Lemez

Zeal And Ardor: Devil Is Fine

  • - vincze -
  • 2016. augusztus 21.

Zene

Szomorú tény, hogy az ilyen-olyan underground zsánereket a kétezres évek elejére az unalomig szétjátszották a zenekarok, és egyre inkább képtelenségnek tűnik valami igazán üdítő újdonsággal előrukkolni, hiszen nemcsak az egy-egy hullám begyűrűzésekor elszaporodó epigonok nem találják a helyüket, hanem a stílusalapítók sem. Néha viszont megesik, hogy egy-egy igazán őrült ötletnek köszönhetően olyan szórakoztató fúzió születik, amire mindenki felkapja a fejét. Így volt ez a 2016 elején a semmiből felbukkant lengyel Batushkával, akik a Litourgiya című lemezükön az ortodox egyházi énekeket vegyítették a black metal pusztításával, most pedig itt a Zeal And Ardor, amely hasonló koncepcióval dolgozik, csak itt a fúzió másik elemét a fekete spirituálék adják, amelyek ebben a környezetben hasonlóan pikánsnak számítanak, mint a Batushka ortodox dicséretei.

A legenda szerint a Zeal And Ardor megszületéséhez egy netes trollthread vezetett: ez adta a New York és Svájc közt mozgó alapító, Manuel Gagneux számára az ötletet. A Devil Is Fine a második Zeal And Ardor-album, amelyet Gag­neux teljes egészében egymaga játszott-énekelt fel. A hangzás ennélfogva kicsit sufnituningos, a „dobok” például hallhatóan nem találkoztak hús-vér dobossal, és a 24 perces anyagot csak jóindulattal lehet nagylemeznek nevezni, de ez kevéssé fontos, amikor olyan király dalok vannak rajta, mint a lemez csúcspontjának tekinthető Come On Down, ahol úgy érkezik be a black metálos sikálás a spirituálé alá, mintha eleve erre énekelték volna a rabszolgák a gyapotmezőn. Nem mestermű, de valódi színfolt.

Reflections, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.