Még fél lóerő - Woven Hand (koncert)

  • m.l.t.
  • 2006. július 20.

Zene

David Eugene Edwards eddig kétszer járt hazánkban: először 2000-ben a 16 Horsepower Secret South című albumát turnéztatva, majd 2005-ben - ugyancsak a Szigeten - a Woven Hand nevű újabb zenekarának Consider The Birds című albumával.

David Eugene Edwards eddig kétszer járt hazánkban: először 2000-ben a 16 Horsepower Secret South című albumát turnéztatva, majd 2005-ben - ugyancsak a Szigeten - a Woven Hand nevű újabb zenekarának Consider The Birds című albumával. Emlékezetes koncert volt mindkettő, de a tavalyira nem tudok úgy gondolni, hogy ne kelljen elkámpicsorodnom: néhány hónappal korábban bejelentődött, hogy a 16 Horsepowernek annyi, David társai tizenöt együtt töltött év és négy rendkívüli stúdióalbum után nem osztoznak tovább az ő elragadtatottan istenes alkotó- és világképében. Így maradt, így folytatódott a Woven Hand-sztori, mely négy évvel ezelőtt David "szabadidős", szóló vállalkozásaként indult. S melyen persze ugyancsak átsütött, hogy az utóbbi tíz-tizenöt év egyik kivételesen mélyen ihletett, súlyosan és ragyogóan karizmatikus előadójába kell újra és újra beleborzonganunk, de azért hozzáteszem, számomra az első három Woven Hand-lemez (a Woven Hand, a Blush Music és a Consider The Birds) akkor volt igazán igazi, amikor a 16 Horsepowerre emlékeztetett. Az idei Mosaic album azonban tudott valami mást és újat: az nemcsak a Lóerő countrys fílingjétől szakadt el, de a rockzene hagyományaitól is elrugaszkodott, fel a sűrűjébe, mintha valami látomásos, templomi muzsikát hallanánk.

Nagy kérdés volt, hogy mit lehet ezzel kezdeni koncerten. És hogy a várakozás még égetőbb legyen, híre jött: ebbe a turnéba - a gitáros Peter van Laerhoven és a dobos Ordy Garrison mellé - Pascal Humbert, a 16 Horsepower basszusgitárosa is beszállt.

És zúztak, zúztak, istenesen. Azokat a számokat, melyeknek a többségét David egyedül vette lemezre, most egy "irgalmatlan" rockzenekarra hangszerelve játszották el, ám úgy, hogy közben jottányit sem veszítettek az "emelkedettségükből". 2002-ben a 16 Horsepower a szordínós-akusztikus Folklore című albumot utaztatva művelt valami hasonlót, így most, Pascallal kiegészülve, mondhatni, a Woven Hand mellé kaptunk még egy fél Lóerőt is.

Maradjunk képben: lórúgásnyi "gyomrossal" végeztük, s a szokásos ámulattal: miközben napjaink rockzenéje egyre kevésbé bajlódik a mélységekkel, David Eugene Edwards Woven Handje rendületlen katarzist kínál. A ráadásban 16 Horsepower-számokkal.

A38 Hajó, július 11.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.