Lemez

Folyamatos ráadás

DJ Food: The Search Engine

  • - minek -
  • 2012. február 10.

Zene

Egykor a DJ Food kollektíva volt a Ninja Tune kiadó saját szupergruppja: két évtizede, a zseniális Jazz Brakeskollázslemezek megalkotása idején még a Coldcut-duó részvételével négyes felállásban, később pedig már csak PC és Strictly Kev duójaként működött. Majd előbbit is elragadta a Cinematic Orchestra, utóbbi pedig ideje nem kevés részét a kiadó grafikai arculatának formálására áldozza. Így nem is csoda, hogy az utolsó DJ Food-album, a Kaleidoscope 12 éve jelent meg; éppen itt volt az ideje, hogy Strictly Kev összerakjon hát egy újabbat - nem kis részben az utóbbi két és fél évben kiadott három EP-jének anyagára alapozva.

A gondosan elrendezett szerzemények élményekben gazdag körutazást biztosítanak - ugyanakkor ez nem konceptalbum, "csupán" magas színvonalú termékbemutató. A lemez első fele meglepően rockos. A saját, jó három évtizedes számát (Giant) feldolgozó Matt Johnson (alias The The) kontribúciója hibátlan pszichedelikus gyöngyszem - míg a Natural Selffel közös The Illetrik Hoax inkább a garázsrock vidékén kapirgál (az alkotók legfőbb fegyvere, mondanunk sem kell, a szempler). A legdrámaibb vendégszereplés persze JG Thirwellé (egykor Foetus): sötét, sokat sejtető és megannyi démont felidéz. A lemez utolsó harmada azután boldogan merül bele a kiadó kilencvenes évekbeli első virágkorát idéző absztrakt beat/kollázs-funk/borult ambient orgiába: az A Trick Of The Ear úgy simogatja a fület, hogy szépen élükre állított hangokat sorakoztat fel a szórakoztatásunkra - minden feltűnő déja vu nélkül. Jutalomjáték, folyamatos ráadás - kijárt már ez nekünk.

Ninja Tune/Neon Music, 2011


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.