Lemez

Marie Davidson & L’Œil Nu: Renegade Breakdown

  • - minek -
  • 2020. november 1.

Zene

Marie Davidson, a jeles kanadai zenész, dj, performer bő egy éve önként abbahagyta a turnézást. E tekintetben csupán fél évvel előzte meg pályatársait, akik hamarosan – bár kényszerből – ugyancsak így tettek. Viszont szofisztikált, szintipopszerű dalainak rögzítéséhez létrehozott egy trió formációt: a Marie Davidson & L’Œil Nu-ben ő énekel és szintetizátorozik, mellette férje és alkotótársa, Pierre Guerineau (kettejük projektje az Essaie Pas szintipopduó) és a szintén régi alkotótárs, Asaël Robitaille tekergette a gombokat.

A Renegade Breakdown afféle terápia Davidson számára, ám az élvezetesebb fajtából. Mindent fel­ölel, ami számára bűnös élvezet lehetett: Fleetwood Mac-áttűnéseket, némi klasszikus new wave diszkót, nyolcvanas évek inspirálta, kissé műanyag szintifunkot, de akad némi erőteljes sanzonbeütés is. Szigorúan véve alig van vérbeli táncolnivaló szerzemény, bár a felütésként szolgáló címadó szám robotdiszkóba ágyazott ars poeticája kétségtelenül ilyen, ráadásul még ott a Worst Comes to Worst gitármintás-savas pumpálása, a kettő között pedig a Back to Rock kései Pink Floyd-allúziója. De ezzel elég is a klubhangulatból, jöhetnek az újdonsült chanteuse szándékosan vintage hangszerelésű dalai, amelyek időutazós stílusgyakorlat-hangulatuk dacára határozottan, mindenféle katarzist és komolyságot mellőzve szórakoztatóak.

Ninja Tune/Neon Music, 2020

alá

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.