Régiség extrákkal (Csillagok háborúja I. - Baljós árnyak)

  • 1999. szeptember 23.

Zene

Csillagok háborúja 1. - Baljós árnyak

Film

Tudományosan úgy szokás megközelíteni, hogy Lucas modern mítoszokat teremt, filmje bizonyos részei atavisztikusan ismerősek minden mozilátogatónak: a kötőfék-turbinás űrhajóverseny a Ben Hurból, a döntő ütközet a Jégmezők lovagjából stb. A helyzet ezzel szemben az, hogy mítosz lenne ebből toposzok nélkül is.

Arthur C. Clarke azt tudja, melyik évben mi fog történni, percre pontosan felmondaná a következő évszázadot. Lucast a valóság nem érdekli, viszont csalhatatlan érzéke van hozzá, mi hogyan néz ki a legjobban, és milyen hangeffektus illik mellé. Hogy az űrben nincs hang, következésképp a Tie-vadászok sem adhatnak vízvezetékszerűen huhogó hangokat, fel sem merül, nem vagyok én Öveges professzor, kezicsókolom. Itt van például, hogy a fénykard zümmög - Clarke biztos meg tudná mondani, ilyen hangja lesz-e, ha esetleg tényleg feltalálják egyszer, de azzal ő sem szállna vitába, hogy így a leghatásosabb, filmileg. Ha már itt tartunk, a lightsaber, a Csillagok háborúja-konglomerátum legnagyobb találmánya (kardozás sci-fiben!) tovább fejlődött, dacára, hogy időben visszafelé haladtunk: most már nemcsak vívni és lézerlövedéket kivédeni lehet vele, hanem finom csuklómozdulattal a lövedék útja megfordítható, jóval dinamikusabbá téve a jedik vs. birodalmiak-jeleneteket. Egyszer bemutathatnának a dramaturgnak, aki ezt kitalálta.

Nem kell minden droidot külön lefénykardozni, elég fejbe parittyázni a saját lézerlövedékével, aki másnak vermet ás, pörgősebb az akció.

A trükkök retteneteset fejlődtek, ha belegondolunk, mennyire bénák voltak a Jurassic Park hüllői, képtelenség volt elhinni őket. Most Liam Neeson beszélget valakivel, közben felpattan hű dinoszauruszára, és elvágtat - vágás nélkül. Elképesztő. Vagy ott a gyermek Darth Vadert dolgoztató lény, aki kolibriszerűen mozog, beszélgetés közben szárnyalva lebeg, úgy, hogy a lábát is látjuk, tesz-vesz, zümmög.

A kellékesek egyetlen szégyene, hogy Darth Maul kémműholdja vagy mije mind formájában, mind mozgásában gyakorlatilag azonos a Flubber - A szórakozott professzor háztartási robotjával. Lucas valószínűleg nem látta a Flubbert. Hanem a többi számítógépes trükk! Hogy Qui-Gon Jinn (ejthetjük nyugodtan Kim Dzsong Ilnek) vágatlanul felpattan a dínóra, még a legkevesebb, a fő csatajelenetben mindkét részről szinte kizárólag virtuális lények küzdenek úgy, hogy gyakorlatilag mindegyik ott van.

Darth Maul a legnagyobb, a kütyü-, játék- és pólóeladásokban alighanem ő vezet, a dudoros, piros-fekete fejű bérgyilkos. Sallangmentes, balladai figura, szövege gyakorlatilag nincs, de a maga könyörtelenségében ugyanolyan befutó, mint Schwarzenegger a Terminator 1-gyel: negatív hős, akivel mindenki boldogan azonosul, az adekvát állat nézés se hibádzik. Nagy húzás, hogy a "színész", Ray Park létező Shaolin-harcművész, és egy az egyben úgy mozog az ő dupla fénykardjával, mint a legjobb hongkongi akciófilmek statisztái.

A Lucasban az a jó, hogy már este kigondolja, hogyan lesz legenda a reggeli székletéből. Nyilván ő maga terjeszti a különböző találgatásokat, miért játsszák a főszerepeket európai színészek (Sam L. Jacksonnak csak pár perce van), meg hogy a gyermek Vadert játszó kissrác azért néz ki úgy, ahogy, hogy a következő részben a pubertáló Darth Vadert Leonardo DiCaprio alakíthassa. És hogy a Los Angeles-i Star Wars Fan Club vezetője, a helyi érdekű hipós petíciót juttatott el Lucashoz, "Nehogy má´ a Leó játssza Darth Vadert" címmel. Pedig a kis Vader nem is Leóra hasonlít, hanem a Kramer kontra Kramer gombafrizurás gyerekére, úgyhogy aligha volt itt szó Leóról, egyszerűen így kell kinéznie egy kasszasikerfilm-gyereknek, ha Macaulay Culkin nem ér rá, és különben is felnőtt már.

Liam Neeson tökéletes karizmatikus jedi, panaszt legfeljebb Ewan McGregor ellen emelhetnénk: hibátlanul fénykardozik, jedi-lovaghoz azonban méltatlan a jellegzetesen alkoholos eredetű puffadtság.

Maga a történet egyébként elég eredeti, de a lényeg a lepattant űrhajókon, a lakonikus dialógokon, a kardozáson és lövöldözésen meg a Szent Grál-os misztikumon van. A Baljós árnyak annyi extrát nyújt az említettekből, annyira látszik a filmen a megszállott tököléssel eltöltött több milliárdnyi munkaóra, hogy hiányérzetről szó sem lehet, a kurta-furcsa befejezés is bevett elem A birodalom visszavág óta. És az apró kedvességek az ősrajongóknak! Például felbukkan Jabba, még fiatalon, amikor mozogni is tudott, Yoda visszafiatalítva 800 évesre, R2D2, mint mindig és C 3PO, burkolat nélkül, de a szeme világít.

Aki el tudja érni, hogy több generáció egy filmen csámcsogjon hónapokkal a bemutató előtt, aztán ugyanazzal a boldog, együgyű mosollyal élvezzék a filmet papa-mama-gyerekek, nagyobb bevételeket is simán megérdemelne. Perselyeket a moziba!

- winkler -

Az InterCom mozija

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."