Még fél lóerő - Woven Hand (koncert)

  • m.l.t.
  • 2006. július 20.

Zene

David Eugene Edwards eddig kétszer járt hazánkban: először 2000-ben a 16 Horsepower Secret South című albumát turnéztatva, majd 2005-ben - ugyancsak a Szigeten - a Woven Hand nevű újabb zenekarának Consider The Birds című albumával.

David Eugene Edwards eddig kétszer járt hazánkban: először 2000-ben a 16 Horsepower Secret South című albumát turnéztatva, majd 2005-ben - ugyancsak a Szigeten - a Woven Hand nevű újabb zenekarának Consider The Birds című albumával. Emlékezetes koncert volt mindkettő, de a tavalyira nem tudok úgy gondolni, hogy ne kelljen elkámpicsorodnom: néhány hónappal korábban bejelentődött, hogy a 16 Horsepowernek annyi, David társai tizenöt együtt töltött év és négy rendkívüli stúdióalbum után nem osztoznak tovább az ő elragadtatottan istenes alkotó- és világképében. Így maradt, így folytatódott a Woven Hand-sztori, mely négy évvel ezelőtt David "szabadidős", szóló vállalkozásaként indult. S melyen persze ugyancsak átsütött, hogy az utóbbi tíz-tizenöt év egyik kivételesen mélyen ihletett, súlyosan és ragyogóan karizmatikus előadójába kell újra és újra beleborzonganunk, de azért hozzáteszem, számomra az első három Woven Hand-lemez (a Woven Hand, a Blush Music és a Consider The Birds) akkor volt igazán igazi, amikor a 16 Horsepowerre emlékeztetett. Az idei Mosaic album azonban tudott valami mást és újat: az nemcsak a Lóerő countrys fílingjétől szakadt el, de a rockzene hagyományaitól is elrugaszkodott, fel a sűrűjébe, mintha valami látomásos, templomi muzsikát hallanánk.

Nagy kérdés volt, hogy mit lehet ezzel kezdeni koncerten. És hogy a várakozás még égetőbb legyen, híre jött: ebbe a turnéba - a gitáros Peter van Laerhoven és a dobos Ordy Garrison mellé - Pascal Humbert, a 16 Horsepower basszusgitárosa is beszállt.

És zúztak, zúztak, istenesen. Azokat a számokat, melyeknek a többségét David egyedül vette lemezre, most egy "irgalmatlan" rockzenekarra hangszerelve játszották el, ám úgy, hogy közben jottányit sem veszítettek az "emelkedettségükből". 2002-ben a 16 Horsepower a szordínós-akusztikus Folklore című albumot utaztatva művelt valami hasonlót, így most, Pascallal kiegészülve, mondhatni, a Woven Hand mellé kaptunk még egy fél Lóerőt is.

Maradjunk képben: lórúgásnyi "gyomrossal" végeztük, s a szokásos ámulattal: miközben napjaink rockzenéje egyre kevésbé bajlódik a mélységekkel, David Eugene Edwards Woven Handje rendületlen katarzist kínál. A ráadásban 16 Horsepower-számokkal.

A38 Hajó, július 11.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.