Még két angol lány - Pawel Pawlikovski: Szerelmem nyara (film)

  • Vörös Adél
  • 2005. július 28.

Zene

Nem tolakodó, finom kis darab. Annyi csak a "baj" vele - erről meg ki tehet -, hogy lehetetlen az angol címet (My Summer of Love) magyarra fordítani.
Nem tolakodó, finom kis darab. Annyi csak a "baj" vele - erről meg ki tehet -, hogy lehetetlen az angol címet (My Summer of Love) magyarra fordítani. Nemrég egy angollal beszélgettem, s amikor a film szóba került, felkiáltott: amióta látta, honvágya van. Valóban ilyen mozi, a legkérgesebb szívű nézőjében is nosztalgiát ébreszt. Nemcsak - kétségkívül szépen fényképezett - virágzó domboldalaival, de főként azzal a két angol lánnyal.

Mona és Tamsin egymás ellentétei. Mona munkásosztálybeli, dühös és kiszolgáltatott. Tamsin gazdag, cinikus és hidegfejű. Mégis, talán utolsó nem felnőtt nyaruk egymás karjába löki őket. Nem leszbikusok - legtermészetesebb serdülőösztöneiknek engednek utat, gonoszkodnak, tombolnak és szerelmeskednek. Játszanak, a pillanat abszolút komolyságával. Van valami igazi újhullámos ebben a könnyedségben: menekülnek féktelenül, lobogó hajjal.

A harmadik nagyszerű karakter Mona bátyja. Phil a film elején hirtelen bezárja a kocsmát, s megtér azonmód. Aminek egyenes következménye, hogy a falu immár nem a munka után jóleső sörök, hanem az imakönyvek felett tölti "szabad" idejét. Jobb innen lelépni... S a bajok itt kezdődnek el - a gyermekkor pedig a nyárral együtt itt ér véget -, mert Mona komolyan veszi az egyetlennek hitt kiugrási lehetőséget. "Szeretem. ' is engem. El fogunk menni és soha nem jövünk vissza" - hajtogatja. Persze nem megy sehova. A poétikus kilátástalanság filmjében győz az igazság.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.