada Magyarországhoz köthető, a legtöbb állatot viszont Olaszországban kellett leölni. A baromfi-feldolgozókat idővel alapanyag­hiány sújthatja.