Lemez

Martha Argerich & Friends: Live from Lugano 2015

  • - csk -
  • 2016. augusztus 21.

Zene

Az argentin zongoraművésznőről régóta köztudott, hogy szívesebben lép fel versenyművek szólistájaként vagy kamaraprodukciókban, mint szólóesteken;‒utóbbi műfajban, úgy véli, túlságosan magányos a művész. Argerich tehát a társas muzsikálás elkötelezettje, s erre jó alkalom számára a nevét viselő fesztivál, a Progetto Martha Argerich, amelynek során nyaranta Luganóban heteken át kamarazenélnek együtt a világ legjobb hangszeresei. Argerich idősebb muzsikustársaiból és fiatalabb felfedezettjeiből verbuválja a gárdát, ő maga nem szerepel minden produkcióban, de művészeti vezetőként valamennyit felügyeli. A fesztivál másfél évtizedes múltra tekint vissza, és szintén jó pár éves hagyomány, hogy a Warner Classics minden esztendőben megjelentet egy háromlemezes albumot az előző év legjobb interpretációiból. Idén kézbe vehetjük a tavalyi koncertekről készült felvételeket.

Van itt minden. Az alaprepertoárból Brahms, Schumann, Schubert, Bartók, Debussy, a ritkaságok közül Beethoven titkára, Ferdinand Ries, a Kodállyal egyidős Joaquín Turina, a 20. századból Poulenc és Ginastera, a jelenkorból Luis Bacalov és Philip Glass. Elképesztő tudású előadók sorakoznak fel: a zongoristák közül érdemes megjegyezni Lilya Zilberstein, Alexander Mogilevsky és Nicholas Angelich nevét, Ilya Gringolts és Mayu Kishima pompásan hegedül, és dagadhat a büszkeségtől a magyar kebel, hallván a svájci Géza Hosszu-Legocky és Argerich közös Bartók-játékát (Román népi táncok). Paul Meyer csodás érzékenységgel klarinétozik Brahms a-moll triójában, de az igazság az, hogy mindenki megérdemelné a személyre szóló méltatást, például Alissa, Natalia és Jura Margulis, Turina h-moll triójának előadói. Hogy mi a közös a sok különböző tolmácsolásban? Az élő koncertfelvételek varázsa, a hangszeres perfekciót átlelkesítő szenvedély, a kommunikatív közvetlenség, Argerich mindenkire kiáradó, kreatív szelleme.

Warner, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.