rés a présen

„Másképp kellett élni”

Tóth Bernát Réka zenész, lakásszínház-szervező

  • rés a présen
  • 2020. augusztus 16.

Zene

rés a présen: Mikor és milyen céllal indult az AppArtMan LakáSzínház?

Tóth Bernáth Réka: Öt éve kezdtük el Jozifek Zsófia barátommal, aki a Nyitott Kör Egyesület drámatanára is. Összeköltöztünk egy lakásba, és meghívtunk oda előadásokat, illetve koncerteket szerveztünk. Különleges élmény megnyitni a szobádat, a konyhádat ismeretlenek előtt hétről hétre. A legerősebb tapasztalatom az volt vele, hogy az embereknek mennyire szükségük van közösségi terekre, eseményekre és kultúrára is. Tavaly már volt egy vitaszínházi estünk is, amely nagyon népszerű lett, ezért úgy döntöttünk, hogy sorozatot szervezünk belőle. Ezek az esték majd’ mindig egy-egy téma köré épülnek, aztán erről vitatkoznak a hozzánk érkezők. A színházi jelenetek is ezekhez kapcsolódnak, újabb és újabb oldalait mutatva meg az adott témának. Idén februárban kezdődött el a magyarországi színházkultúra témával, aztán az áprilisi következőt már le kellett mondani a vírus miatt.

rap: Volt-e lakásszínház a bezártságban?

TBR: Vitaszínházi esteket kevésbé lehetett online csinálni, így pihentünk. Majd most augusztusban leülünk beszélni arról, hogy szeptembertől hogyan csináljuk tovább. Azt sajnálom, hogy a Budapest Pride-hoz tervezett részt el kellett vetnünk, mert akkor még nem tudtuk, mikorra teszik át az eseményt, hogy június helyett augusztusban lesz.

rap: Tavaly tavasszal kezdted el a Sefarad Triót. Milyen zenét játszotok és kikkel?

TBR: Horváth Győző, aki egyébként kiváló fotós is, darbukán és cajonon, Vázsonyi János, Budapest legendás szaxofonosa altklarinéton játszik, én pedig énekelek meg mindenféle húros hangszereket pengetek. Szefárd dalokat játszunk, és tavaly nyáron már sokfelé jártunk koncertezni. Szerintem csodálatos és magával ragadó zene: ősi és változatos, egyszerre finom és vad, közeli és ismerős, titokzatos és ismeretlen. Zenélni persze könnyebb volt online, úgyhogy Vázsonyi Jánossal két koncertet is adtunk így. Együtt töltöttük a karantént, úgyhogy annyi kellett hozzá, hogy a konyhában felállítsuk a mikrofonokat. Nekem jól is jött, hogy másképp kellett élni pár hónapig. Jó volt a befelé figyelés, a gyakorlás, sok új dalt tanultam meg. Sokkal jobban vagyok most mentálisan is, mint a karantén előtt. Volt időnk, hogy átgondoljuk a hangszerelést, és igyekeztem minél több olyan dalt keresni, amelyet nemcsak gitáron lehet játszani, hanem mandolinon és sazon is. Most majd többet kísérem magunkat az említett hangszereken, János pedig dorombozik is. Főleg a hajdani Oszmán Birodalom területéről vannak az új dalaink. Kutattam zenei anyagok után a neten, de sok szefárd dalszövegkönyvet is találtam, így többször az történt, hogy utólag kerestem a szöveghez dallamot. A kutatás miatt visszamentem már korábban az egyetemre, az antropológia szakra, és tervezem, hogy majd visszatérek Andalúziába, ahol éltem már ezelőtt, de a járvány miatt most ez is csúszik.

rap: Hol lehet hallani benneteket a nyáron?

TBR: A vírus előtt gondolkoztunk, hogy kipróbálunk egy olyan felállást koncerten, amelyben nagydob is lesz, hátha a hallgatóság táncra is perdül. Szerintem a szefárd dalokhoz illik a felszabadultság és az öröm is. De ezzel a projekttel még várni kell. Játszottunk most a szentendrei Kacsakőben, hívtak minket a szentbékkállai Pegazusba, meg a 10 millió fa mozgalom egyéves évfordulójára Kisapátiba. Július 19-én folytatjuk a Balaton-felvidéki turnét Kővágóörsön, ha ott elindul a tervezett hétvégi programsorozat, majd augusztus 22-én a nagymarosi Nomád Bárban lehet hallgatni minket, de sok minden alakulhat még a nyárra és az őszre, ezért érdemes nézni a Sefarad Facebook-oldalán az eseményeket.

rap: Csinálsz mást is?

TBR: Vázsonyi Jancsival dolgoztunk egy popzenekaron, bár azt hiszem, ezt csak mi fogjuk popzenekarnak hívni. Ami biztos: saját dalok, magyarul, baritonszaxofonnal, nagydobbal és gitárral. A doboknál Golovics Ferenc fog ülni. HeuRéka a formáció neve, és április másodikán debütált volna a Béla nevű helyen Budán. Szívfájdalom volt, hogy ezt az első koncertet pont elmosta a járvány, de ennek volt egy karanténduó-változata a konyhánkból A világegyetem első HeuRéka koncertje online címen, ez megtalálható a neten.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.