Lemez

Marie Davidson & L’Œil Nu: Renegade Breakdown

  • - minek -
  • 2020. november 1.

Zene

Marie Davidson, a jeles kanadai zenész, dj, performer bő egy éve önként abbahagyta a turnézást. E tekintetben csupán fél évvel előzte meg pályatársait, akik hamarosan – bár kényszerből – ugyancsak így tettek. Viszont szofisztikált, szintipopszerű dalainak rögzítéséhez létrehozott egy trió formációt: a Marie Davidson & L’Œil Nu-ben ő énekel és szintetizátorozik, mellette férje és alkotótársa, Pierre Guerineau (kettejük projektje az Essaie Pas szintipopduó) és a szintén régi alkotótárs, Asaël Robitaille tekergette a gombokat.

A Renegade Breakdown afféle terápia Davidson számára, ám az élvezetesebb fajtából. Mindent fel­ölel, ami számára bűnös élvezet lehetett: Fleetwood Mac-áttűnéseket, némi klasszikus new wave diszkót, nyolcvanas évek inspirálta, kissé műanyag szintifunkot, de akad némi erőteljes sanzonbeütés is. Szigorúan véve alig van vérbeli táncolnivaló szerzemény, bár a felütésként szolgáló címadó szám robotdiszkóba ágyazott ars poeticája kétségtelenül ilyen, ráadásul még ott a Worst Comes to Worst gitármintás-savas pumpálása, a kettő között pedig a Back to Rock kései Pink Floyd-allúziója. De ezzel elég is a klubhangulatból, jöhetnek az újdonsült chanteuse szándékosan vintage hangszerelésű dalai, amelyek időutazós stílusgyakorlat-hangulatuk dacára határozottan, mindenféle katarzist és komolyságot mellőzve szórakoztatóak.

Ninja Tune/Neon Music, 2020

alá

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.