Lemez

Folyamatos ráadás

DJ Food: The Search Engine

  • - minek -
  • 2012. február 10.

Zene

Egykor a DJ Food kollektíva volt a Ninja Tune kiadó saját szupergruppja: két évtizede, a zseniális Jazz Brakeskollázslemezek megalkotása idején még a Coldcut-duó részvételével négyes felállásban, később pedig már csak PC és Strictly Kev duójaként működött. Majd előbbit is elragadta a Cinematic Orchestra, utóbbi pedig ideje nem kevés részét a kiadó grafikai arculatának formálására áldozza. Így nem is csoda, hogy az utolsó DJ Food-album, a Kaleidoscope 12 éve jelent meg; éppen itt volt az ideje, hogy Strictly Kev összerakjon hát egy újabbat - nem kis részben az utóbbi két és fél évben kiadott három EP-jének anyagára alapozva.

A gondosan elrendezett szerzemények élményekben gazdag körutazást biztosítanak - ugyanakkor ez nem konceptalbum, "csupán" magas színvonalú termékbemutató. A lemez első fele meglepően rockos. A saját, jó három évtizedes számát (Giant) feldolgozó Matt Johnson (alias The The) kontribúciója hibátlan pszichedelikus gyöngyszem - míg a Natural Selffel közös The Illetrik Hoax inkább a garázsrock vidékén kapirgál (az alkotók legfőbb fegyvere, mondanunk sem kell, a szempler). A legdrámaibb vendégszereplés persze JG Thirwellé (egykor Foetus): sötét, sokat sejtető és megannyi démont felidéz. A lemez utolsó harmada azután boldogan merül bele a kiadó kilencvenes évekbeli első virágkorát idéző absztrakt beat/kollázs-funk/borult ambient orgiába: az A Trick Of The Ear úgy simogatja a fület, hogy szépen élükre állított hangokat sorakoztat fel a szórakoztatásunkra - minden feltűnő déja vu nélkül. Jutalomjáték, folyamatos ráadás - kijárt már ez nekünk.

Ninja Tune/Neon Music, 2011


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.