Meg van mondva (Public Enemy: There´s A Poison Goin On)

Zene

"Ugyan Chuck D semmivel sem szónokol kevésbé lenyűgözően, mint azelőtt, tényleg, az egyik leginkább figyelmet parancsoló rapper, a lemez egésze valahogy kevesebb zenei izgalmat kínál, mint amit egy nagy visszatérés után várna az ember" - ha szabad magamat idéznem, 3 és fél *** megítélésével ide konkludáltam a Public Enemy ´98-as lemezéről, ami egyúttal a He Got Game című Spike Lee-film zenéje is volt. És mozgóképekkel együtt alighanem hatásosabb volt, mint önmagában, előfordul ilyesmi. Gondolkoztam, mi lehet: 1. a PE kifújt, 2. nemcsak a PE fújt ki, hanem a hip-hop mint olyan, 3. csak én telítődtem ezzel az egésszel, ráuntam a nagy dumás, nagy mellényes feketékre.

"Ugyan Chuck D semmivel sem szónokol kevésbé lenyűgözően, mint azelőtt, tényleg, az egyik leginkább figyelmet parancsoló rapper, a lemez egésze valahogy kevesebb zenei izgalmat kínál, mint amit egy nagy visszatérés után várna az ember" - ha szabad magamat idéznem, 3 és fél *** megítélésével ide konkludáltam a Public Enemy ´98-as lemezéről, ami egyúttal a He Got Game című Spike Lee-film zenéje is volt. És mozgóképekkel együtt alighanem hatásosabb volt, mint önmagában, előfordul ilyesmi. Gondolkoztam, mi lehet: 1. a PE kifújt, 2. nemcsak a PE fújt ki, hanem a hip-hop mint olyan, 3. csak én telítődtem ezzel az egésszel, ráuntam a nagy dumás, nagy mellényes feketékre.

A There´s A Poison Goin On hallatán viszont más a helyzet. A 3. pontban lehet valami, talán a másodikban is - habár a műfaj történelmi jelentőségét épp most készülnek kőbe vésni Clevelandben (a Rock and Roll Hall of Fame and Musem novemberben nagy kiállításon dokumentálja majd: "Az amerikai populáris kultúra egyetlen szegmense sem gyakorolt akkora globális hatást az elmúlt három évtizedben, mint a hip-hop") -, az 1. pont viszont totál téves. A Public Enemy baromi erős anyaggal jelentkezett. Ez csúcsforma, ehhez képest a He Got Game csak bemelegítés volt, azt eladom, ezt megtartom.

A társaságot érezhetően több minden doppingolta. Egyrészt a nyakunkon lévő ezredforduló, ami, ha úgy veszem, semmi, ugyanolyan kialvatlanul ébredünk majd egyik napról a másikra, mint ma vagy tíz éve, ráadásul már most kulturális közhelyek és üzleti tervek tárháza, ugyanakkor felvet elgondolkodtató kérdéseket is, amelyeket, tetszik, nem tetszik, át fogunk cipelni magunkkal 2000-be és tovább. Már ha sikerül nagyobb katasztrófák nélkül túlélnünk a komoly számítógéprendszerekre leselkedő Y2K-problémát. Mindez ott van a PE albumában, megfejelve azzal az örömmel, amit egyrészt a legfrissebb internetes technika áldásaiban való lubickolás, másrészt a Def Jam lemezkiadótól való megszabadulás jelentett nekik.

A There´s A Poison Goin Ont példamutatónak szánt módon, internetes zenebizniszre szakosodott kiadó(k) gondozásában, a hálózatról letölthető mp3 formátumban is megjelentették, még azelőtt, hogy a CD-t meg lehetett volna fogdosni. Az pedig magától értetődik, hogy a szövegek is letölthetők - kell is, mert még így, olvasva is munkát ad a megértésük. Nyamvadt közép-európai, ezt a születési hátrányt soha ledolgozni nem fogom. Pár dolgot azért talán sikerült dekódolnom. Chuck D elereszt néhány keresetlen szót a zeneipari disznóságokról ("fogjátok hülyén szimplára, az számokat jelent", "vesztegetési dohány, fekete rádió fehér tulajdonban", ilyesmik) és a hazájáról ("hajléktalanok nemzete", "az US dollár annyit sem ér, mint a papír, amire nyomták", "a PE le se szarja Uncle Samet"), elmereng azon, mit tenne, ha őt is klónoznák, és egyszerre két, három, sőt tíz alakban fejthetné ki áldásos tevékenységét ("előbb a juh, aztán a juhász"), meg hogy ki az igazi haláldoki (a gyógyíthatatlan betegeket túlvilágra segítő Kevorkian vagy azok, akik milliókat nyírnak ki). Mindezt a PE-től elvárható, felülmúlhatatlan dinamikával teszik, hol sűrű hangorgiával a szöveg alatt és fölött, hol a minimumon tartva. Lényeg, hogy nagyot szól, nagyot üt.

Szőnyei Tamás

Bővebb info a zenekar, illetve a kiadó(k) web site-ján: www.publicenemy.com; www.atomicpop.com; www.pias.com

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.