Meg van mondva (Public Enemy: There´s A Poison Goin On)

Zene

"Ugyan Chuck D semmivel sem szónokol kevésbé lenyűgözően, mint azelőtt, tényleg, az egyik leginkább figyelmet parancsoló rapper, a lemez egésze valahogy kevesebb zenei izgalmat kínál, mint amit egy nagy visszatérés után várna az ember" - ha szabad magamat idéznem, 3 és fél *** megítélésével ide konkludáltam a Public Enemy ´98-as lemezéről, ami egyúttal a He Got Game című Spike Lee-film zenéje is volt. És mozgóképekkel együtt alighanem hatásosabb volt, mint önmagában, előfordul ilyesmi. Gondolkoztam, mi lehet: 1. a PE kifújt, 2. nemcsak a PE fújt ki, hanem a hip-hop mint olyan, 3. csak én telítődtem ezzel az egésszel, ráuntam a nagy dumás, nagy mellényes feketékre.

"Ugyan Chuck D semmivel sem szónokol kevésbé lenyűgözően, mint azelőtt, tényleg, az egyik leginkább figyelmet parancsoló rapper, a lemez egésze valahogy kevesebb zenei izgalmat kínál, mint amit egy nagy visszatérés után várna az ember" - ha szabad magamat idéznem, 3 és fél *** megítélésével ide konkludáltam a Public Enemy ´98-as lemezéről, ami egyúttal a He Got Game című Spike Lee-film zenéje is volt. És mozgóképekkel együtt alighanem hatásosabb volt, mint önmagában, előfordul ilyesmi. Gondolkoztam, mi lehet: 1. a PE kifújt, 2. nemcsak a PE fújt ki, hanem a hip-hop mint olyan, 3. csak én telítődtem ezzel az egésszel, ráuntam a nagy dumás, nagy mellényes feketékre.

A There´s A Poison Goin On hallatán viszont más a helyzet. A 3. pontban lehet valami, talán a másodikban is - habár a műfaj történelmi jelentőségét épp most készülnek kőbe vésni Clevelandben (a Rock and Roll Hall of Fame and Musem novemberben nagy kiállításon dokumentálja majd: "Az amerikai populáris kultúra egyetlen szegmense sem gyakorolt akkora globális hatást az elmúlt három évtizedben, mint a hip-hop") -, az 1. pont viszont totál téves. A Public Enemy baromi erős anyaggal jelentkezett. Ez csúcsforma, ehhez képest a He Got Game csak bemelegítés volt, azt eladom, ezt megtartom.

A társaságot érezhetően több minden doppingolta. Egyrészt a nyakunkon lévő ezredforduló, ami, ha úgy veszem, semmi, ugyanolyan kialvatlanul ébredünk majd egyik napról a másikra, mint ma vagy tíz éve, ráadásul már most kulturális közhelyek és üzleti tervek tárháza, ugyanakkor felvet elgondolkodtató kérdéseket is, amelyeket, tetszik, nem tetszik, át fogunk cipelni magunkkal 2000-be és tovább. Már ha sikerül nagyobb katasztrófák nélkül túlélnünk a komoly számítógéprendszerekre leselkedő Y2K-problémát. Mindez ott van a PE albumában, megfejelve azzal az örömmel, amit egyrészt a legfrissebb internetes technika áldásaiban való lubickolás, másrészt a Def Jam lemezkiadótól való megszabadulás jelentett nekik.

A There´s A Poison Goin Ont példamutatónak szánt módon, internetes zenebizniszre szakosodott kiadó(k) gondozásában, a hálózatról letölthető mp3 formátumban is megjelentették, még azelőtt, hogy a CD-t meg lehetett volna fogdosni. Az pedig magától értetődik, hogy a szövegek is letölthetők - kell is, mert még így, olvasva is munkát ad a megértésük. Nyamvadt közép-európai, ezt a születési hátrányt soha ledolgozni nem fogom. Pár dolgot azért talán sikerült dekódolnom. Chuck D elereszt néhány keresetlen szót a zeneipari disznóságokról ("fogjátok hülyén szimplára, az számokat jelent", "vesztegetési dohány, fekete rádió fehér tulajdonban", ilyesmik) és a hazájáról ("hajléktalanok nemzete", "az US dollár annyit sem ér, mint a papír, amire nyomták", "a PE le se szarja Uncle Samet"), elmereng azon, mit tenne, ha őt is klónoznák, és egyszerre két, három, sőt tíz alakban fejthetné ki áldásos tevékenységét ("előbb a juh, aztán a juhász"), meg hogy ki az igazi haláldoki (a gyógyíthatatlan betegeket túlvilágra segítő Kevorkian vagy azok, akik milliókat nyírnak ki). Mindezt a PE-től elvárható, felülmúlhatatlan dinamikával teszik, hol sűrű hangorgiával a szöveg alatt és fölött, hol a minimumon tartva. Lényeg, hogy nagyot szól, nagyot üt.

Szőnyei Tamás

Bővebb info a zenekar, illetve a kiadó(k) web site-ján: www.publicenemy.com; www.atomicpop.com; www.pias.com

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."