Lemez

Martha Argerich & Friends: Live from Lugano 2015

  • - csk -
  • 2016. augusztus 21.

Zene

Az argentin zongoraművésznőről régóta köztudott, hogy szívesebben lép fel versenyművek szólistájaként vagy kamaraprodukciókban, mint szólóesteken;‒utóbbi műfajban, úgy véli, túlságosan magányos a művész. Argerich tehát a társas muzsikálás elkötelezettje, s erre jó alkalom számára a nevét viselő fesztivál, a Progetto Martha Argerich, amelynek során nyaranta Luganóban heteken át kamarazenélnek együtt a világ legjobb hangszeresei. Argerich idősebb muzsikustársaiból és fiatalabb felfedezettjeiből verbuválja a gárdát, ő maga nem szerepel minden produkcióban, de művészeti vezetőként valamennyit felügyeli. A fesztivál másfél évtizedes múltra tekint vissza, és szintén jó pár éves hagyomány, hogy a Warner Classics minden esztendőben megjelentet egy háromlemezes albumot az előző év legjobb interpretációiból. Idén kézbe vehetjük a tavalyi koncertekről készült felvételeket.

Van itt minden. Az alaprepertoárból Brahms, Schumann, Schubert, Bartók, Debussy, a ritkaságok közül Beethoven titkára, Ferdinand Ries, a Kodállyal egyidős Joaquín Turina, a 20. századból Poulenc és Ginastera, a jelenkorból Luis Bacalov és Philip Glass. Elképesztő tudású előadók sorakoznak fel: a zongoristák közül érdemes megjegyezni Lilya Zilberstein, Alexander Mogilevsky és Nicholas Angelich nevét, Ilya Gringolts és Mayu Kishima pompásan hegedül, és dagadhat a büszkeségtől a magyar kebel, hallván a svájci Géza Hosszu-Legocky és Argerich közös Bartók-játékát (Román népi táncok). Paul Meyer csodás érzékenységgel klarinétozik Brahms a-moll triójában, de az igazság az, hogy mindenki megérdemelné a személyre szóló méltatást, például Alissa, Natalia és Jura Margulis, Turina h-moll triójának előadói. Hogy mi a közös a sok különböző tolmácsolásban? Az élő koncertfelvételek varázsa, a hangszeres perfekciót átlelkesítő szenvedély, a kommunikatív közvetlenség, Argerich mindenkire kiáradó, kreatív szelleme.

Warner, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."